Cloudy Kingdom

Cloudy Kingdom

In Cloudy Kingdom, een spel van Joeri Hessels, Wouter Moons en Jolly Dutch, probeer je een weg te banen tussen kastelen in de wolken.

Dit doe je door kaartjes kruislings op elkaar te plaatsen in een raster. Langs de randen van het raster. het koninkrijk, liggen kaarten met daarop kastelen in de kleuren van de spelers. De bedoeling is dat je een weg maakt tussen jouw kasteel aan de ene rand van het koninkrijk naar een kasteel in jouw kleur in de tegenovergestelde rand van het koninkrijk. In je beurt mag je een kaartje spelen of een speciale actie uitvoeren.

Op de kaarten staan wegen, bonenstaakwegen, die kronkelen van de ene kaartrand naar de andere of hier een daar doodlopen. Door ze neer te leggen kun je dus een weg bouwen en daarmee het ene kasteel met het andere kasteel verbinden, maar, let op!, doordat jij en je tegenstanders kaarten over elkaar heen plaatsen verandert dit netwerk continu, als een magisch doolhof tijdens de laatste proef van een of ander tovenaarstoernooi.

Over magie gesproken, in Cloudy Kingdom zitten ook een aantal speciale magische actiekaarten. Elke speler heeft vanaf het begin van het spel dezelfde drie actiekaarten tot hun beschikking en kan zo’n actiekaart in plaats van het neerleggen van een normale ‘weg’ kaart spelen. Op deze manier heb je bijvoorbeeld eenmalig een dubbele beurt, kunnen kaarten uit het wegennetwerk verdwijnen of brandende kruispunten in het netwerk verschijnen. Het zijn kleine dingetjes die het spel op de een of andere manier beïnvloeden.

Cloudy Kingdom ziet er op de eerste plaats leuk uit op tafel en het speelt best aardig ook. Je probeert sneller een route te bouwen dan je tegenstanders, diezelfde tegenstanders flink dwars te zitten, maar je hebt ze ook nodig om mee te werken aan het hele bonenstaakwegennetwerk.

Het spel houdt een beetje het midden tussen stiekem hopen dat niemand ziet wat jij aan het doen bent en jouw mogelijkheden steeds verder uitbreiden totdat niemand je meer kan tegenhouden bij het bouwen van een weg tussen het ene kasteel en het andere.

Door al die kronkelpaadjes zie je soms door de bomen het bos niet meer. Dat is aan de ene kant een heel belangrijk onderdeel van het spel. Aan de andere kant brengt het ook wat frustratie met zich mee dat niet per se bij het spel hoort wat mij betreft. Het gebeurde bij ons nog wel eens dat er vol overtuiging een kaart recht over een andere werd geplaatst, terwijl ze eigenlijk afwisselend horizontaal en verticaal geplaatst moeten worden. Ja, het staat toch in de regels. Ik weet het. Maar toch. Frustratie. Ook was er soms wat verwarring over welke bonenstaak nou precies in welke andere bonenstaak overliep of kwam het voor dat, doordat iemand een kaart net een beetje scheef had neergelegd, het niet goed zichtbaar was dat een route werd onderbroken door een leeg stuk tafelblad. Kleine dingetjes.

Een algemeen kenmerk van routebouw spellen, en dat is hier ook niet anders, is dat ze naarmate er meer spelers meedoen wat chaotischer worden. De spelersinteractie gaat omhoog, het bord verandert tussen jouw beurten door meer, en daardoor gaat het planningselement omlaag. Niet iets goeds of slechts, maar gewoon iets om rekening mee te houden als je het spel voor een specifiek spelersaantal koopt.

Over het algemeen is Cloudy Kingdom een prima tussendoortje met een flinke hoeveelheid interactie, toch ook wel geluk, en daarbij genoeg variatie tussen de individuele potjes door de verschillende actiekaarten die in het spel zitten.