Unlock! Review

Unlock! was de tweede ‘Escape-Room-in-a-box’ die ik speelde. Anders dan Escape Room the Game bestaat Unlock! van Space Cowboys uit alleen maar kaarten. Interessant, dacht ik. En dat was het ook zeker.

Verder is deze review spoiler-vrij hoor, alle voorbeelden komen uit de verbeelding van de recensent en de plaatjes uit de intro-room uit het spel, maar in de doos van Unlock! zitten -tromgeroffel- drie escape rooms.

Elke room bestaat uit een stapel kaarten met nummers op de achterkant. Je begint met het lezen van wat tekst om het verhaal te introduceren en dan draai je de kaart om waar je de details van de eerste ruimte ziet. Als je goed kijkt staat op sommige plekken in die ruimte een nummertje en dan mag je die kaart uit de stapel pakken en omdraaien. Dit is een manier waarop nieuwe kaarten in het spel worden gebracht.

Een andere manier is het combineren van kaarten. Op sommige kaarten staat een rood nummer, op sommige kaarten een blauw nummer. Bieden in de vorm van een puzzelstukje. De een past als het ware in de ander. De getallen in die stukjes kun je optellen en dan trek je de kaart met dat nummer uit de stapel. Combineer je het juiste, dan heb je weer wat nieuws om naar te kijken. Is je ingeving onjuist, dan gaat er wat tijd af van de 60 minuten die je hebt. Je moet hierbij bijvoorbeeld denken aan een kaart met een kist met een slot en een kaart met een sleutel. Elf plus vijfendertig is zesenveertig. Je pakt de kaart met nummer zesenveertig. Hoppa! De kist is open en je vindt een halve bloemkool. Wat te doen met een halve bloemkool? Een hele OK, maar een halve…

Soms moet je werkelijk een raadsel of een puzzel oplossen. Hier komt dan een code uit, 4596, en deze voer je in in de app. Jazeker, dit spel werkt met een app. Op je telefoon of je tablet. Deze applicatie vertelt je dan of de code goed is of fout. Is het goed, dan word je verteld een andere kaart open te draaien. De deur gaat open, hier heb je een bovenaanzicht van de herenkleedkamer…

De app speelt ook een leuk deuntje, houdt de tijd bij en je kunt per kaart een hint vragen. Je voert dan het nummer van die kaart in en dan geeft hij een hint. Of niet als er voor de betreffende kaart geen hint beschikbaar is. Een goed systeem zou je zeggen, maar toch niet als je het mij vraagt. Ik heb vaak genoeg gehad dat ik werkelijk niets aan de hint had.

Dan wel vertelde de app iets wat ik al wist, of het vertelde iets waarvan ik werkelijk niet wist wat ik ermee moest in relatie tot het raadsel dat ik wilde oplossen.

Dan zit je dus gewoon vast, totdat je op wat voor manier dan ook de oplossing wel weet te achterhalen. Misschien weet een ander het? Of gewoon door eindeloos door te ploeteren. Soms was dit hint systeem dus best wel frustrerend. Bij Escape Room the Game, bijvoorbeeld, weet je dat om de zoveel minuten een nieuwe hint komt, die je wellicht nieuwe inzichten kan geven en vaak verder bouwt op een eerdere hint.

Hier kun je geen nieuwe hints krijgen als je geen nieuwe kaarten ontdekt en die ontdek je pas als je het raadsel oplost op de kaart waar je zojuist een hint voor kreeg, die niet bruikbaar was. Tenminste niet voor jou, of jouw groep. Daar loop je dan in de woestijn. Je eigen voetstappen achterna. En maar lopen en lopen, in cirkels. Je komt geen steek verder.

Uiteindelijk kom je er wel uit.

Hoop ik dan.

Helaas, zou je in het ergste geval compleet vast kunnen komen te zitten en dat is natuurlijk verre van leuk.

Het verhaal is in ieder geval wel redelijk boeiend in elke room. Al vond ik het verhaal in de Squeek & Sausage missie een beetje vaag.

Het vinden van een serum of het ontsnappen van een eiland klinkt misschien wat minder origineel dan het dwarszitten van de plannen van een duistere slechterik (met een muis….en..een worst?), het verhaal in die escape room kwam net iets minder sterk over dan in de ‘the Formula’ en de ‘the Island of Doctor Goorse’ kamers. Dit zal wellicht gewoon met smaak te maken hebben, dus hier zeuren we verder niet over.

De raadsels in het spel waren zeker origineel en ook van wisselende moeilijkheidsgraad, wat je al kon afleiden van mijn smeekbede voor een beter hintsysteem.

Hoewel ik mij prima vermaakt hebt met Unlock! en het er, van de drie escape room spellen die ik op dit moment gespeeld heb, het meest gelikt uitziet, vind ik het toch de minste van de drie.

Een reden hiervoor heb ik hierboven al genoemd, het hintsysteem.

Een andere belangrijke reden is dat het spel, doordat er alleen gebruik wordt gemaakt van afbeeldingen ter grootte van een speelkaart, het minst geschikt is voor grotere groepen. Ik denk zelfs dat het met twee spelers al aan zijn max zit. De afbeeldingen zijn zo klein dat ik in mijn eentje soms al moeite had om iets te vinden, laat staan als je met zijn vieren naar de minuscule details op de kaarten moet koekeloeren. Dat is alleen mogelijk als je de kaarten doorgeeft en op dat moment zitten er toch drie man en vrouwen niets te doen, terwijl jij naar belangrijke details aan het speuren bent.

Nu moet ik zeggen dat ik alle escape-room-in-a-box spellen beter vind spelen met de lagere spelersaantallen, maar die andere spellen hadden tenminste nog grotere spelobjecten of afbeeldingen waar je wat beter met zijn alleen naar kan kijken.

Al met al krijgt Unlock! nog steeds een ruime voldoende hoor. Het was erg leuk om te spelen, maar je gaat het toch vergelijken met andere spellen in het genre. Welke is beter of leuker vooral? En dan draait het om de details. Kleinigheden die een spel leuker of minder leuk maken dan zijn broertje of zusje, en precies die kleinigheden die ik hierboven heb genoemd maken dat ik de spelervaring minder boeiend vond, minder vond aanspreken dan bijvoorbeeld Escape Room the Game of Exit the Game.

Voor mijzelf, als fan van het genre, maakt het niet uit. Ik speel met alle plezier de volgende Unlock! scenario’s, gewoon om te kijken wat ze nog meer verzinnen. Voor diegenen die hun geld liever aan een stevige euro of een extravagant miniatuurspel uitgeven, maar toch eens een escape room in bordspelvorm willen proberen, zou ik zeggen, hoewel Unlock! je nog steeds veel plezier kan opleveren, kies een van de andere escape room spellen die ik hierboven heb genoemd.