De tijd vliegt in Pendulum, een spel van Travis P. Jones en 999 Games. Lees hier de recensie.
Bordspel Info
- Travis P Jones
- Robert Leask
- 999 Games, Stonemaier Games
- 1 - 5
- 60 - 90 minuten
- 12+
Wat is leuk aan het spel?
- Ik val gelijk met de deur in huis. Pendulum is een realtime spel dat gebruik maakt van zandlopers. Objectief zit het best goed in elkaar (al zegt de ontwerpen in het regelboekje een aantal dingen die gewoon niet waar zijn). Alleen is het niet mijn ding. Mijn hartslag gaat, zeker in een spel met meer dan twee spelers, omhoog en er ontstaat op sommige momenten gewoon kortsluiting in mijn hoofd. Ik eindig een potje Pendulum dan ook niet met een ‘weer lekker ontspannen een spelletje gespeeld’ gevoel, maar meer met een ‘poe, wat was dit een zware exercitie’.
- We gaan verder met de recensie zelf. In de basis is Pendulum een worker placement spel. je zet poppetjes op actieplekken. Je krijgt wat. Je produceert grondstoffen, of je verbetert (specialiseren of diversificeren) je productie. Uiteindelijk heb je dat allemaal nodig om stappen te zetten op verschillende score sporen. Heb je zoveel stappen gezet dat je een bepaalde grens over bent op al die sporen aan het einde van het spel, dan win je. Hebben meerdere mensen dat, dan kijk je wie het meeste stapjes over die grens heeft. Heeft niemand dat, dan kijk je naar wie het beste op zijn of haar slechtste spoor heeft gedaan. Klinkt eenvoudig. En om heel eerlijk te zijn is dat het ook. Het feit dat de basis, het krijgen van grondstoffen en het omzetten van die grondstoffen in andere grondstoffen of punten, eigenlijk zo relatief eenvoudig is gehouden is fijn.
- Want, en dan komen we bij het meest interessante onderdeel van Pendulum, of je een poppetje mag plaatsen en of je een actie mag uitvoeren wordt bepaald door zandlopers. Er zijn drie gebieden in het spel. deze bestaan allen uit twee rijen met actie plekken. Bij elk gebied hoort een bepaald zandloper, met elk een andere looptijd, en de zandloper beweegt zich van rij naar rij. Als een zandloper leeg is, mag een speler ervoor kiezen om die naar de andere rij te verplaatsen in hetzelfde gebied (en ook weer om te draaien). Waarom? Het is zo dat je alleen poppetjes mag plaatsen en verplaatsen in de rij waar de zandloper niet staat. Je mag alleen een actie uitvoeren met een poppetje (die moet daar dus dan al staan) in de rij waar een zandloper niet staat. In real-time. Zonder spelersbeurten. Het plaatsen, verplaatsen, activeren van poppetjes en het bewegen van de zandloper van de ene naar de andere rij doet elke speler. Als dat is toegestaan volgens de regels. Wanneer de spelers dat willen. is een zandloper leeg, dan hoeft niemand hem naar de andere rij te verplaatsen. Dat zal een speler moeten doen die daar baat bij heeft. Staat er nog een groen poppetje in een rij met de zandloper zonder dat die de actie heeft uitgevoerd en de zandloper is leeg, dan mag de witte speler deze zandloper gewoon naar de andere rij verplaatsen. Dan had de groene speler maar beter moeten opletten. Dit is dus de kern van het spel. Er is continu beweging er is continu actie. Je kunt niet even rustig je beurt overdenken. Nee, snel nadenken, en snel een besluit nemen. Dit spelidee vind ik echt wel tof. Ik was verbaasd hoe weinig echte chaos er op het bord ontstaat. Er wordt niet continu met zandlopers en poppetje gesmeten. Dit is mede te danken aan de eenvoudige acties die je uitvoert.
- Het enige moment van rust heb je als de ronde is geëindigd. Dat gebeurt als de paarse zandloper een paar keer van rij heeft gewisseld. Dan worden er bonuskaarten verdeeld en heb je even de tijd om te bedenken hoe je het verder gaat aanpakken. Deze bonuskaarten zijn eigenlijk het enige wat lastig, waar moeilijkere acties op staan. Je zult deze dus altijd even langs moeten lopen als ze worden opgedraaid aan het begin van een ronde.
- Ook leuk is dat er twee soorten poppetjes zijn. Grote en kleine. In twee van de drie gebieden heb je actieplekken waar maar plek is voor een poppetje. Kleine poppetjes moeten daar de eerste zijn, grote poppetjes kun je eigenlijk overal plaatsen. Dit geeft een leuke dynamiek.
- Elke ronde ligt er een doelkaart open. Als je hieraan voldoet, dan mag je een bonus claimen. Of het legendarische punt. Deze is elke ronde maar eenmalig beschikbaar. In het spel moet je vooruit op vier sporen. Voor het rode, gele en blauwe spoor heb je veel stapjes nodig, hoeveel precies is trouwens voor elke speler anders, maar het witte spoor heeft maar één stap. Die mag je alleen zetten als je het legendarische punt bemachtigd. Wil je een goede kans maken op de overwinning, dan heb je die dus nodig. Wanneer ga je daarvoor? Doe je dat gelijk in de eerste of tweede ronde, of wacht je af? Wat doen de andere spelers? Deze concurrentiestrijd is leuk.
- Wat ik ook leuk vind, is dat de verschillende karakters in het spel, iedere speler kiest er eentje, net andere start goederen krijgen, net wat andere grondstoffen produceren en net andere kaarten krijgen om uit te spel. Als je de geavanceerde variant speelt worden die verschillen zelfs nog groter. Hoewel ik voor het eerste potje zo pleiten voor exact dezelfde karakters, is het toch wel leuk als je vanaf de start van het spel al gelijk op andere zaken moet focussen. Leuk voor de variatie.
- Pendulum ziet er over het algemeen goed uit en het heeft mooie solide spelonderdelen.
- Als laatste nog even kort over die kaarten die je krijgt aan het begin van het spel. Die geven je, afhankelijk van het karakter dat je speelt, verschillende mogelijkheden om het spel te beïnvloeden. Extra grondstoffen, extra puntjes op de verschillende sporen, extra poppetje erbij, dat soort dingen. Deze kaarten acties gaan nog meer uiteenlopen, tussen de spelers, als je met de geavanceerde karakters speelt. Ook krijg je aan het eind van elke ronde de mogelijkheid om een extra kaart aan je voorraad toe te voegen. Daarnaast heb je de mogelijkheid om je stapeltje gespeelde kaarten weer op handen te nemen, tegen betaling van bepaalde grondstoffen. Je bent dus een (heel) klein beetje aan het deckbuilden.
Wat is minder aan het spel?
- Een groot minpunt voor mij is, en dit heeft niets met mijn persoonlijk voorkeur te maken denk ik, dat je de andere spelers niet in de gaten kunt houden. Je hebt al je tijd en energie nodig voor het administreren en bedenken van je eigen acties, dat je echt niet even rustig kunt gaan zitten bekijken of de anderen hun zaakjes op orde hebben. Jij kunt dus gewoon doen wat je wilt. Je betaalt een grondstof minder voor de ene uitwisseling. Je pakt er een extra. Dit hoeft niet altijd expres te gebeuren. Ik geloof echt dat de meeste spelers te vertrouwen zijn. Het kan gewoon een rekenfout zijn, of dikke vingers, maar het gebeurt wel. We hadden in elk spel wel eens een moment waar iemand toevallig op een fout van een ander stuitte. ‘Je mag jouw poppetje daar niet plaatsen.’ of ‘Je kunt die actie nog niet doen, want de zandloper staat er nog niet.’ Prima, dan corrigeer je dat toch? Natuurlijk. Met welgemeende excuses. Ik deed het niet expres. Dat geloof ik best, maar hoe vaak heb je dan per ongeluk zo gedaan? Dit is niet achterhalen. Ik denk dat iedere speler wel dingen doet die niet helemaal mogen, maar sommige fouten hebben gewoon veel meer impact dan andere. Als Pendulum dan wordt beslist op een punt, tja….
- Dan moet ik even hebben over de dingen die de ontwerper in het regelboekje verteld. En die dus niet waar zien, zoals ik hierboven al vertelde. Ten eerste, hij zegt doe rustig, tactische fouten maken doet iedereen. Maak je niet druk. Onzin natuurlijk. De speler die geen of de minste tactische fouten maakt, die gaat winnen. Natuurlijk moet je je druk maken om het niet maken van tactische fouten. Dat is toch waar en spel, deels, om gaat. Dan, ten tweede, hij zegt zoiets als ‘Doe rustig aan. Geen haast. Geniet ervan.’ Ook onzin. Natuurlijk moet je ervan genieten, maar de speler die sneller, in combinatie met wat ik hierboven zie, de juiste keuzes maakt gaat het gewoon beter doen dan iemand waarvan elke actie die hij of zij doet wel juist is, maar dat in een veel lager tempo doet. Een langzame speler doet veel minder acties, dan een snelle. Een speler die sneller denkt en die zijn gedachten ook sneller kan omzetten in de juiste acties gaat het beter doen dan iemand die langzamer doet over de zaken. De langzame speler zal, kort door de bocht, het stappenplan naar de overwinning (als zoiets zou bestaan) eindigen bij stap 20 en de snelle speler zal bij stap 30 zijn aan het einde van het spel.
- Bij ons liepen de groene en de paarse zandloper (de paarse veel vaker dan de groene) niet altijd goed door. Niet handig voor een spel die draait om de tijd.
- Kijkend naar de mechanismen klopt Pendulum gewoon. Het spelidee vind ik ook heel interessant. Ikzelf ben gewoon niet heel relaxed aan het spelen en dat is toch een van de redenen dat ik spellen speel. Ik denk ook dat dit een echt niche spel is. Niet voor iedereen. Try before you by.
Conclusie?
7/10