Skye Recensie

Skye is een twee tot vijf speler spel van Andreas Pelikan en Alexander Pfister uitgegeven door Mayfair Games.

Overzicht

Skye is een tegelleg spel, denk aan Carcassonne, met een veiling element. Zoals in Carcassonne probeer je tegeltje aan elkaar te passen, maar hier bouw je een eigen koninkrijk in plaats van een gezamenlijk rijk.

Het spel bestaat uit een aantal fases. Gedurende de eerste fase krijg je inkomsten afhankelijk van het aantal tonnetjes dat je in je rijk hebt liggen en, later in het spel, ook afhankelijk van je positie op het scorespoor.

In de tweede fase trekt iedereen drie tegels uit de zak. Op deze tegels staan bijvoorbeeld vuurtorens, scheepjes, schapen, koeien in drie verschillende landschappen, namelijk bergen, grasland en de zee. Deze drie tegels plaats je voor je eigen schermpje en dan wijs je aan een enkele tegel het afleg fiche toe en aan de andere tegels een hoeveelheid geld. Dit geld en het fiche plaats je achter het scherm.

In de fase erna, nadat de afgelegde tegel terug in de zak is gedaan, mag iedere speler, in speelvolgorde, een tegel van een ander kopen. Hij moet dan wel het aantal munten betalen dat door de verkopende speler aan deze tegel is toegewezen. Als iedereen een tegel gekocht heeft, of niet, dan legt elke speler het aan de niet verkochte tegels toegewezen geld in de algemene voorraad. Je koopt als het ware je eigen tegel.

Daarna krijgt iedereen de tijd om de tegels in zijn of haar rijk te leggen.

Waarom doe je dit allemaal? Nou, aan het begin van elk spel worden er namelijk vier score tegels getrokken en bij de A tot en met D vlag op het bord gelegd. Aan het eind van elke ronde worden er een of meer score tegels gescoord. Dit is elke ronde anders, maar elke tegel komt maar drie keer aan bod. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je punten krijgt voor elke tegel in je grootste waterlichaam, of een punt voor elk schaap in je rijk.

Op sommige tegels staat ook een boekrol, deze geeft de speler extra punten aan het eind van het spel. Zo krijgt iedereen ook nog punten voor het geld dat hij over heeft en diegene met de meeste punten, wint Skye.

Recensie

Skye doet je toch meteen aan Carcassonne denken. Natuurlijk, je past tegeltjes aan elkaar en dus wordt het vergeleken met de grootvader der tegelleg spelletjes. Dit is niet altijd eerlijk, maar ja, wat doe je eraan?

Ik ga het ook doen, al is het maar voor even. Dit spel lijkt op Carcassonne, je bent immers aan het puzzelen met tegeltjes, maar er zijn ook verschillen. Het is ook wat complexer dan Carcassonne, dat toch als een perfect familie spel wordt gezien. Skye is nog steeds een familie spel, maar ligt qua complexiteit er iets boven. Je moet wat meer zaken in de gaten houden, maar het is nog steeds niet heel ingewikkeld hoor.

Wat ik zelf erg leuk vind, is dat elk spel zijn eigen, verschillende, score tegels heeft. Niet dat het spel nou enorm op zijn kop wordt gezet bij elke set nieuwe tegels, maar het geeft je andere richtpunten.

Doordat niet elke score tegel gedurende elke ronde wordt beoordeeld, zul je bij het kopen en verkopen van de tegels elke keer de afweging moeten maken; ‘Ga ik voor de korte voor de lange termijn’. Wat je kunt bewerkstelligen is natuurlijk ook afhankelijk van voor hoeveel munten de andere speler hun tegels aanbieden en het geld dat je zelf hebt.

OK, we zijn bij de veiling, of eigenlijk meer een markt waar de spelers hun waren verkopen, aangekomen. Het is zeker een leuk idee. Aan de ene kant wil je de tegels die je niet meteen wil hebben een leuk prijsje meegeven, zodat anderen het willen kopen, en jij er een leuk zakcentje aan overhoudt. Aan de andere kant wil je de tegels die je wel wil houden een zodanig hoge prijs meegeven dat het de anderen afschrikt, maar ook weer niet zo hoog, want je moet de munten uiteindelijk ook zelf inleveren.

Het is vrij lastig om een juiste prijs te bepalen. Je hebt immers niet heel veel informatie om de prijs op te baseren. Je ziet de ander tegels op tafel liggen, maar je hebt geen idee wat de ander er voor prijsje aan hangt. Je weet dus niet hoe veel jouw tegel met een vuurtoren waard is vergeleken met de tegel met een vuurtoren van je buurman. Je gaat toch vaak gewoon op je gevoel af.

Dan is er nog een ander element van de markt dat ik interessant vind en dat is het afleg fiche. Deze kan je plannen ook nog een beetje in de war schoppen. Je hebt een mooie tegel gezien, er wat geld voor opzijgezet, en dan worden de schermen omhooggetild en dan blijkt dat die speler nou net die tegel heeft aangewezen om afgelegd te worden. ‘Hè, dat is nou jammer..’.

Niet dat dit een probleem is, maar als je echt totaal de controle wil houden over de prijzen en welke tegels er worden aangeboden is dit wellicht wel iets om rekening mee te houden.

Waar je ook rekening mee moet houden is het feit dat, omdat iedereen een tegel mag kopen, de kans bestaat dat je uiteindelijk maar een enkele tegel, of zelfs nul, als je niets gekocht hebt, in je rijk kunt plaatsen, terwijl anderen er misschien drie hebben om neer te leggen. Je denkt misschien dat je hierdoor enorm veel punten misloopt en nooit meer kunt winnen, maar dat valt mee. Er is namelijk een mechanisme ingebouwd waardoor spelers die achteroplopen extra geld krijgen tijdens de inkomsten fase, namelijk een tot vier extra munten per speler die voor hen staat op het score spoor. Dit betekent dat je die ronde extra veel geld te besteden hebt om iets te kopen of om aan je eigen tegels toe te wijzen.

Een inhaal mechanisme in een competitief spel kun je niet leuk vinden, maar ik vind het in dit spel geen slechte zaak. Skye is geen spel dat bedoeld is om op het scherpst van de snede gespeeld te worden. Het is meer bedoeld, denk ik, als licht, gezellig tussendoortje, waar iedereen tot het einde het gevoel heeft dat ze lekker meedoen.

Ik vind het dan ook erg geslaagd als tussendoortje. Het duurt maximaal een uur met vijf spelers en met minder spelers zul je nog sneller klaar zijn. Voor mij is het een heerlijke snack voor de hele familie. Het is vrij snel uitgelegd, het spel zelf speelt ook lekker weg, het geeft je nog genoeg stof tot nadenken en, doordat er elke keer andere score tegels op het bord liggen, je zult er heel lang plezier van hebben.