Spirit Island is een coöperatief spel van R. Eric Reuss en 999 Games. Kruip in het lichaam van verschillende Spirits, gebruik je krachten en verdedig je eiland, jouw huis, tegen kwaadwillende indringers.
Spirit Island is een coöperatief spel waar je echt je hersenen mee kunt laten kraken. Het zit echt aan de complexe kant. Ik zou het niet zomaar bij iedereen op tafel leggen. Het is een hele klus om het spel te leren en daarna ook om het echt goed onder de knie te krijgen. Maar versla je het spel, hou je de indringers onder controle, dan voelt dat ook echt als een hele prestatie.
Hoe werkt Spirit Island
Elke speler speelt als een van de beschikbare Spirits. Een natuurgeest die er alles aan zal doen om het eiland de beschermen en zijn bewoners te helpen. Elke natuurgeest heeft zo hun eigen karakter en een daarbij horende manier van spelen.
De Spirits winnen als ze voldoen aan de overwinningsconditie, een bepaalde mate van het verjagen van de aanwezige kolonisten en eventueel hun infrastructuur. Je verliest als een Spirit wordt vernietigd, de plaag het eiland overspoelt of de stapel indringerkaarten op is voordat de overwinning is behaald.
Tijdens een ronde ga je door meerdere fases.
Tijdens de groeifase kunnen spelers een actie kiezen die aan de bovenkant van hun spelersbord staat. Je kunt als Spirit je aanwezigheid vergroten op het eiland, nieuwe kaarten toevoegen aan je hand, of energie verzamelen.
Door je aanwezigheid te vergroten verander en verbeter je het bereik van bepaalde acties.
Je kunt ook kaarten uitspelen. Kaarten speel je uit omdat ze zelf een toffe eigenschap hebben, maar ook omdat ze je elementen geven die je nodig hebt om speciale eigenschappen mee te activeren.
Je hebt (snelle) kaarten die je meteen uitvoert en kaarten met eigenschappen die later pas worden geactiveerd.
Nadat de Spirits hun snelle acties hebben uitgevoerd zijn de indringers aan de beurt. Het eiland wordt eventueel verder besmet.
Ook worden alle angstkaarten die zijn verdiend door het vernietigen van steden en dorpen, of op andere manieren, afgehandeld. Deze angstkaarten bieden eenmalige bonussen om jou, om de Spirits te helpen, zoals het verwijderen van indringers of het toevoegen van extra verdediging aan in een bepaalde provincie. Ze zorgen er ook voor dat je makkelijkere overwinningscondities kunt bemachtigen. Angstkaarten krijg je door angst te zaaien (of beter gezegd te oogsten). Dit doe je door gebouwen van de indringers te vernietigen en door sommige Spirit eigenschappen (een beetje Boeooooeoeoe roepen zegmaar).
Daarna voeren de indringers nog wat acties uit.
Ze verwoesten, bouwen in en verkennen een gebied van een bepaald type, een bepaalde kleur. Verwoesten veroorzaakt schade in gebieden waar de indringers aanwezig zijn. De lokale bevolking, nadat het schade heeft geleden, zal wel terugvechten. Bouwen voegt een stad of een dorp toe aan een gebied. Verkennen voegt indringers toe aan kustprovincies en aangrenzende gebieden met steden of dorpen. Deze kaarten gaan daarna een stapje verder (van verkennen naar bouwen, van bouwen naar verwoesten, van verwoesten naar de doos). De Spirits kunnen dus zien hoe de acties van de indringers hierna eruit zullen zien. Alleen het gebied dat verkend zal worden blijft een verassing.
Tot slot vind er nog een tweede actiefase van de Spirits plaats. In deze fase worden de (langzame) acties die later pas geactiveerd zouden worden, waar ik het hierboven over had, afgehandeld, en ook de eigenschappen van je Spirit. Je moet dan wel de juiste elementen hebben verzameld.
Als die eigenschappen afgehandeld zijn is de ronde ten einde. Kaarten worden op de aflegstapel gelegd en alles en iedereen hersteld van eventueel toegebrachte (en dus niet dodelijke) schade. Een nieuwe ronde begint.
De indringers gaan je, naarmate het spel vordert, steeds meer in de weg zitten. Waar aan het begin indringers alleen jungle zouden kunnen verkennen, kunnen ze later ook in alle kustprovincies doordringen. Zoals een goed coöperatief spel betaamt zal Spirit Island met elke ronde, misschien zelfs elke beurt, uitdagender worden. Zorg jij niet op tijd voor wat stokken in de wielen van de indringers, dan zal hun machine ongecontroleerd over het eiland heen walsen.
Timing is dus erg belangrijk in het spel. Goed samen te bepalen welke snelle eigenschappen te spelen, goed in te schatten wat de indringers zullen gaan doen in hun eigen fase en dan dus ook de juiste langzame eigenschappen te spelen is essentieel. Timing, een goede voorbereiding, een glazen bol en een juiste uitvoering zijn de ingrediënten van een goed potje Spirit Island.
Welke kaarten speel je op welk moment en welke hou je achter? Kun je een efficiënte combo bedenken om de extra eigenschappen van de kaarten en de Spirits zelf te activeren met de verschillende natuurelementen die daarvoor nodig zijn?
De indringers gaan schade toebrengen, ze gaan gebouwen bouwen, dat weet je, maar je wilt ze gecontroleerd laten uitbreiden, ze laten denken dat ze beter zijn dan de lokale bevolking, dat ze het allemaal mooi voor elkaar hebben, om dat keihard toe te slaan en ze van het eiland te verjagen.
Review van Spirit Island
In de basis heeft Spirit Island al een hoge herspeelbaarheid en dat is zeer mooi. De samenstelling van de Spirits op zichzelf heeft al een enorm effect op het spel en dan heb je nog vele andere elementen die elk spel net wat anders maken. Ben je de basis alsnog zat, dan heb je nog vele scenario’s die je kunt spelen.
Het spel, de componenten en het uiterlijk, ziet er goed uit.
Naast de herspeelbaarheid, voornamelijk door de verschillende Spirits, is de uitdaging die het spel biedt een van de belangrijkste kenmerken wat mij betreft. Spirit Island is moeilijk. Zoals al gezegd, de regels leren is een ding, maar om het spel echt goed onder te knie te krijgen is een tweede. Dat gaat misschien wel een aantal potjes duren, als je met dezelfde Spirits speelt. Voeg je een nieuwe Spirits toe, dan verandert ook gelijk de dynamiek.
De indringers blijven maar komen en je zult regelmatig met de handen in het haar zitten en gewoon niet meer kunnen overzien hoe het spel tot een goed einde te brengen. Voor sommigen is dit een must bij een coöperatief spel. Bij mij was het iets te veel soms, wat toch wel een negatieve invloed had op mijn spelplezier. Nu kan het zo zijn dat ik gewoon niet zo goed ben in het spel en om heel eerlijk te zijn is coöperatief niet mijn favoriete spelmodus. Ik vind coöperatief leuk op een familiespelniveau of een stapje hoger. Bij expert spellen merk ik toch vaak dat ik op dat moment graag in mijn eigen hoofd zit en liever niet ook nog met anderen moet overleggen wat te doen.
Daarnaast ga je in Spirit Island elke beurt wel door erg veel stapjes, sub-stapjes en ben je ook wel erg veel aan het schuiven met dingetjes. Het is, ondanks dat het vrij thematisch oogt, toch een redelijk mechanische exercitie.
Conclusie
Spirit Island is geen spel dat ik persoonlijk vaak op tafel zou leggen. Zoals ik al zei, gebeurt dat sowieso niet vaak bij complexere coöperatieve spellen.
Dat gezegd hebbende, vind ik wel dat het spel goed in elkaar steekt. Het is intrigerend door de verschillende speelstijlen van de Spirits en de uitdagingen die het spel biedt. Ik begrijp heel goed dat dit spel de fans van coöperatieve spellen en/of diepgaande expert spellen op een bepaalde manier prikkelt prikkelt. Voor die groep is dit spel dan ook zeer de moeite waard om uit te proberen.
Deze spelbespreking is geschreven na het spelen van 5 potjes van het besproken spel.
In bovenstaande schaal is:
1 ster – Helemaal niet leuk. Het spel heeft aanzienlijke gebreken of problemen.
2 sterren – Heel weinig spelplezier. Tal van problemen beïnvloeden de algehele ervaring.
3 sterren – Ondermaats. Enig plezier, maar genoeg ruimte voor verbetering.
4 sterren – Neutraal/Matig leuk. Redelijk spel, maar het mist uitzonderlijke elementen.
5 sterren – Best leuk. Een solide spel met genoeg boeiende spelelementen.
6 sterren – Zeer leuk. Veel spelplezier, goed ontworpen en met een aantal noemenswaardige spelelementen.
7 sterren – Extreem leuk. Een must-play, een bijna perfecte ervaring!