Queendomino Review

Een hele tijd geleden recenseerde ik Kingdomino, een spel van Bruno Cathala en White Goblin Games. Een snel en verslavend tussendoortje voor jong en oud noemde ik het. Zeker waar en nu komen dezelfde ontwerper en uitgever met een nieuw spel in de domino-familie, genaamd Queendomino. Zou de koningin van dominoland net zo leuk zijn als haar mannelijke collega?

Queendomino is eigenlijk Kingdomino Plus. Het heeft dezelfde bekende mechanismen en regels, maar voegt daar een paar nieuwe elementen aan toe. Het wordt er niet ongelofelijk veel moeilijk van, het spel, maar het wordt gewoon een tikkeltje diepgaander en lastiger om onder de knie te krijgen.

Maar wanhoop niet, Kingdomino fans, deze is ook makkelijk op te pikken door jong en oud. Het is allemaal geen hogere wiskunde.

Zoals je misschien wel weet probeer je in Kingdomino, en dus ook in Queendomino, een koninkrijk bij elkaar te leggen met dominotegels. Al staan hier geen nummertjes op de tegels, maar landschapstypes, zoals bos, moeras of graanvelden. Op sommige tegels staan ook kroontjes. Je krijgt aan het eind van het spel punten door per gebied te kijken hoeveel kroontjes in dat gebied staan en dat aantal te vermenigvuldigen met de grootte van het gebied. Je hebt bijvoorbeeld een watergebied van vijf watertjes groot en in dat gebied liggen twee kroontjes, dan is dat gebied dus vijf keer twee is tien punten waard.

In Queendomino krijg je nog steeds punten voor je verschillende aaneengesloten gebieden, maar daarbij voegt het een nieuw gebiedstype toe, het rode gebied, die het spel net wat anders maakt. Deze gebieden geven je over het algemeen geen punten, zoals de watergebieden met kroontjes dat doen, maar je kunt in jouw beurt uit de markt een gebouw kopen die je op een rood gebiedje mag leggen en vanaf dat moment kan dat gebied je in een keer wel punten laten scoren. Potentieel dan.

Sommige rode gebouwen geven je sowieso punten, dat staat dan rechtsonder op de tegel. Andere gebouwen geven je punten als je aan een bepaalde conditie voldoet. Je krijgt soms punten per gebied van een een bepaalde soort. Punten voor elke toren die je hebt. Punten voor elke ridder die je hebt. En er is een rode tegel waarop wel een kroontje staat. Waar je dus normaal geen punten krijgt voor de rode gebieden, kun je dus met die rode tegel toch op de klassieke Kingdomino manier punten scoren voor jouw rode gebieden.

Dan vraag je je nu misschien af wat dan die torens en ridders zijn waar ik het hierboven over had. Dat zal ik je vertellen. Op sommige rode gebouwentegels staat linksboven iets wat je extra krijgt als je dat gebouw bouwt en dat kunnen ridders en torens zijn. Torens kun je in je koninkrijk kwijt en de speler die de meeste torens heeft aan het eind van het spel wint de koningin voor zich. De koningin werkt eigenlijk als een soort extra kroontje die je aan een gebied toe kunt wijzen.

Ridders kun je tijdens het spel inzetten in gebieden om geld te verzamelen. Hoe groter een gebied waar je een ridder in plaatst, hoe meer geld je krijgt. Geld is erg belangrijk, want met geld kun je die rode gebouwentegels kopen op de markt.

Dan hebben we ook nog een draak. Deze draak kun je tijdens je beurt wat geld toe spelen, zodat deze een gebouw uit de markt met zijn vurige adem verbrand. Dat is dus handig als je ziet dat een van je tegenstanders heel veel punten kan gaan scoren met een bepaald type gebouw. Dan kan de draak er dus voor zorgen dat deze speler dit gebouw niet kan bemachtigen, of op zijn minst nu nog niet.

Zo leg je dus beurt na beurt een dominotegel aan in je koninkrijk, verzamel je wat geld met je ridders als je die hebt, bouw je een rood gebouw op een van je rode gebieden door deze te kopen op de markt, vraag je misschien de draak om een gebouw te verwoesten en kies je aan het eind van je beurt weer een nieuwe dominotegel uit het aanbod voor de volgende beurt.

Zijn de tegels op dan is het spel ten einde en telt iedereen zijn punten voor gebieden met kroontjes, rode gebouwentegels en eventueel nog voor het geld dat je over hebt. De speler met de meeste punten die wint.

Queendomino is een fantastisch spel, net als Kingdomino. Het speelt weer lekker vlot en de regels zijn ondanks de toevoegingen nog steeds vrij eenvoudig. Ja, in Queendomino heb je wat meer opties om punten te scoren en dat is alleen maar leuk eigenlijk. Door sommigen wordt Queendomino de veelspelerversie van Kingdomino genoemd, maar dat vind ik dus een beetje misleidend, want dat zou betekenen dat Queendomino alleen te spelen is door doorgewinterde spellenspelers en dat betwist ik.

Queendomino is iets moeilijker dan Kingdomino, natuurlijk, maar het valt nog netjes in het familiespelsegment en is volgens mij een geweldige optie om op tafel te leggen als zogenaamd gateway-spel, een spel dat je gebruikt om mensen de spellenhobby in te lokken.

Als ik moest kiezen tussen Kingdomino en Queendomino dan zou ik voor drie of meer spelers kiezen voor Queendomino, maar met twee denk ik dat ik toch voor Kingdomino zou kiezen en ik zal je proberen uit te leggen waarom.

Met twee spelers heb je met de rode gebouwtegels veel meer mogelijkheden om punten te scoren. Je zult misschien zeggen dat je diezelfde mogelijkheden met drie of meer spelers ook hebt, toch? Ja, dat klopt, maar met twee spelers wordt je minder in de weg gezeten als het gaat om het kopen van tegels. Dit betekent dat je uiteindelijk voor bijna alles wel punten scoort aan het einde van een tweespelerspel. En dat is voor mij niet zo interessant. Ik vind het in dit spel leuker als men zich een beetje kan specialiseren. Met zijn drieën of vieren zit je elkaar op meer manieren in de weg, door het kopen van gewilde tegels of het gebruiken van de draak, en dit maakt de nieuwe spelideeën uit Queendomino een stuk leuker en interessanter. Met twee spelers zou ik toch eerder gaan voor het uitgebreide tweespelerspel uit Kingdomino en te proberen om mijn koninkrijk op de klassieke manier zoveel mogelijk punten te laten scoren.

Queendomino voegt dus een aantal zaken toe. De koningin beweegt zich van speler naar speler afhankelijk van wie de meerderheid heeft in torentjes. De ridders zijn goed voor inkomsten, maar het is dan natuurlijk ook wel handig als je een rood gebouw hebt die je punten geeft voor de ridders die je in jouw voorraad hebt of die in jouw koninkrijk staan. En als je dan toch voor rode gebouwen gaat zou het ook leuk zijn als je het gebouw kunt kopen die je punten geeft voor rode gebieden. Je kunt dus een heleboel met de nieuwe rode gebieden en gebouwen, maar als je je gewoon concentreert op de klassieke manier om punten te scoren, uit Kingdomino, dan kun je net zo goed winnen. Je hebt de nieuwe gebouwen dus helemaal niet nodig, al zijn ze wel handig.

Ik ben in ieder geval fan van de het koninklijke duo Kingdomino en Queendomino en raad ze beiden van harte aan. Kingdomino als snelle tussendoortje en voor met zijn tweeën en Queendomino voor met meer dan twee spelers en voor diegene die een net iets diepgaandere spelervaring wil. Beide spellen vallen nog prefect in het familiespellensegment, dus je kunt met iedereen jouw enthousiasme voor deze topspellen delen.