Akropolis doos

Akropolis

Akropolis is een familiespel van Jules Messaud en Geronimo Games waar je als architect in het oude Griekeland een stad ontwerpt. Wie brengt de mooiste en meest harmonieuze stad tot leven?

In Akropolis bouw je, het is echt waar, je eigen stad. In je beurt mag je een tegel uit het aanbod pakken, die afhankelijk van de plek in de rij meer of minder blokjes kost, en aanleggen in jouw stad.

Op een tegel staan gebieden in verschillende kleuren of pleinen. Elke kleur heeft zo een eigen voorwaarde waarmee die scoort. Bij blauw gaat het om hoe groot het grootste aaneengesloten gebied is, bij rood gelden alleen de rode gebieden die aan de rand van de stad liggen.

Je mag niet alleen aan, maar ook op andere tegels bouwen. Dan telt dat gebied eigenlijk voor twee. Bouw je nog een etage hoger, dan voor drie.

De pleinen bepalen hoeveel punten een kleur waard is voor jou. Op plein staat een aantal sterren.

Zie je aan het einde van het spel, als je van boven op jouw stad kijkt, dus twee rode pleinen met elke twee sterren, dan is rood dus vier punten waard. Heb je vijf rode gebieden aan de rand van je stad op de begane grond (om het zo maar even te noemen), en één op de eerste verdieping, dan krijg je voor rood vier punten maal zeven (vijf, plus twee voor het gebied op de eerste verdieping) is achtentwintig punten.

Akropolis is een fijne tegellegger. Het brengt niet heel veel nieuws, maar doet wat het doet gewoon goed. De regels zijn eenvoudig uit te leggen en iedereen is zo aan het spelen. Daarnaast ziet het er ook mooi en kleurrijk uit als je naar de stad kijkt die voor je ligt.

De markt werkt aardig. Er zijn elf stapeltjes met tegels. Elke ronde wordt er een stapeltje tegels in markt gelegd en iedere speler mag een tegel kopen, beginnend met de actieve speler. Diezelfde actieve speler mag als laatste voor een tweede maal een tegel kopen. Daarna wordt de markt pas aangevuld. Zo veranderen tijdens een ronde steeds de kosten per tegel als spelers tegels uit de markt nemen en krijgt de actieve speler steeds een nieuwe aanbod om uit te kiezen als er weer een nieuw stapeltje tegels wordt neergelegd.

Tegels koop je met blokjes, maar deze blokjes zijn er niet alleen om uit te geven aan nieuwe stadstegels, ze zijn ook punten waard. De prijs voor een tegel wordt bepaald door hoeveel tegels er naast de tegel liggen die jij wilt hebben. De eerste tegel is gratis, tegels naast de eerste tegel worden steeds een blokje duurder.

Die blokjes krijg je door grijze gebieden af te dekken met andere tegels. Naast het meer waard laten worden van gekleurde gebieden, is dit dus nog een reden om het hoger op te zoeken.

Dit, het driedimensionale aspect van het spel,  werkt heel leuk en voegt een extra puzzellaag toe aan het Akropolis. Naast het bedenken hoe jouw gebieden de meeste punten gaan opleveren zul je bij het neerleggen van je tegels dus ook moeten nadenken over hoe je een tegel zo kunt neerleggen dat je daarmee, zonder al te veel puntenscorende gebieden af te dekken en door juist wel veel grijze gebieden af te dekken, blokjes kunt bemachtigen die je meer opties geven bij het kiezen van een tegel en je punten geeft aan het einde van het spel.

Je mag trouwens nooit een tegel precies op een andere tegel leggen. Een tegel moet minstens op twee andere tegels liggen. Soms zul je dan merken dat je jouw gebied zo hebt ingedeeld dat je aan de ene kant veel meer punten krijgt door tegels op elkaar te leggen, maar aan de andere kant weer punten verliest door tegels af te dekken. Dit zijn leuke afwegingen. Je zult dus vooruit moeten kijken en tegels zo moeten neerleggen dat je een optimale stad kunt bouwen, verticaal en horizontaal.

Dat is Akropolis. Elke kleur scoort op een andere manier. Wat levert een tegel met grijze en gekleurde gebieden erop afgebeeld mij nu op aan blokjes en punten? Kan ik die opbrengst nog verhogen? Je weet immers hoeveel pleinen en gebieden per kleur er in het spel zitten. Hoe kan ik die dan verhogen? En als ik de tegel neerleg hoeveel kan en wil ik inleveren aan punten om die opbrengt, misschien later, zo hoog mogelijk te maken? Wil ik een risicootje nemen en gok ik erop dat ik met een toekomstig blauw gebied van twee kleinere blauwe gebieden een groot gebied kan maken, of speel ik veilig en bouw ik alleen aan hetzelfde blauwe gebied? Dat zijn de keuzes en dat is heel vermakelijk.

Deze spelbespreking is geschreven na het spelen van 6 potjes van het besproken spel.