Qwixx is toch, volgens mijzelf in ieder geval, een van de leukste kleine dobbelspellen van de laatste jaren. Nu komt White Goblin Games met een mini-uitbreiding; Qwixx Karakters. Elke speler krijgt dan een van vijf unieke karakters toegewezen. Dit klinkt wel leuk, karakters met speciale eigenschappen, maar ook bij Qwixx?
Je bent vast bekend met het spelletje Qwixx. Dobbelen en dan kruisjes zetten op je eigen scoreblad. Zo niet, dan kun je hier lezen waarom ik het een van de leukste kleine dobbelspellen van de laatste tijd vind.
Qwixx Karakters voegt, net als Big Points en Qwixx Mixx, een kleine verandering door als je Qwixx speelt. Maar waar je bij de voorgaande uitbreidingen nieuwe scoreblokken kreeg, haal je nu vijf kartonnen karakters uit het doosje.
Elke spelers krijgt, of kiest, zo’n karakter en mag tijdens zijn of haar speelbeurt gebruik maken van de eigenschap van het karakter. Klinkt best leuk, toch?
Zullen we de karakters even langslopen?
Nu, we hebben Double Dutch, die mag een maal de dobbelstenen, of een deel ervan, herrollen. We hebben Tina Turner, die een vier in een drie kan veranderen, en andersom. Met Miss Take mag je bij een mislukte worp toch nog een kruisje zetten. Chris Cross heeft de eigenschap dat je drie kruisje mag zetten in jouw beurt. En als laatste hebben we Magic Mike. Bij hem mag je ook kruisjes zetten op plekken links van je laatste kruisje in een rij, als deze maar precies tussen twee andere bestaande kruisjes valt.
De karakters zijn een leuke afwisseling. De eigenschappen zijn allemaal goed, maar voor sommige moet je wel wat meer werk doen, of wat meer geluk hebben. In die context leek ons dhr. Double Dutch wel erg sterk in vergelijking met alle anderen. Hier kun je een gewenst resultaat gewoon apart zetten en kijken of je nog beter kunt scoren, door de andere dobbelstenen opnieuw te rollen. Of je kunt bewust iets opnieuw rollen, omdat jij een witte dobbelsteen toch niet gebruikt en een ander heel veel waarde hecht aan de waarde van die dobbelsteen. Je zult deze eigenschap dus waarschijnlijk elke beurt inzetten.
Tina is vooral erg waardevol in het middensegment van de waarden op je scoreblok. Bij Magic Mike kun je precies naar zijn karaktereigenschappen spelen, elke keer een veldje vrij laten tussen twee getallen, maar dat is zeer lastig en misschien niet eens wenselijk. Qwixx is toch meer een spel van pakken wat je pakken kunt, je zult zelden zien dat iemand een mogelijkheid laat liggen om opeenvolgende getallenreeksen aan te kruisen.
Dan hebben we Miss Take nog, die voelt ook vrij sterk, omdat je volgens de Qwixx regels ook vrijwillig kan kiezen om een mislukte worp te hebben, ook al zou je theoretisch gewoon nog iets aan kunnen kruisen. Als je die regel in acht neemt zou je dus altijd een redelijke rol, waar je maar een enkel kruisje kunt zetten op een aardige positie, om kunnen zetten naar een mislukte worp waar je nu dus, met Miss Take, een kruisje mag zetten op een toppositie.
Chris Cross kan ook sterk zijn, maar hier ben je echt afhankelijk van de dobbelstenen. Hoe vaak heb je nu echt drie mogelijkheden om kruisjes te zetten op goede posities op het scoreblok? Je mag vaak blij zijn dat je er twee kunt zetten op plekken die enigszins de moeite waard zijn. Voor alle karaktereigenschappen valt dus wel iets te zeggen, maar mij lijkt het dat je de ene eigenschap vaker en efficiënter kunt inzetten dan de ander.
Het enige echte nadeel van deze uitbreiding, en het is maar een klein mini-minpuntje, is dat het iets van de snelheid van het spelletje wegneemt. Dit komt doordat je net iets langer moet kijken of je nog optimaal van je eigenschap gebruik kunt of wil maken, zonder dat je, en dit is vrij belangrijk, misschien door jouw aanpassing de worp ook nog eens veel beter maakt voor je tegenstanders. Dit laatste zal vooral bij mevrouw Turner en meneer Dutch voorkomen.
Uiteindelijk vind ik Qwixx Karakters absoluut een geinige uitbreiding, zeker voor de liefhebbers van het basisspel. En als het ook voor een meeneemprijsje bij de kassa wordt verkocht is het helemaal mooi, het zijn immers maar vijf kartonnetjes. Sommige karakters zijn wat sterker dan de anderen. Maar goed, weet je, het is maar een spelletje van tien, zeg vijftien minuten, dus het is ook niet zo erg als een andere speler een keertje een beter karakter heeft. Dan neem jij die toch de volgende keer?