Nathan I. Hajek, Grace Holdinghaus
-
Fantasy Flight Games
1 - 5
120 minuten
14+
Halbard, de kapitein van de noordelijke wacht vraagt om jouw hulp. Een schaduw dwaalt rond binnen de grenzen van Arnor, onbekende krachten verzamelen zich buiten het bereik van de dolers en opnieuw gaan verhalen rond van rusteloze doden. Je reis door Midden-aarde begint.
Wat is leuk?
- In dit spel beweeg je als helden door de wereld van Tolkien. Je speelt niet de Lord of the Rings na, maar de bekende orcs, elven en dwergen komen zeker langs. Het is een coöperatieve campagne van acht missies en het spel wordt eigenlijk geleid door een app. Deze app werkt uitstekend. Het vertelt naast het verhaal je ook hoe je het spel moet opzetten, welke stukken je moet pakken en waar je ze moet plaatsen in de loop van het spel. In de app hou je bij welke dreigingen je hebt verslagen. Hierin geef je ook aan als je iets wil onderzoeken, wat je veelvuldig zult doen in het spel, en dan geeft de app aan welke eigenschappen je daarvoor moet hebben en hoeveel ‘succes’ je moet hebben om in een bepaalde taak te slagen. Het houdt verder ook de staat van jouw campagne bij. Welke upgrades heb je gekregen? Hoeveel van het verhaal, de lore, heb je ontdekt. Er zijn dus geen moeilijke opslag oplossingen bedacht voor het spel. Niet nodig. Nee, de app regelt alles voor je. Uitstekend.
- Elke speler speelt een karakter in Middle-earth. Deze karakters zullen, voor het grootste deel, wel bekend zijn bij het grote publiek. Denk aan Aragorn of Bilbo. Jouw karakter wordt gerepresenteerd door een verzameling kaarten met bepaalde eigenschappen. In jouw stapel zitten kaarten die bijvoorbeeld bij Aragorn horen, maar ook kaarten die bij jouw rol horen. Elk karakter is daardoor anders en dat is leuk. In de loop van het spel ga je kaarten erbij krijgen, misschien van rol wisselen en kaarten verbeteren. Soms vind je voorwerpen op je avonturen en die kun je als team gebruiken. Gedurende het spel ontwikkel je dus echt jouw karakter. Wat je krijgt is altijd afhankelijk van de beslissingen die je neemt en hoe goed je het doet in het spel. Dit is super.
- Het spel draait ook om het beheersen van jouw verzameling kaarten. Vrijwel elke interactie vraagt om een test van een bepaalde eigenschap. Moet je bijvoorbeeld over een kloof springen, dan wordt de ‘agility’ eigenschap getest. Moet je vechten, dan wordt wellicht brute kracht (‘might’) getest. Op sommige kaarten staan succes icoontjes, op andere kaarten icoontjes die je toestaan om een fiche, als je die hebt, om te zetten in een succes. Een interactie vraagt om een aantal successen en hoe goed je bent in de eigenschap die wordt getest bepaalt hoeveel kaarten je van jouw stapel mag trekken. Aan het begin van een ronde mag iedereen altijd scouten en met dat scouten kun je kaarten in je tableau plaatsen, die je later kunt activeren, maar ook manipuleren welke kaarten je gaat trekken in de daaropvolgende actiefase. Zo trek je bij een test dus kaarten en activeer je wellicht een kaart in je tableau om genoeg successen te krijgen zodat je slaagt in de actie die je uitvoert. Dit werkt prima. Het zorgt ten eerste voor een juiste spanning. Vooral als je meerdere interacties kunt uitvoeren in je beurt en je bij de tweede niet precies weet wat je zou kunnen trekken. Hoewel je nog steeds compleet de mist in kunt gaan, voelt dit systeem wat minder willekeurig dan het rollen van dobbelstenen om testen uit te voeren. En vooral voelt, of het werkelijk minder willekeurig is dan een dobbelspel waarin je jouw worp kunt beïnvloeden, dat weet ik niet.
- De klok in het spel is eigenlijk de dreiging die aanwezig is op het bord, hoe meer dreiging, dus hoe meer vijanden, hoe lastiger je helden het gaan hebben en hoe sneller de klok afloopt richting bepaalde deadlines. Elk hoofdstuk van een campagne bestaat eigenlijk uit een aantal sub-hoofdstukken, opdrachten die je moet zien af te ronden binnen een bepaalde tijd. Je ziet deze dreigingszandloper in je app leeglopen en dit is spannend en frustrerend tegelijk. Zeker als het bord vol staat met vijanden, je wil namelijk je tijd niet altijd besteden aan het bevechten van deze monsters, zit je soms met de handen in het haar. Hoe ga ik dit ooit halen?
Wat is minder?
- Het verhaal is OK. Ik was niet erg onder de indruk van het avontuur dat je doorloopt. Dit komt komt onder andere doordat je niet altijd de mogelijkheid hebt de wereld om je heen te ontdekken. Er worden meerder fiches geplaatst gedurende het spel. De ene keer representeert het een dreiging, de andere keer een persoon en weer een andere keer een object. Je wil deze onderzoeken, of ermee praten. Dit kan alleen niet altijd. Je moet keuzes maken in verband die dekselse klok die afloopt. Door die druk, die voor de spelervaring echt wel nodig is, wordt je soms de het verhaal heen gejaagd. Het verhaal wordt soms een beetje aan de kant geschoven om het puur van de mechanische kant te belichten. Wat kan ik doen binnen de tijd die nog heb. Hoeveel stappen heb ik nodig. Hoeveel wonden kan ik toebrengen aan een abstracte vijand op het bord.
- Het is jammer dat je geen individuele missie hebt die je kunt spelen. Je zult altijd een campagne moeten starten met een nieuwe groep. Hierdoor kun je wat minder goed van karakter wisselen en verschillende combinaties uitproberen. Dat is toch wel jammer. Wellicht kun je hoofdstuk 1 van die campagne als individuele missie zien, maar die heb je op een gegeven moment wel gezien, denk ik. Hoewel, de app creëert altijd een nieuwe opzet voor een hoofdstuk. Hetzelfde verhaal wordt verteld, maar er zijn nuanceverschillen.
Wat maakt het spel speciaal?
- Het Lord of the RIngs universum is al tijden uitgemolken. Fantasy Flight gebruikt ook al tijden dezelfde illustraties voor LOTR spellen. In die zin is Journeys in Middle-Earth zeker niet uniek. Het spelgevoel, de campagne geleid door een uitstekende app, en de mechanismen die daarbij horen, zoals het creëren van je karakter en het behalen van successen door het managen van jouw stapel kaarten, voelen zeer uniek en bovenal goed uitgewerkt aan.
Conclusie
8/10