Patchwork Light Review

Patchwork Light is, zoals de naam al een beetje aangeeft, een snelle variant van Patchwork. De tekst op de doos geeft zelf aan dat het spel bedoeld is voor ouderen, kinderen of spellenliefhebbers die behoefte hebben aan een snellere versie van Patchwork. Goed, laten we eens kijken of het spel nog steeds leuk is.

Ik heb Patchwork zelf in 2015 al gerecenseerd en dit spel van Uwe Rosenberg en 999 Games stond in 2015 en 2016 zelfs in mijn jaarlijkse top 100 (of in 2015 nog top 50).

Voor een gedetailleerde spelbespreking verwijs ik je dan ook graag naar die recensie of misschien zelfs naar het regelboekje van het spel, want die is waarschijnlijk net zo lang.

Om je toch een idee te geven van wat je in het spel doet, wellicht ken je Patchwork nog niet, toch een korte samenvatting. In dit spel probeer je door het kopen en plaatsen van puzzelstukjes in tetrisachtige vormen een lappendeken te maken. Lege plekken in je lappendeken geven je negatieve punten en knopen die je in het loop van het spel verzameld geven je positieve punten. Je hebt diezelfde knopen wel weer nodig om nieuwe lapjes te kopen, dus je moet wel goed nadenken waar je je knoopjes voor uitgeeft.

Het verschil met het origineel zit hem hoofdzakelijk in drie dingen. Ten eerste zijn alle prijzen voor lapjes flink verlaagd. Er gaan daardoor uiteindelijk heel wat minder knopen om in het spel en dat maakt de rekensommen die in dit spel in je hoofd moeten worden gemaakt een stuk eenvoudiger. Ook is het spoor waarover je beweegt wat korter gemaakt en staan er wat minder knoopjes op. Je geeft dus minder knopen uit en krijgt uiteindelijk op minder momenten in het spel knopen binnen. Volgens mij is het ook zo dat je minder tijd uitgeeft, doordat je lapjes koopt, maar je hebt dus ook wat minder tijd, of stapjes, te overbruggen gedurende het spel door het kortere tijdsspoor.

Ten tweede heb je in de Light versie een aantal blauwe lapjes die pas aan het aanbod worden toegevoegd als bijna al de reguliere lapjes verkocht zijn. Deze lapje hebben een een wat eenvoudigere vorm en zijn volgens mij vooral bedoeld om je de kans te geven zo veel mogelijk van je spelersbordje op te vullen met stof.

Dat is gelijk het derde verschil. Patchwork Light is wat liever, om het zo maar te noemen. De kans is gewoon veel groter dat je jouw spelersbord vol, of bijna vol hebt aan het einde van het spel. Het spelersbord is ook gewoon kleiner. Er wordt daardoor wat minder met minpunten gestrooid en dat maakt dat het spel je, en dit is vooral voor kinderen fijn denk ik, een wat positiever gevoel geeft aan het einde.

Uiteindelijk denk ik dat het verschil in speeltijd tussen Light en Normaal best wel meevalt. De 10 minuten op de doos van Light vind ik namelijk wat overdreven laag, waarschijnlijk goed voor het in de markt zetten van het product. Bedreven Patchwork spelers zullen het wellicht binnen die 10 minuten kunnen spelen, maar als je dit met kinderen wil spelen bijvoorbeeld kom je gewoon aan de 15 minuten of meer.

Patchwork Light ziet er, in vergelijking met het wat fletse reguliere Patchwork, wel wat vrolijker uit, dus ook qua uiterlijk is het terecht een lichtere versie.

Goed, Patchwork Light is dus een wat vriendelijkere versie. Iets minder rekenwerk en wat eenvoudiger puzzelwerk. Bedenk wel dat je in Patchwork natuurlijk ook niet heel de tijd met je rekenmachine in de weer was.

Ga je dit wel een leuk spel vinden als je Patchwork helemaal niets vond? Ik denk het niet. Moet je dit kopen als je een fan bent van het origineel? Nee, het biedt niets nieuws. Is het wel leuk dan? Jazeker, het is een leuk spel en het behoudt het Patchwork gevoel. Voor wie is het dan wel? En hier moet ik eerlijk in zijn. Ik heb geen idee. Voor hele jonge kinderen misschien? Ouderen, zoals de doos aangeeft, kunnen makkelijk af met Patchwork zelf, dus die doelgroep valt wat mij betreft af. En zoals ik al zei vind ik deze versie niet zo veel sneller dan het originele spel. Voor die vijf à tien minuten verschil in speeltijd zou ik het ook niet aanschaffen

Patchwork Light is dus een prima en kleurrijk spel, alleen weet ik niet waarom je het zou kopen als Patchwork zelf ook gewoon nog te krijgen is.