Caverna: Het Duel Review

Uwe Rosenberg maakt al jaren topspellen. Veel van zijn best gewaardeerde spellen zijn vrij grandioze spelervaringen in de ‘euro game’ categorie. Wat bijvoorbeeld betekent dat je goederen moet bemachtigen, omzetten in andere goederen en daarmee hoopt punten mee binnen slepen. Nu maakt hij er ook een gewoonte van om van die grootse spellen tweespelerversies te maken. Met succes. En nu dus ook van een van zijn spellen genaamd Caverna.

Bij Le Havre lijkt het tweespelerspel nauwelijks op het grote bordspel. Aan Agricola is in zijn tweespelerversie zo erg geschaafd dat er eigenlijk maar enkele onderdelen (misschien zelf maar 1) uit het bordspel is overgebleven.

Caverna is een heel leuk spel en daar is nu ook een tweespelerversie van, genaamd Caverna: Het Duel. Lijkt dit nog een beetje op die topzware doos vol karton, hout en holbewoners?

Laat ik gelijk even beginnen met te zeggen dat de tweespelerspellen van Agricola en Le Havre best leuk zijn, als je hun grotere broeders of zusters uit je hoofd zet. Ze zijn gewoon niet zo diepgaand als hun grotere broers of zussen.

Ik was dus wel benieuwd naar wat Uwe met Caverna had gedaan in Het Duel.

Het spel is eigenlijk vrij simpel en zo uitgelegd. Ik ga even snel in op de regels van het spel. Elke speler heeft een eigen grot en beschikking over een aantal verschillende goederen, zoals vlas en hout. De grot is nog niet geheel uitgegraven. Je begint met een enkel vrij veld en de andere velden, die je later op kunt vullen met kamers, moet je uitgraven. Dit betekent dat je een tegel die daar ligt omdraait en in de markt legt, bij de andere tegels die je kunt kopen. Op die tegel staat een kamer afgebeeld, met een bepaalde actiemogelijkheid, een puntenaantal, een aanschafprijs en een bouwvoorwaarde. Dit laatste heeft te maken met de muren die wel of niet om een kamer heen moeten staan en heeft dus betrekking tot waar je een kamer in je grot mag plaatsen.

In het midden van de tafel, tussen de twee spelersgrotbordjes in, ligt het actiebord. Er liggen een aantal standaard actietegels open en elke ronde wordt er een nieuwe actietegel opengedraaid. In een ronde kiezen de spelers om en om een openliggende actietegel en voeren deze actie uit. In fase twee mag elke speler twee actietegels kiezen en uitvoeren, in fase drie zijn dat er drie en in de laatste ronde mag je zelfs vier tegelacties uitvoeren.

De acties die op de tegels staan zijn eigenlijk samen te vatten in goederen krijgen, grot uitgraven, muren bouwen in je grot, nieuwe kamers kopen en in je grot plaatsen, en kameracties van kamers in je grot activeren. Op de kamertegels staan vergelijkbare acties, maar heel veel kameracties gaan toch vooral om het omzetten van het ene goed in het andere goed.

Uiteindelijk duurt het spel acht ronden en aan het einde van het spel tel je alle punten die op de kamers in je grot staan bij jouw hoeveelheid goud op en dat is jouw eindscore. De speler met de hoogste score wint het spel.

Uiteindelijk vind ik Caverna zelf velen malen leuker, maar Het Duel mag er ook wel wezen. Het speelt lekker snel en hoewel er in elk spel dezelfde kamertegels zitten, komen ze of niet allemaal in het marktaanbod terecht, of in een andere volgorde.

Dit zorgt er voor dat je niet elk spel hetzelfde trucje kunt laten zien, niet elk potje dezelfde kamertegels kunt bemachtigen, op hetzelfde moment, om daarmee elke keer dezelfde omzettingsacties mee te doen.

En daar draait het in Het Duel echt om, het opbouwen van een verzameling kamertegels die je, in combinatie met de actietegels die je in elke ronde kiest, elke ronde weer opnieuw genoeg grondstoffen geven om nieuwe kamers te bouwen, je grot uit te hakken en, ook niet geheel onbelangrijk, goud laten toevoegen aan je voorraad.

Je zult heus niet alleen maar kamertegels kopen die lekker met elkaar te combineren zijn, soms zul je ze gewoon willen hebben voor de punten of omdat ze precies binnen de muren van je grot passen, maar als je kunt zorgen voor drie á vier kamertjes die fijn met elkaar samenwerken, dan zit je gebeiteld. (Ha. Lees ik dat nu goed, denk je misschien. Staat daar nu echt ‘zit je gebeiteld’ Dat heeft hij natuurlijk opgeschreven omdat het spel over dwergen gaat. Hilarisch…)

Wat ik ook leuk vind is dat er elke ronde steeds meer actiemogelijkheden bij komen en dat je in latere rondes steeds meer acties mag uitvoeren. Zo is Uwe in Het Duel toch het dichtst bij, in vergelijking met die andere tweespelerspellen, zijn grote broer gebleven. Al is Caverna natuurlijk velen malen diepgaander dan Het Duel. Maar daar draait het bij die tweespelerspellen ook niet om denk ik. Het gaat erom om een vergelijkbaar gevoel te creëren, maar dan in een kortere speeltijd en met makkelijkere regels.

Het draait in het spel denk ik vooral om het optimaliseren van je motortje en hoewel alle acties in het spel wel leuk zijn, zul je toch elke beurt weer goed moeten plannen om datzelfde motor steeds vlotter te laten lopen. Aan het einde van Het Duel kan het echt afhangen van een steentje meer of minder of je als winnaar of als verliezer de grot uitloopt.

Caverna Het Duel is door ons goedgekeurd. De regels zijn eenvoudig, het spel speelt makkelijk in de aangegeven veertig minuten en het biedt genoeg diepgang en variatie om het spel na spel interessant te houden voor die drukke doordeweekse avonden.