Klask Recensie

Ik speel niet vaak behendigheidsspellen, maar soms speel je een spel, dat niet perse ‘jouw ding’ is, maar dat vanaf het begin aanslaat. Klask is zo’n spel en hier kun je lezen wat ik er van vind.

Overzicht

Een (korte) uitleg

Het spel is simpel. Er zijn vier manieren om punten te scoren en diegene die als eerste zes punten verzameld wint Klask.

Hoe dan? Nou, Klask is een behendigheidsspel en wordt gespeeld op een verhoogd, houten, speelveld, dat veel weg heeft van een voetbalveld. Aan beide kanten van het speelveld zitten twee gaten en in het midden staan drie kleine, magnetische, speelstukken. Je speelt met een balletje en het doel is om dat balletje in het doel, het gat aan de andere zijde van het veld, te krijgen.

Nou, hoe werkt dat dan? Je probeert dit te doen met je magnetische pion. De pion staat zelf op het veld, maar je beweegt hem met een magnetische staaf onder het speelveld. De twee speelhelften zijn, onder het veld, gescheiden door een houten middenstuk, dus je kunt je speler alleen op je eigen zijde bewegen. Verlies je ooit de controle over je speler en kun je hem niet meer met je magneet terug krijgen, dan krijgt je tegenstander een punt. Als twee of drie van die kleine magnetische speelstukken, die aan het begin in het midden liggen, aan je pion blijven kleven, krijgt je tegenstander ook een punt. Zo ook als je met je pion in je eigen goal terecht komt. Als je de bal in het doel van de ander krijgt krijg je zelf een punt natuurlijk.

Dat is het, de speler met zes punten is de winnaar.

Recensie

Klask is leuk, ongecompliceerd leuk. Je denkt, als je het ziet, wellicht gelijk aan tafelvoetbal en daar heeft het zeker wat van weg, maar het biedt ook wat meer, wat anders.

Het hele idee van het verplaatsen van je speler met een magneet werkt top. Je kunt je speler makkelijk controleren en de bal in de juiste richting laten bewegen. Maar wordt niet te agressief of te ongecontroleerd, want dat wordt meteen bestraft met een punt voor je tegenstander.

Zo ook als je jouw pion in je eigen goal schuift. Klask!

De drie kleine speelstukken in het midden vind ik erg goed bedacht. Ze lijken misschien een beetje nutteloos, maar ze zijn een wezenlijk onderdeel van het spel. Je kunt ze namelijk richting je tegenstander stoten met je bal of ze tactisch op zijn of haar speelhelft laten rollen. Hierdoor wordt het lastiger om over het veld te bewegen zonder de speelstukken ongewild op te rapen.

Zoals ik al zei, Klask is ongecompliceerd genieten. Het is snel, makkelijk en het ziet er bovendien erg goed uit. Ik verzeker je dat dit spel dat fanatieke kind in je laat ontwaken en je met een brede glimlach achterlaat.