Lees hier een recensie van It’s a Wonderful World van Frédéric Guérard en Geronimo Games.
Bordspel Info
- Frédéric Guérard
- Anthony Wolff
- Geronimo Games
- 1 - 5
- 30 - 60 minuten
- 14+
Wat is leuk aan het spel?
- Qua regels is It’s Wonderful World eigenlijk niet eens zo lastig uit te leggen. Zeker niet als je het concept drafting kent. Stapeltje kaarten. Je kiest er een en geeft de rest door.
- Alle kaarten die je kiest leg je in eerst instantie voor je neer, zonder daar nog iets mee te doen. Je ziet dus tijdens het spel redelijk goed wat iedereen aan het verzamelen is.
- Als iedereen zijn of haar kaarten gekozen heeft dan begint het spel eigenlijk. Je kunt een kaart in je bouw rij leggen of je kunt een kaart afleggen en dan krijg je een blokje in de kleur die op die kaart staat. Als je kaarten eenmaal in je bouw rij hebt liggen doen ze nog niks. Je moet ze eerst bouwen en daar heb je dus die blokjes nodig, die bepaalde wereldse zaken moeten voorstellen. Die blokjes krijg je dus door kaarten af te leggen, maar ook, en misschien nog wel belangrijker, krijg je ze in de productiefase.
- Elke ronde bestaat uit een drafting fase, een actiefase en dan dus de productiefase. Sommige kaarten produceren blokjes en die blokjes moet je meteen inzetten op gebouwen op je bouw rij. Hier zul je dus enorm efficiënt te werk moeten gaan. De blokjes die je produceert en de blokjes die je nodig hebt op de kaarten in je bouw rij moeten qua type dus een beetje overeen komen anders hou je veel blokjes over die je niet in kan zetten.
- Nu kun je kleuren blokjes omzetten in rode blokjes, die nodig hebt voor sommige gebouwen en je in kunt zetten als joker, maar om een rood blokje te maken heb je vijf blokjes nodig in andere kleuren. Dat is best veel. Een efficiënte motor opbouwen, van blokjes productie aan de ene kant, eventueel aangevuld met het afleggen van kaarten, en blokjes gebruik voor het bouwen van gebouwen aan de andere kant, is een erg leuk onderdeel van het spel.
- Timing is daarin ook erg belangrijk. Het spel duurt maar 4 rondes. Dat is niet veel. Je wil dus in elke ronde, zelf in de eerste, wat gebouwen bouwen. Het zou zonde zijn als een gebouw net niet mee kan in de productiefase, omdat je net een blokje te kort komt om het af te bouwen. Dat betekent dat je een volle ronde niet kan profiteren van goederen die dat gebouw produceert. Zonde.
- Elke ronde wordt ook gekeken wie het meeste blokjes produceert per soort. Die speler krijgt dan of een generaal fiche of een financier fiche. Deze zijn punten waard aan het einde van het spel, maar soms heb je ze ook nodig om andere gebouwenkaarten mee te bouwen.
- Een ander leuk element in het spel is de manieren waarop je punten scoort. Sommige gebouwkaarten die je hebt gebouwd zijn zelf punten waard. Andere kaarten geven je, als je ze bouwt, generaal- of financier fiches, Weer andere kaarten hebben een eindespelcondtie die je bijvoorbeeld punten geeft voor diezelfde generaal fiches, maar ook voor gebouwde kaarten van een bepaalde kleur. Zo zul je, naast dat je met kaarten blokjes produceert, ook kaarten bij elkaar moeten verzamelen die zo veel mogelijk punten genereren.
- Er zit heel wat in It’s a Wonderful World, maar omdat heel veel tegelijkertijd gebeurt speelt het lekker vlot.
- De illustraties zijn leuk.
Wat is minder aan het spel?
- Je ziet dus de kaarten van andere liggen tijdens het draften, maar je weet niet precies waarvoor de anderen die willen gebruiken. Heel gericht hate-draften, het kaarten puur omdat de andere speler die niet krijgt en niet zozeer omdat die goed is voor jou, kun je dus maar zelden.
- Het zou zomaar kunnen zijn dat je, vooral tegen het einde van het spel, nog blokjes nodig hebt die in de laatste ronde bijvoorbeeld gewoon niet meer te krijgen zijn. Jij produceert niet genoeg, er zit geen kaart meer in die je dat blokje geeft bij het afleggen en er zit ook geen kaart in waarmee je snel dat soort blokje kunt produceren. Het blijft een kaartspel met een flink pak kaarten, dus een beetje geluk moet je hebben.
Conclusie?
8/10