Afbeelding_Rowdyvanlieshout_Flits_2

Flits

Veel simpeler dan Flits, een kaartspel van Josep M. Allué en 999 Games, krijg je ze niet. Het is zo’n spel dat je met bijna iedereen kunt spelen. Jong en oud. Veelspeler en nooitspeler. Zo uitgelegd en zo gespeeld.

Flits bestaat uit een stel kaarten. Er zitten vijftig kaarten met nummer een tot en met vijftig en soms een gekleurde ster in het doosje. Daarbij krijg je ook nog eens vijf jokers met alleen gekleurde sterren erop.

Je krijgt vijf kaarten op hand en je speelt kaarten uit. Steeds met een hogere waarde. Ben je de laatste die een kaart heeft gespeeld, kan niemand meer een kaart opgooien, dan ben je de winnaar van de ronde. Dat kan dus als je hand leeg is, maar het hoeft niet. Win je drie rondes, dan ben je de winnaar van het spel.

De regels tijdens je beurt; speel een hogere kaart of een kaart met daarop eenzelfde kleur ster als er al ligt. Dat is het. Ik zei toch: ‘Simpeler krijg je ze niet.’ Maar, er zit een verrassende laag in dit spel waardoor het niet alleen kaartjes opgooien is. Je kunt het wel degelijk slim spelen en bent niet alleen afhankelijk van de kaarten die je krijgt.

Je hebt dus kaarten met een nummer en gekleurde sterren erop. Dan kun je kiezen of je een hogere kaart speelt, een kaart met eenzelfde kleur ster, of allebei. Je hebt grijze kaarten die alleen een nummer hebben. Hierdoor kun je daar alleen een hogere kaart op spelen. Je hebt jokers, zonder nummer, maar die kunnen alleen op kaarten worden gelegd met een ster erop.

Aan het einde van een ronde mogen spelers kaarten houden die ze nog op hand hebben, of afleggen. Daarna trekt iedereen weer bij tot vijf kaarten en begint een nieuwe ronde.

Het gaat er om dat je de kans voor jezelf vergroot dat je jouw kaarten kunt uitspelen en dat je anderen in de problemen werkt. Je moet goed in de gaten houden hoe je tegenstanders reageren op een kaart die wordt opgegooid. Nee, dan bedoel ik niet dat je moet kijken of ze met hun ogen knipperen of dat hun rechter wenkbrauw omhoog schiet. (Al helpt dit misschien ook wel.) Nee, ik bedoel dat je uit de kaart die ze spelen kunt afleiden wat voor kaarten ze nog op hand hebben. Althans, proberen af te leiden. Misschien kun je er achter komen hoe hoog de kaarten zijn in hun hand? Of ze nog kaarten hebben met een gele ster? Hebben ze jokers? Die informatie kun je gebruiken als je zelf een kaart uitspeelt.

Snel en eenvoudig. Flits is gewoon een erg vermakelijk kaartspelletje voor iedereen.

Deze spelbespreking is geschreven na het spelen van 10 potjes van het besproken spel.