In de Voetsporen van Marco Polo: Venetië Review

Als je mijn top 100 favoriete spellen hebt gelezen, kun je wellicht nog herinneren dat ik In de Voetsporen van Marco Polo een vrij leuk spel vind. Vrij leuk? Verschrikkelijk leuk, bedoel ik. Het was mijn nummer vijftien uit de lijst, potjandrie. Nu is er een uitbreiding uit, genaamd Venetië, en gaan we eens kijken of die het spel nog veel leuker maakt.

In In de voetsporen van Marco Polo rol je dobbelstenen, plaats je ze op actievelden en daarmee probeer je verschillende goederen te verzamelen om daarmee handelscontracten te voldoen. Je probeert ook een beetje te reizen en handelsposten te stichten in de steden die je bezoekt. Dit laatste zorgt er weer voor dat je meer inkomsten krijgt of andere actievelden beschikbaar maakt voor jou. En belangrijker nog misschien, de handelscontracten en plekken waar je jouw handelsposten in bouwt leveren je nog punten op ook.

Het leukste aan het basisspel is voor mij dat elke speler een eigen karakter heeft. Deze karakters hebben elk unieke eigenschappen en als je leest wat die karakters kunnen denk je bijna elke keer: ‘Dit kan niet. Dit is veel te sterk!?’. En dat klopt alle karakters hebben eigenschappen die erg handig zijn, maar omdat iedere speler zo’n bizar sterk karakter heeft, maakt dat niets uit. het maakt het spel alleen maar leuker.

De uitbreiding, Venetie, heeft drie belangrijke elementen die het aan het spel toevoegt. Het eerste element is dat je Marco Polo nu met vijf spelers kunt spelen. Voor mij is dit geen reden om deze uitbreiding aan te schaffen, omdat ik spellen over het algemeen liever met lagere spelersaantallen speel. Wel prettig is het dat ik het spel nu wel met mijn favoriete spelerskleur kan spelen. Voeg paars als spelerskleur toe aan je spel en ik koop het.

Nee, alle gekheid op een stokkie, de andere twee nieuwe elementen zijn zeer leuk, interessant en voor mij een reden om deze uitbreiding aan te raden.

We beginnen bij het Venetiëbord. Op dit bord heb je extra plekken voor je handelshuizen, maar anders dan op het hoofdbord plaats je deze huizen niet door middel van het reizen van plek naar plek, maar via een speciale actieplek, onderaan het Venetiëbord. Kies je die actie, dan mag je een huis plaatsen op het eerste Venetië-eiland. Bij latere rondes waar je op het Venetiëbord een huisje wil plaatsen moet je via routes op dat bord je imperium uitbreiden van eiland naar eiland. Deze eilanden geven je extra inkomsten, extra actieplekken en soms ook punten als je er een handelshuis bouwt. Het is dus een andere manier om je huisjes kwijt te kunnen, maar dit wil niet zeggen dat je je huisjes veel sneller kwijt bent. Als er met deze module wordt gespeeld moet je namelijk een paar extra huisjes aan je persoonlijke voorraad toevoegen. Het tegendeel is dus misschien wel waar. Het duurt misschien wel langer om al je huisjes op het bord te zetten.

Deze module is wel aardig. Je hebt vooral meer mogelijkheden om je te specialiseren. Je kunt namelijk op nog meer plekken je handelshuizen kwijt en dit zorgt ervoor dat de spelers, als aanvulling op de steden op de bestaande kaart die ze bezetten als onderdeel van de routekaarten die iedereen aan het begin van het spel heeft gekozen, meer actievelden tot hun beschikking hebben die hen iets anders laten doen dan hun tegenstanders. Hierdoor kun je dus weer nieuwe plannetjes bedenken om je tegenstander te slim af te zijn met een briljante puntenscorende combinatie van inkomstentegels en actieplekken die je hebt vrijgespeeld op de kaart op het basisspelbord en op het Venetiëbord

De tweede module uit de Venetië uitbreiding brengt de grootste veranderingen, qua regels en spelstructuur, met zich mee denk ik. Hiermee mag je reisgenoten toevoegen aan het spel. Dit zijn een aantal tegels onder aan het bord en een bijbehorend actieveld. Als je met je dobbelsteen op dit actieveld gaat staan mag je, in aanvulling op een goed naar keuze, een van de tegels in het aanbod kiezen en deze geeft je, eigenlijk net als de karaktertegels, een waanzinnig goede eigenschap, maar het verschil is dat deze eigenschap alleen voor de huidige ronde geldt.

Ook deze module is erg leuk en hier denk je ook weer, net als bij de karakters; ‘Deze eigenschappen zijn veel te sterk’. Met deze tegel reis je bijna gratis, en met die tegel kun je weer dobbelstenen verhogen of verlagen, en met die tegel mag je actieplekken op de markt met een dobbelsteen minder bezetten. Bizar sterk allemaal, maar je moet niet vergeten dat je al een dobbelsteen moet inzetten om zo’n tegel te bemachtigen en dit betekent dus dat je niet zoveel dobbelstenen meer hebt om in te zetten en enorm veel profijt te hebben van die wonderschone eigenschap. Om dus optimaal gebruik te maken van een reisgenoot zul je dus goed moeten plannen, maar soms kan een bepaalde reisgenoottegel zelfs ook zonder goed plannen het verschil maken in een ronde. Het kan een aardige beurt veranderen in een goede.

Bij de Venetië uitbreiding krijg je ook een paar nieuwe inkomstentegels, actieplekkaarten en, wellicht het leukste van de drie, nieuwe karakters om uit te kiezen. Een karakter geeft je, bijvoorbeeld, in de inkomstenfase standaard een reisgenoot om mee te beginnen. Een ander karakter geeft je zes kaarten waarop eenmalige bonussen staan afgebeeld en deze kaarten kun je uitspelen wanneer je wilt. En met weer een ander karakter mag aan het begin van het spel vijf andere karaktertegels trekken en elke ronde kies je dan een van die karakters uit om die ronde te zijn. Elke ronde heb je dan dus een andere eigenschap om van te profiteren.

Al met al brengt deze uitbreiding een heleboel leuks, zeker voor de liefhebbers van het basisspel. Of eigenlijk juist voor de liefhebbers van het basisspel, want deze uitbreiding zal je mening over het basisspel niet veranderen denk ik. Zelf vind ik de reisgenoten het leukst, maar ik zal ook niet zo snel meer zonder de nieuwe karakters spelen. Je kunt zelf bepalen met welke module je speelt. De uitbreiding zorgt er vooral voor dat je nog veel meer variatie kunt aanbrengen in het spel. Terwijl het basisspel al geen tekort aan variatie had moet ik zeggen. Een aanrader voor de fans dus. Moi.