Teotihuacan: City of Gods Review

Wat is het?

Teotihuacan is een spel waar je in de Meso-Americaanse stad, Teotihuacan, meewerkt aan de bouw van de Piramide van de Zon en strijd je om de gunsten van de goden.

Wat is leuk?

++ Het spel heeft goede spelcomponenten

++ De piramide wordt letterlijk voor je ogen opgericht.

++ Dobbelstenen worden gebruikt als werkers en deze worden hoe meer acties ze uitvoeren steeds wijzer en krachtiger (per actie, in algemene zin, verhoog je een dobbelsteen met +1).

++ Als dobbelstenen waarde 6 hebben bereikt sterven ze. Je krijgt dan een bonus, maar ze beginnen wel weer met waarde 1. Wanneer laat je dat gebeuren? Want het is ook zo dat je daarmee de Eclips-teller sneller ten einde laat lopen.

++ Het spel vraagt wat denkkracht doordat je continu moet nadenken waar jouw werkers, de dobbelstenen, staan, waar ze heen moeten, en wanneer ze daar moeten zijn. Acties worden beter als er meer dobbelstenen van jouw staan en als er dobbelstenen met een hogere waarde staan. Plekken worden wel duurder als er meer dobbelstenen liggen. Na elke eclips, eind van een fase, moet je jouw werkers voeden en hogere dobbelstenen zijn duurder.

++ Doordat je elke keer andere technologieën, eindespelcondities op het bord plaatst speelt het spel elke keer net iets anders. De verschillende bonustegels zijn ook elke keer anders en dat heeft ook wel effect op het spelverloop elke keer. Het kan zomaar zo zijn dat het ene spel er enorm veel maskers te krijgen zijn, hiervoor krijg je punten elke eclips, terwijl er in het spel erna nauwelijks maskers te krijgen zijn, bijvoorbeeld.

++ Verschillende elementen in het spel geven je punten. Je kunt niet in allemaal goed zijn. Misschien ben jij die speler die vaak de piramide bouwt, terwijl een ander juist een strategie om goud heeft gebouwd, zodat ze juist de piramide kan beschilderen voor punten. Het lijkt er wel op dat je minstens op 1 van de 3 godensporen de eindespelcondities moet hebben geactiveerd. Ook zul je op het dodenspoor mee elke fase een paar stappen moeten zetten. Laat je daar een speler op uitlopen, dan krijgt hij elke eclips erg veel punten.

++ Ik raad aan om zo snel mogelijk met de starttegels te spelen. Deze tegels geven elke speler andere startgoederen en een andere startpositie voor hun dobbelstenen op het bord. Bij de keuze voor bepaalde starttegels kun je gelijk kiezen voor een bepaalde tactiek. Waar wil je op focussen in het spel? De dingen die je krijgt aan het begin van het spel kunnen je daarbij helpen.

++ Een fase, een eclips, verloopt in principe een vaststaande aantal rondes. Nadat de laatste speler een beurt heeft uitgevoerd zet je een schijfje een stapje verder op het eclips spoor. Het leuke is dat de spelers hier invloed op kunnen uitoefenen door het laten sterven van hun arbeiders. Als dit gebeurt moet je namelijk het schijfje een stap extra verder zetten op het eclipsspoor, wat er voor zorgt dat die fase, het spel bestaat uit drie fases en dus drie eclipsen, extra snel ten einde is. Jij hebt hier wellicht rekening mee gehouden in jouw planning, andere komen nu misschien een beurtje te kort om te staan waar ze wilde staan op het moment dat er een eclips plaatsvond.

Wat is minder?

— Hoewel de spelcomponenten goed zijn vind ik de illustraties en algemene uiterlijk een beetje flets.

— Vele icoontje schrikken een beetje af in eerste instantie, terwijl als je eenmaal aan het spelen bent loopt het eigenlijk wel los allemaal.

— Het feit dat je de volgorde van de actieplekken kunt wijzigen spel na spel heeft nauwelijks meerwaarde.

— Doordat je goed moet moet plannen kunnen bepaalde spelers last krijgen van AP (het spel zo analyseren dat je het spel lamslaat).

Wat maakt het spel speciaal?

$$ Het belangrijkste aspect dat Teotihuacan speciaal maakt zijn de ouder of sterker wordende dobbelstenen. Arbeiders van verschillende sterktes is al leuk, maar het idee dat je kunt plannen dat een bepaalde arbeider als hij op een bepaalde plek aankomt een bepaalde sterkte heeft maakt Teotihuacan extra interessant.