Exit het Spel Review

Exit het Spel is een Escape-Room-in-a-box spel. Weer een? Heb je nu niet genoeg van al dat ontsnappen? Ik bedoel, een keertje gewoon blijven zitten waar je zit is ook prima, toch? Nee dus, we gaan nog een keertje de uitgang proberen te vinden. Dat verveelt nooit?

Een Escape Room is raadsels oplossen, vragen beantwoorden, aanwijzingen vinden en puzzels maken. Exit het Spel werkt net weer wat anders dan andere Escape Room spellen, zoals Unlock! en Escape Room the Game. Dit spel heeft namelijk een mooie draaischijf waar je een bepaalde cijfer-, symbool- of kleurcode zou moeten kunnen invullen waaruit, vanuit de schijf, dan een bepaald getal naar voren komt. Dit correspondeert dan weer met een kaart in de stapel antwoordkaarten en deze geeft dan aan of je het raadsel goed hebt opgelost en welke raadsel kaarten je daardoor dan weer mag open draaien.

Nu sla ik eigenlijk een stap over. Het spel begint namelijk met een klein boekwerk. Hierin staat een stukje introtekst en een x-aantal raadsel die je moet oplossen. Waar je mee moet beginnen is aan jou, maar al snel blijkt wel dat je voor een aantal van de raadsel nog niet genoeg informatie hebt, dus die laat je maar even links liggen.

Heb je een raadsel opgelost, check je het resultaat met de schijf. Je vult een code in en de schijf geeft je een kaartnummer. Heb je het fout, dan staat dat met grote letter op die kaart aangegeven. Heb je het goed, of beter gezegd ‘heb je het waarschijnlijk goed’, dan vraagt die kaart waar hoort, bij welk item, het raadsel bij. Naast het item staat een ander kaartnummer en als je die kaart dan erbij pakt staat er of het ‘echt’ goed of fout is. Dit systeem zorgt er voor dat je niet per ongeluk bij het goede antwoord kan komen.

Het hint systeem in Exit is top. Elk raadsel heeft een eigen symbool. Weet je het even niet meer, dan kun je de bovenste kaart van de drie hintkaarten van dat raadsel pakken. Weet je dan nog niet waar je het moet zoeken, dan stellen ze nog een hint beschikbaar. Zit je dan nog steeds met de handen in het haar, dan geeft de derde en laatste hintkaart per raadsel je gewoon de oplossing. Hierdoor kun je uiteindelijk altijd door. Wat ik top vind. Je kunt het spel uiteindelijk maar een keer spelen en dan zou het vervelend zijn als je bij een onderdeel vast blijft zitten.

Het grote verschil met de andere Escape-Room-in-a-box spellen is dat Exit de puzzels echt centraal stelt. De kwaliteit ervan is ook zeer hoog naar mijn mening. Natuurlijk, dit kan ook een kwestie van smaak zijn, maar waar ik bij andere Escape Room spellen nog wel reageerde met ‘oh, wat flauw’ nadat ik een raadsel had opgelost, heb ik dit bij Exit (nog) niet gehad. Van het begin tot het einde, raadsel na raadsel, minuut tot minuut bleef het spel mij boeien.

Een ander verschil is dat Exit echt niet door iemand anders gespeeld kan worden, nadat jij en je groep ermee klaar bent. Een Unlock! spel blijft helemaal intact en kan aan andere geïnteresseerden worden doorgespeeld. In Escape Room the Game Rooms moet je soms wat stuk maken, maar die onderdelen kun je voor een volgende groep gewoon weer uitprinten. In Exit hanteer je wat vaker de botte bijl. Dat is ook de bedoeling, maar zorgt er wel voor dat je het spel na ongeveer een uur de prullenbak in kunt gooien. Ik vind dit geen probleem. Op geen enkel moment kwam bij mij de gedachte op ‘oh wat zonde, laten we zo voorzichtig mogelijk doen’. Het ging juist precies andersom. ‘Waar is die schaar? Knippen die handel! Jij kijkt naar dit stuk, ik naar dit andere onderdeel. De fik erin!’

Ik vind het in Exit ook mooi dat het uiteindelijk niet alleen om de tijd gaat. Als je kunt moet je gewoon binnen het uur ontsnappen en helemaal mooi is het als daarvoor weinig tot geen hints nodig hebt, maar als je er iets langer over doet is het ook niet erg. Het is een combinatie van hoeveel hints heb je gebruikt en de tijd die je erover doet. Je krijgt niet gelijk de titel ‘faler’ als de klok 61 minuten aangeeft. Het spel heeft een iets positievere insteek.

Dit spel krijgt van mij vijf duimen omhoog, zo leuk vind ik het Exit systeem. Binnen die vijf duimen omhoog valt nog steeds iets te verbeteren, want weten de Brandjes ook nog eens om het thema van de sets in de raadsels te verwerken, wat nu niet altijd het geval is, dan kan ik mij geen perfecter Escape Room spel voorstellen. Maar dat moet dan niet ten koste gaan van ingenieuze puzzels.

Exit is wat mij betreft, zoals ik ook al in mijn top 10 spellen uit 2016 aangaf, HET escape room spel om te spelen. Dat het een goed spel is wordt ook nog eens bevestigd door het feit dat het recentelijk de Kennerspiel des Jahres 2017 heeft gewonnen.

Een extra goede reden om een van de Exit spellen maar eens uit te proberen. En vind je het niks, dan gooi je het wat mij betreft in de prullenbak.

Vind je het wel waanzinnig leuk, dan mag dat ook nog steeds hoor. Meer dan een keer spelen kun je het spel toch niet.