Sounds Fishy 999 Games Cover

Sounds Fishy

Sounds Fishy is een partyspel van Rob Piesse en 999 Games waarin je het goede antwoord tussen alle onjuiste antwoorden moet zien te vinden.

Ik ben aan de beurt en pak een kaart van de dikke stapel. Op een kaart staat aan de ene kant een vraag en aan de andere kant een antwoord. Ik lees de vraag voor en hou die kaart zo vast dat iedereen het antwoord op de andere kant kan lezen, behalve ikzelf.

Begrijp wel dat het in Sounds Fishy altijd een rare vraag is met een net zo vreemd en obscuur antwoord. Het is dus niet ‘Wat is de hoofdstad van Frankrijk?’, maar komt meer in de buurt van ‘Welke gerecht at Mark Rutte altijd voor het slapengaan in zijn derde kabinetsperiode?’.

Broodje bal met piccalilly, zeg je? Ik heb deze vraag zojuist verzonnen, dus ik weet het niet, maar het zou zo maar kunnen. Jij bent precies wat dit spel zoekt.

Nou goed, ik doe mijn ogen dicht, éen andere speler schudt de vissentegels en geeft er eentje aan elke speler, behalve aan mij. Er is een blauwe vis, en er zijn meerdere rode vissen. De blauwe vis, de persoon die de blauwe vis heeft, spreekt de waarheid en moet het goede antwoord geven dat op het kaartje staat. De rode vissen, de andere spelers, verzinnen een eigen antwoord. Ik weet natuurlijk niet wie welke vis heeft gekregen. Dat is geheim.

Ik doe mij ogen open en ga van links naar recht iedereen langs. Iedereen geeft een antwoord en daarna moet ik aangeven welke spelers, volgens mij, een onzin antwoord gaven. Een voor een. Als het klopt, ik wijs iemand aan en die draait een rode vis om, dan krijg ik een punt en kan ik verder gaan. Tot ik als laatste bij de blauwe vis ben. Dan heb ik een top ronde. Alles goed gedaan.

Ik mag ook eerder stoppen. Ik heb twee rode vissen ontmaskerd en ben daar tevreden mee. Ik stop en neem de twee punten, een voor elke ontmaskerde rode vis in mijn voorraad.

Echter, ik ben hebberig, ik wil alle punten en ik ga door.

Als ik per ongeluk eerder de speler met de blauwe vis aanwijs, dan verlies ik al mijn punten voor die ronde. De speler met de blauw vis krijgt dan net zoveel punten als het aantal vissen dat nog niet is omgedraaid. De spelers met de rode vissen die nog niet zijn omgedraaid krijgen ook punten, namelijk net zoveel als het aantal vissen dat al wel is omgedraaid.

Dit doe je een aantal rondes, iedere speler is een of twee keer de voorlezer, en dan wint de speler met de meeste punten. Al gaat het hier, net zoals bij de meeste partyspellen, eigenlijk niet om de punten en kun je het net zo goed zonder doen.

Sounds Fishy is een erg vermakelijk partyspel. Het heeft makkelijke regels, je bent zo aan het spelen en mensen met een creatieve geest kunnen leuke grappige dingen bedenken. Ben je wat minder goed met woorden, dan is het ook niet erg.

Er zit een leuke dubbele laag in het spel. Aan de ene kant kun je met jouw verzonnen antwoord dicht bij het juiste antwoord gaan zitten. Als er drie spelers een antwoord geven in de apencategorie, dan kan het zomaar zijn dat het een van die drie antwoorden is. Het is anders wel erg toevallig dat drie mensen zelf met zo’n antwoord komen op de vraag ‘Wat mag je in Colombia niet meenemen naar de tandarts?’.

Geef je een heel vreemd antwoord, dan wordt je er zo uitgepikt, maar wat als het echte antwoord ook heel erg vreemd is? Nou, dan kom je er misschien wel mee weg.

Het kan ook zo zijn dat er, doordat men elkaar al een tijdje kent of al de hele avond met elkaar aan het praten is, een soort van insiders associatie ontstaat. Hierdoor gaat men, hoe bizar ook, aan dezelfde dingen denken en ontstaat er een soort double bluff. Je mag in Colombia namelijk geen alcohol meenemen naar de tandarts (Ook dit verzin ik. Ik weet dit niet), maar omdat jullie net naar ‘Escape from the Planet of the Apes’ hebben gekeken komen er een aantal van jullie met apennamen op de proppen. Dan denk je misschien. Met een biertje in je hand, dat die ‘alcohol’ speler wel een erg makkelijk antwoord heeft verzonnen, dus het zal wel een van die apen zijn. Niet dus.

Sounds Fishy is een leuk, maar geen bijster origineel partyspel. Het kiezen van antwoorden die in de buurt zitten van de waarheid, maar het toch niet helemaal zijn, het verkopen van onwaarheden, dat doe je in Balderdash, een spel uit de jaren zeventig van de vorige eeuw, bijvoorbeeld ook.

Het is wel gewoon een heel vermakelijk partyspel die bekende elementen combineert tot iets heel leuks. Je kunt heel creatief zijn, maar dat hoeft niet. Daarnaast kun je het regeltechnisch met iedereen spelen.

Ik denk wel, dat als je Sounds Fishy met jonge mensen speelt het dan ook het leukste is als er meerdere jonge mensen meedoen en niet éen tienjarige tussen een stel veertigers bijvoorbeeld. Ikzelf zou het trouwens niet snel met kinderen uit de kast pakken denk ik, want met volwassenen is het toch wat leuker, omdat die misschien net met wat geestigere en gevattere antwoorden komen. Kinderen zullen wat sneller totaal niet weten waar de vraag over gaat en dan ook telkens met een compleet willekeurig antwoord op de proppen komen.

Al met al kun je het met Sounds Fishy eigenlijk niets fout doen, als party spel. Het is gewoon leuk.

Deze spelbespreking is geschreven na het spelen van 2 potjes van het besproken spel.