Love Letter Bordspel Review

Love Letter Review

Love Letter Bordspel Review

Lees hier de recensie van Love Letter. Een klein spelletje van Seiji Kanai en, destijds, Alderac Entertainment Group.

Bordspel Info

Het verhaal

Verraad in de Tempest stadstaat! Koningin Marianna is gevangen genomen. Haar bloedmooie dochter, Prinses Annette, is ontzettend verdrietig. Haar moeder is haar leven. Ze heeft zich opgesloten in haar toren en wil niemand zien. Er wordt op de deur geklopt: “Uwe Hoogheid! Ik heb iets voor u!”.

Wat krijg je voor je geld

Het spel Love Letter komt in een prachtig rood, fluwelen zakje (tenminste als je de AEG versie hebt) waar de titel met gouden letters op staat geschreven. Daarin zitten 16 kaarten, 13 rode blokjes, 4 referentiekaarten en een boekje.

Hoe speel je het spel

In dat boekje wordt het verhaal, dat hierboven wordt verteld, iets uitgebreider en wat wolliger beschreven. Het doel van het spel is om de prinses, waarvan haar moeder net gevangen is genomen, op te vrolijken door liefdesbrieven aan haar te schrijven. Daar zit ze vast op te wachten. Of ze het wil of niet, je probeert met behulp van de aanwezige staf en hofhouding deze brief aan haar te bezorgen. Diegene die de meeste brieven aan haar weet te leveren, wint.

Hoe krijg jouw meesterlijke brief bij de prinses? Dat gaat als volgt. Zoals gezegd, zijn er zestien kaarten. De kaarten worden geschut en iedere speler krijgt een kaart. Er wordt een kaart weggelegd en de rest van de kaarten vormt de trekstapel. In een beurt van een speler trek je een kaart van die stapel. Op elke kaart staat een persoon afgebeeld. Er maar liefst acht verschilde personen en elke persoon heeft een waarde en een speciale eigenschap. Je hebt dan twee kaarten in je hand en een daarvan moet je voor je neerleggen, het effect van de speciale eigenschap van die kaart voer je uit.

Als je de wachter speelt mag je iemand aanwijzen en gokken welke kaart deze speler heeft. Je mag in geen geval een andere wachter aanwijzen. Gok je goed, ligt deze speler er deze ronde uit. De Priester mag de kaart van een tegenstander bekijken. Bij de baron vergelijk je jouw hand met die van een ander en diegene met de laagste waarde ligt uit het spel. Het kamermeisje is veilig voor alle kaarteffecten totdat er een nieuwe kaart op wordt gelegd. Als de prins wordt neergelegd, mag die persoon iemand zijn kaart laten afleggen, of dit zelf doen. Je ruilt jouw kaart met die van je tegenstander, als je de koning neerlegt. De eigenschap van de gravin wordt alleen uitgevoerd als je naast de gravin ook nog de prins of de koning in je hand hebt. Is dit het geval, moet de gravin voor je leggen.

De waarde van de hierboven genoemde personen loopt op naargelang de persoon in kwestie dichter bij de prinses staat. De wachter heeft waarde 1 en de gravin heeft een waarde van 7. De kaart met de hoogste waarde is de prinses zelf, namelijk een waarde van 8. Heb je deze kaart in je hand, mag je deze onder geen enkele omstandigheid afleggen, moet je dat toch, lig je uit het spel.

Het spel gaat door tot er 1 iemand over is of, als de trekstapel leeg is en meerdere gegadigden zijn, wordt er bekeken wie van overgebleven minnaars de hoogste kaart heeft. Diegene wint de ronde en krijgt een ‘teken van liefde’ (blokje). Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Diegene die niet meer in te halen is heeft het hart van de prinses gestolen en wint Love Letter.

Review

Thema (1x):

Het thema is flinterdun. Waar je in je eerste spel misschien nog even waant in de Tempest wereld en denkt aan die liefdesbrieven die je via leden van de hofhouding naar de prinses moet zien te krijgen, is het daarna toch een stel kaarten met namen en rugnummers.

1/10

Speelbaarheid (1x):

Love letter is een heerlijk snel wegspeelspelletje. Zo even snel voor het eten, tussen het hoofdgerecht en het toetje. Het zit verder goed in elkaar, met weinig kaarten heb je veel interactie en een klein beetje nadenkwerk.

Door deductie probeer je erachter te komen wie wat in zijn hand heeft en zelf moet een beetje bluffen om zo je tegenstanders te misleiden.

De rondes duren kort (2 à 3 minuten). Even geen geluk, volgende keer beter.

Heel veel geluk, je bent immer totaal afhankelijk van wat je van de stapel trekt, een heel klein beetje tactiek, door deductie weet je ongeveer wie wat heeft en jij bepaald wie je op welk moment uitschakelt.

Het spel is het best met 3 of 4 spelers, met 2 (ook al worden er dan een aantal kaarten uit het spel gehaald) is er van deductie weinig sprake en schiet het spel tekort. De geluksfactor neemt dan echt de overhand.

8/10

Artwork (1x):

De illustraties zien er mooi uit: als een schilderij. Dit is in alle spellen in de Tempest serie het geval. Andrew Hepworth en Jeff Himmelman hebben ook hier weer goed werk geleverd.

7/10

Kwaliteit van de spelonderdelen (1x):

Het zakje is mooi en van goede kwaliteit. Ook handig om mee te nemen en de aandacht is er gelijk op gericht. De blokjes zijn van hout, rood geschilderd en verder prima. De kaarten zelf zijn degelijk. Ik zou ze wel sleeven, om beschadigingen tegen te gaan. Als de prinses een vlekje op de achterkant van de kaart zou krijgen blijft er van spel weinig over.

7/10

Spelplezier (2x):

De eerste kaart wordt opgegooid, een wachter en je wijst je buurvrouw aan en roept: “HA! Jij bent de prinses!”. Je ziet aan haar grote ogen dat het klopt. Ze ligt uit het spel, maar iedereen vind het mooi. Ze mag over een minuutje of 3 weer meedoen. Of je hebt een kamermeisje voor je liggen en iemand wijst jou toch aan om iets te doen. Stom! Beurt voorbij. Lachen…

Elkaar voor de gek houden, veel interactie en de korte duur van de rondes maken het spel erg leuk.

8/10

Eindcijfer