Keer op Keer Review

Keer op Keer is weer zo’n rol-and-write spel. Dobbelstenen rollen en kruisjes zetten. De laatste weken zijn er meer van deze spellen voorbij gekomen. Wat vinden we van Keer op Keer dan?

In Keer op Keer, ontworpen door Inka en Marcus Brand en uitgegeven in Nederland door 999 Games, mag je kruisjes zetten in gekleurde vakjes. Dat doe je door een kleurendobbelsteen en een cijferdobbelsteen te kiezen. Op het moment dat een speler alle vakjes van twee kleuren heeft aangekruist is het spel ten einde en wint de dobbelaar met de meeste punten.

Elke ronde worden er zes dobbelstenen gerold. Op drie dobbelstenen staan getallen, 1 tot en met vijf, en een joker. Op de drie andere dobbelstenen staan de beschikbare kleuren en een joker. De actieve speler kiest een kleurendobbelsteen en een cijferdobbelsteen. Kiest ze bijvoorbeeld een drie en een gele dobbelsteen, dan mag ze drie gele vakjes aankruisen op haar scoreblaadje. De andere spelers mogen een combinatie maken van de overige vier dobbelstenen en ook iets aankruisen als ze dat kunnen en willen.

Een scoreblad bestaat uit verschillende gebieden van verschillende kleuren, zoals je hieronder kunt zien. Het ene gebied is groter dan de ander en de gebieden zijn ook anders van vorm.

Je kiest twee dobbelstenen en zet kruisjes. Of je begint met aankruisen in de middelste rij of je kruist vakjes aan die grenzen aan een andere kruis. Je moet aansluitend vakjes aankruisen. Je mag beginnen aan een gebied als het meer vakjes van die kleur bevat dan de dobbelsteen aangeeft, maar je mag een gebied niet afmaken met een dobbelsteenwaarde hoger dan het aantal vakjes van dat gebied.

Dus je mag met je drie wel de eerste drie vakjes van een gebied met vijf gele vakjes aankruisen, maar niet een gebied van twee lege gele vakjes afmaken met diezelfde dobbelsteen met waarde drie.

Op het moment dat je een kolom helemaal vol hebt, dan krijg je punten. De eerste speler die een kolom af heeft krijgt iets meer dan de andere spelers. Ditzelfde geldt bij het aankruisen van alle vakjes van een kleur.

Als je ervoor kiest om een joker in te zetten in je beurt moet je een jokersymbool doorstrepen op je formulier. Je hebt maar acht jokers tot je beschikking op je scoreformulier en aan het eind zijn niet gebruikte jokers ook nog eens punten waard.

Als laatste staan er in sommige vakjes op je formulier ook nog een sterretjes. Voor elk vakje met een sterretje waar geen kruis in staat aan het einde van het spel krijg je twee minpunten. En dat is best fors.

Keer op Keer is een vermakelijk dobbelspel. Het leuke aan het spel vind ik dat er twee niveaus van interactie zijn. Ten eerste pak je als actieve speler dobbelstenen en dus mogelijkheden weg voor de andere spelers. Zeker in de tweede helft van het spel, als er steeds minder vrije velden overblijven op jouw scoreblad, kun je met een goed uitgedachte dobbelsteenkeuze het verschil maken. Jij kunt wel kruisjes zetten, de andere spelers niet. Jammer joh.

Ten tweede ben je, omdat je als je de eerste bent die een kolom of een kleur afmaakt meer punten krijgt, continu je medespelers in de gaten aan het houden. Kan ik misschien een kolom eerder afmaken, of kies ik ervoor om mijn verlies in punten te nemen en ga ik voor een andere kolom die misschien wel meer punten oplevert, maar dan wel lastiger te bereiken is. Je bent dus niet alleen met jezelf bezig.

Je kunt in het spel ervoor kiezen om langzaam naar buiten uit te bouwen, je moet namelijk in de middelste kolom beginnen aan het begin van het spel, of je kunt zo snel mogelijk een pad maken naar de buitenste kolommen. Die geven je namelijk veel meer punten dan de kolommen in het midden.

De regels zijn verder, zoals eigenlijk bijna alle roll-and-write spellen, erg eenvoudig. Je legt het spel zo op tafel en bent binnen een paar minuutjes aan het spelen.

Wat ik jammer vond aan het spel is dat ik de spanningsopbouw niet heel goed vond. Na twee-derde van het spel vlakt de spanningsboog een beetje af. Je krijgt steeds meer beurten waar je niets kunt doen en hebt eigenlijk ook steeds minder keuzes in wat je wanneer kunt doen. Hierdoor had ik het gevoel dat het spel ietsje te lang duurt voor wat het is, en dat is best een gek gevoel, want het spel duurt helemaal niet zo lang.

Ik ben ook wel benieuwd wat het doet als alle spelers met een variabele opzet spelen. De Duitse uitgever van het spel heeft ook andere scoreblokken op de markt gebracht met een andere verdeling van kleuren. Er wordt in het spel natuurlijk alleen gebruik gemaakt van symbolen, dus die scoreblokken kun je prima gebruiken in de 999 Games versie van het spel. Ik heb het zelf nog niet gedaan. Misschien komt het nog.

Uiteindelijk is mijn eindconclusie dat Keer op Keer een heel aardig spel is. Het ligt binnen een mum van tijd op tafel, de beurten gaan vlot en het ziet er ook wel vrolijk uit met al die kleurtjes.

Mijn persoonlijke gevoel dat de spanning een beetje uit het spel wegvloeit in het laatste deel van het spel maakt wel dat als ik Keer op Keer tussen al het roll-and-write geweld wat nu over de bordspellenmarkt raast moet plaatsen ik het spel in de middenmoot zou zetten.