Drakenherders 999 Games doos

Drakenherders

Drakenherders is een kaartspel van Michael Menzel en 999 Games waar je door middel van het uitspreken van magische spreuken draken probeert te hoeden.

In Drakenherders ben je een tovenaar die draken probeert te hoeden met magische spreuken. Deze spreuken staan in een spreukenboek. Je probeert in je beurt de juiste spreuk in dat spreukenboek te vinden om daarmee de gewenste draken naar je toe te lokken.

Het spreukenboek bestaat uit twee stapels kaarten in het midden van de tafel. Op de voorkant van elke kaart in die stapels staat een draak in een van de vier kleuren. De achterkant van de linker stapel laat een spreuk zien; dit is een getal en een beloning. Op de achterkant van de rechterstapel staat een kleur draak.

De twee stapels liggen met de achterkant naar boven en vormen zo een boek dat aangeeft hoeveel draken van die kleur je mag uitspelen en welke beloning je daarvoor krijgt. Het spel begint met de twee stapels in het midden van de tafel en van elk van de twee stapels is er een kaart opengedraaid. Je ziet dus het boek en twee openliggende drakenkaarten. Iedere speler begint met een aantal startkaarten, hoeveel is afhankelijk van de spelersvolgorde, en dan kunnen we beginnen.

In je beurt moet je een, twee of drie draken uit het aanbod van twee draken op hand nemen. Elke keer als je een draak pakt, wordt er een kaart van de bovenliggende stapel opengedraaid en in het aanbod gelegd. Je hebt dus altijd keuze uit twee draken.

Als je drie draken op hand hebt genomen, of eerder bent gestopt, dan mag je het boek manipuleren. Dit betekent dat je op een van de twee stapels van het boek een kaart mag leggen. Uit je hand. Hiermee verander je dus de kleur van de gevraagde draak, of het aantal draken dat je moet uitspelen om de bonus te krijgen.

Na het manipuleren van het boek mag je aan de spreuk voldoen. Je speelt het aantal draken in de gevraagde kleur uit en legt deze voor je. Je krijgt dan de bonus die erop staat. De actieve speler mag als eerste kaarten uitspelen, de anderen mogen dat daarna in beurtvolgorde ook doen. Let op, die spelers mogen het boek niet manipuleren. Ze moeten zich aan de regel spreuk houden die op dat moment zichtbaar is.

Een bonus kan zijn dat je (een derde van) een amulet mag pakken. Die zijn punten waard. Deze amuletten zijn aan het begin van het spel, nadat er een aantal uit zijn gehaald, gesorteerd naar waarde. De spelers pakken meestal de amulet met de laagste waarde. Met sommige bonussen, vaak moet je dan veel kaarten in een keer uitspelen, krijg je de amulet met de hoogste waarde. Heb je een amulet compleet, dan mag je de amulet vullen met een edelsteen, die ook punten waard is. Daarnaast kun je eieren verzamelen, als bonus. Deze zijn vier punten waard, behalve voor degene die de meeste heeft aan het einde van het spel. Of je krijgt een zwarte draak. Dit zijn als het ware joker-draken die je toe kunt voegen aan een set die je uitspeelt.

Dat is het basisidee. Je verzamelt kaarten. Aan de ene kant om sets van dezelfde kleur te verzamelen. Aan de andere kant om met die kaarten het boek te kunnen aanpassen als het jou beter uitkomt. Goed om te weten, je kunt aan de voorkant van de kaart, waar de draak te zien is, ook zien wat er achterop de kaart staat. Je weet dus bijvoorbeeld als je die witte draak pakt, dat op de achterkant van die kaart een vier staat afgebeeld en de ei bonus. En die oranje draak heeft op de achterkant de pagina van het boek staan waar staat dat alleen blauwe draken kunnen worden uitgespeeld.

Dit is al best geinig. Je bent je hand kaarten aan het managen. Welke draken wil ik hebben om in mijn eigen beurt uit te spelen? Of hoe vergroot ik de kans dat ik kaarten in andermans beurt uit kan spelen? Dit is geinig, maar wel vrij simpel en weinig enerverend.

Er zijn een aantal toevoegingen die ervoor zorgen dat dit spel de diepgang krijgt die het nodig heeft.

Ten eerste is het zo dat als jij setjes draken uitspeelt je die op een stapeltje moet leggen van dezelfde kleur voor je. Heb je eerder een setje van drie groene draken uitgespeeld en speel je nu weer een set van twee groene draken uit, dan moet je die twee groene drakenkaarten dus op dezelfde stapel leggen als de eerder groene draken. Dit is erg belangrijk, want je mag namelijk geen draken meer toevoegen aan een stapel die wordt begrensd door twee andere stapels. Heb je dus alleen een groene en een witte stapel is er niets aan de hand, maar speel je daarna je eerste set met blauwe kaarten dan heb je een keuze te maken. Leg je die naast de groene of naast de witte stapel?

De keuze die je maakt bepaalt dus of de rest van het spel geen groene of witte draken meer kunt uitspelen. Dit is belangrijk voor jezelf natuurlijk. Heb je nog veel witte draken op hand, is het misschien niet zo handig die kleur af te sluiten. Het is ook belangrijk om in de gaten te houden hoe jouw tegenstanders ervoor staan. Heeft jouw tegenstander de oranje draken afgesloten, dan is het wellicht een goed idee voor jou om juist te focussen op oranje draken. Manipuleer jij het boek zo dat in jouw beurt alleen oranje draken uitgespeeld mogen worden, dan kan je tegenstander geen kaarten uitspelen. Het is wel zo dat je wordt gestimuleerd om sneller dan je tegenstanders alle kleuren draken uit te spelen. Als je dat doet, krijg je namelijk een schild, dat als je de eerste bent meer punten waard is dan als je later alle vier de kleuren hebt.

De diepgang zit ‘m ook in de timing van het uitspelen. Amuletten worden steeds meer waard. Piek je te vroeg, dan zul je vooral amuletten met een waarde van een punt binnenhalen. Piek je later, dan krijg je waarschijnlijk amuletten met een hogere puntenwaarde. Alleen dan loop je dan weer risico dat je misschien minder amuletten hebt dan de rest. Het spel is namelijk afgelopen als de spelers een bepaald aantal complete amuletten, bestaande uit drie delen, hebben gecreëerd.

Ook bestaan er joker-draken. Deze kun je uitspelen als onderdeel van een set. Maar ook deze joker-draken hebben een achterkant. Op die achterkant staat dat je zes draken moet inleveren tegen een beloning van maar liefst twee amuletdelen, de hoogste beschikbare waarde en de laagste. Als je zes kaarten van dezelfde kleur op hand hebt, is het natuurlijk lekker om dan het boek te manipuleren en een zwarte joker-draak uit je hand op het spreukenboek te leggen. Je krijgt een mooie bonus. De kans dat je tegenstanders meekunnen is klein en dat aantal is klein. Maar ja, je brengt daarmee wel een zwarte draak in het spel. Je tegenstander kan die zo pakken in een latere beurt.

Een andere bonus die je kunt krijgen is een blauw kristal. Deze kun je inleveren om in je beurt een vierde draak uit het aanbod te nemen. Heel handig. De voorraad is ook nog eens gelimiteerd. Blijf je op je blauwe kristallen zitten, dan weet je ook zeker dat, ondanks dat het boek deze wel als beloning aangeeft, je tegenstanders deze niet uit de voorraad kunnen pakken. In de gevorderde variant, een uitbreiding die al in de doos zit, wordt er bij elke potje een schatkist neergelegd die de spelers een extra optie geven. In hun beurt mogen ze dan, tegen inlevering van een blauw kristal, iets extra’s doen. Dit extraatje verandert de regels een beetje en geeft je meer opties in je beurt.

Het spel ziet er leuk uit. De componenten zijn degelijk. De illustraties mooi en schattig. Het is een grappig thema, maar het thema zit niet genoeg verweven in de spelelementen om het maar een klein beetje thematisch te noemen.

Drakenherders is als spel ook niet wereldschokkend, maar ik denk wel dat de bekende spelelementen dusdanig gecombineerd zijn dat er iets fris is ontstaan. Al moet er dan wel weer bij gezegd worden dat er tussen de verschillende potjes, zelfs als er een (andere) schatkist in het spel zit, niet heel veel verschil zit qua spelgevoel. Je doet elk spel hetzelfde. Dat is helemaal niet erg wat mij betreft. Veel spellen hebben dat. Al zou het dus wel kunnen dat de frisheid op den duur verdwijnt. Na hoeveel potjes dat is, en of dit te veel of te weinig is, dat zul je zelf moeten bepalen.

De spanning komt van de vraag of de juiste kaart komt, blijft liggen, en het race-element. Het is een race, ja, want sommige spelonderdelen geven je een hogere beloning als je eerder bent. Maar andere elementen geven je weer een hogere beloning als je wat meer geduld hebt. Een race waar je als snelste coureur een prijs krijgt, maar ook als je de coureur bent die het meest economische rijdt.

Je bent door het race element toch ook wel met elkaar bezig. Je wil mee kunnen gaan met je tegenstanders als die drakenkaarten uitspelen en je wil ook dat zij niet met jou mee kunnen. Je wil punten pakken, maar wel op het juiste moment. Soms betekent dit dat je een beetje haast moet maken, een andere keer moet je temporiseren. Met dat in je achterhoofd trek je drakenkaarten en manipuleer je het boek.

Een prima tussendoortje. Voor nu is Drakenherders in ieder geval erg vermakelijk.

In bovenstaande schaal is:

1 ster – Helemaal niet leuk. Het spel heeft aanzienlijke gebreken of problemen.