Patchwork Recensie

Patchwork is een spel voor twee personen, uitgegeven door 999 Games en ontworpen door Uwe Rosenberg.

Recensie

Drie dingen

Het concept van Patchwork is erg simpel, maar je moet toch erg veel zaken in de gaten houden. Drie dingen zijn belangrijk, je moet de balans tussen de kosten van het lapje en de uiteindelijke opbrengst bewaken, je moet daarbij de tijd in de gaten houden die het kost om het lapje op jouw kleed te naaien en natuurlijk is de puzzel zelf ook van groot belang.

Elk lapje heeft een ander vorm en grootte en je moet je realiseren dat over het algemeen geldt; hoe moeilijker of vreemder de vorm is, hoe goed goedkoper hij is om te plaatsen. Dat is natuurlijk altijd relatief, een gek lapje kan voor jou nu net de uitkomst bieden.

Dan moet je ook in het oog houden of het lapje zijn geld wel waard is. Het vult een aantal lege vakjes op, wat betekent dat je daarvoor minder minpunten krijgt aan het eind, maar het moet ook voor een constante stroom van knoopjes zorgen. Deze knoopjes zul je nodig hebben om nieuwe lapjes te kopen en uiteindelijk is het hebben van veel knoopjes aan het eind van het spel het enige wat telt.

Tijd zelf is ook een belangrijke ‘valuta’ om mee te spelen. Op het moment dat je een lapje koopt dat veel tijd kost, geef je jouw tegenstander namelijk ook de tijd om veel te doen. De speler die achter op het tijdsspoor staat blijft namelijk aan de beurt.

Als je minder tijd per lapje besteed, zou je dus in principe in dezelfde tijd meer lapjes kunnen plaatsen. Helaas kosten over het algemeen de mooiere lappen wat meer tijd dan de lappen zonder knoopje erop bijvoorbeeld.

Aan de ene kant wil je tijd besparen, zodat je meer kunt doen, maar aan de andere kant zijn de stukjes leer ook erg handig om te hebben en daarvoor moet je weer als eerste bij het stukje zijn. Lastig.

The knoopjes strategie

Ik heb mogen ondervinden dat er eigenlijk maar een strategie is: de knoopjes strategie. Ik heb geprobeerd om een tijd strategie toe te passen, waarbij ik steeds zo min mogelijk tijd probeerde te besteden, zodat ik uiteindelijk meer beurten zou hebben om mijn kleedje te vullen. Helaas bleek al snel dat wanneer ik mij alleen op de tijd focuste, ik continu de middelen miste om een nieuw lapje te kopen. Het is namelijk zo dat lapjes die weinig tijd kosten vaak ook weinig knopen hebben en op het moment dat je een knoop icoon passeert op het tijdsspoor leveren ze niets op. Ik had wellicht meer tijd te besteden, maar ik kon er alleen niet effectief gebruik van maken.

Dus, je moet voor knopen gaan, dat is de manier.

Dan denk je misschien dat een spel waar je eigenlijk maar op een manier kunt winnen snel saai wordt, maar dat is dus niet het geval. Het is buiten het kopen en in de gaten houden wat alles opbrengt ook nog eens erg bevredigend om de lapjes puzzel op te lossen. En deze puzzel is elk spel anders. Je gebruikt dezelfde stukken, maar het plaatje dat je voor je probeert te krijgen ziet er toch elke keer anders uit.

Je hebt namelijk ook een tegenstander die niet altijd mee wil werken. Probeer je in te denken hoe het is om samen een helft van een puzzel met duizend stukje in elkaar te zetten, alleen niet te hebben afgesproken wie welke helft doet. Je bent continu elkaars stukjes aan het afpakken. Dit is aan de ene kant erg frustrerend, maar aan de andere kant ook erg uitdagend.

Patchwork werkt gewoon goed

Je moet je tijd goed in de gaten houden. ‘Misschien kan ik twee keer achter elkaar aan de beurt komen, als ik dit lapje kies?’ Je moet jouw knopen in de gaten houden. ‘Dit lapje past precies, alleen levert het tijdens het spel niets op.’ En je moet de beschikbare ruimte op je kleed goed in de gaten houden. ‘Dit lapje geeft me, elke keer als ik een knoop symbool passeer op het tijdspoor, drie knopen, maar het laat wel weer een boel open vakjes achter die ik maar moeilijk kan vullen voor het eind van het spel. ‘

Meestal moet je iets toegeven in een gebied om het goed te doen in een ander en wanneer je dan toegeeft in welk gebied, goed nu versus goed later, is erg leuk om over na te denken.

Een ander aspect van het spel dat erg interessant is, en dat zul je tijdens je eerste spel al gelijk merken, is dat gedurende de eerste fase van het spel je vooral een tekort aan geld, knopen, hebt. Er zijn namelijk nog genoeg verschillende lappen om uit te kiezen en jouw kleed is vrijwel helemaal leeg, maar je hebt gewoon niet de middelen om elke keer de optimale keuze te maken. En dan heb je later in het spel eindelijk de middelen, loop je weer tegen het feit aan dat er een heleboel lapjes die je zou willen hebben al gebruikt zijn en de ruimte op je kleed weer een beperking is, wan die raakt ook steeds voller hopelijk.

Patchwork is daarom ook een perfecte combinatie van economie en ruimtelijke planning. Het is een uitdaging die, door zijn simpele regels, leuk is voor elk type speler, beginner of gevorderde, en door zijn mechanismen genoeg diepte heeft om het ook heel leuk te houden. Een toppertje dus.