Droomhuis Zonnelaan 156

Droomhuis heb ik al eerder besproken. En goed bevonden. Het is een fijn toegankelijk drafting spel waar je jouw eigen huis mag inrichten. Leuk toch? Er is nu een uitbreiding; Zonnelaan 156.

Groot nieuws. Je kunt Droomhuis nu ook met 1, 5 en 6 spelers spelen.

Zie je dat: Zonnelaan 156. En je kunt het spel nu ook met 1, 5 en 6 spelers spelen.

Jahahaha.

Hilarisch.

Maar alle gekheid op een stokkie, het uitgebreidere spelersaantal is niet echt heel interessant. Leuk, maar geen reden om Droomhuis nu wel of juist niet aan te schaffen. Tenminste, ik vond het spelersaantal van vier prima en had nooit de behoefte om het spel in mijn eentje te spelen. Gewoon een prettige bijkomstigheid dat dit met Zonnenlaan 156 wel kan. Een extraatje, meer niet.

Twee andere toevoegingen zijn wel weer grappig. Als eerste kun je er voor kiezen om gasten uit te nodigen in jouw huisje. Aan het begin van het spel worden er een aantal gasten in het midden van de tafel gelegd en elke gast heeft zo zijn of haar eigen eisen aan een huis, of eigenlijk aan een verdieping van een huis. Voldoe je aan die eis, dan kun je in je beurt die gast uitnodigen en krijg je aan het einde van het spel wat extra punten.

Ook kun je er voor kiezen op met de bouwplannen module te spelen. Je hebt makkelijke en moeilijke bouwplannen. Bouwplannen die drie en vijf punten waard zijn. Aan het begin van het spel krijgt elke speler een van beide types en aan het einde van het spel, als je aan de voorwaarden van het plan hebt voldaan, krijg je die punten. Heb je aan beide voorwaarden hebt voldaan krijg je toch alleen het aantal punten van de beste kaart, 5 punten dus.

De huisgasten module is dus wat interactiever dan de bouwplannen module, omdat iedereen ziet waar je voor kan strijden en hoever iedereen is om een bepaald doel te halen.

Zelf vond ik de bouwplannen dan wel weer net wat uitdagender, omdat die doelen net wat minder voor de hand liggend zijn, kijkend naar hoe de kamers normaal scoren. Je wil normaal bijvoorbeeld grote woonkamers hebben en met een bouwplan die je ook hierboven ziet heb je eigenlijk precies het tegenovergestelde nodig om die kaart te laten scoren. Wat levert dan meer op?

Het is allemaal niet heel spectaculair wat Zonnelaan 156 met zich meebrengt, geen game changers zogezegd, maar voor de fans van Droomhuis zorgt het vast voor wat leuke variatie.