The Castles of Tuscany Bordspel Review
Lees hier de recensie van The Castles of Tuscany. Een spel van Stefan Feld en alea.
Bordspel Info
- Stefan Feld
- Antje Stephan, Claus Stephan
- alea
- 2 - 4
- 45 minuten
- 10+
Wat is leuk aan het spel?
- Het spel speelt erg snel. De regels zijn vrij eenvoudig en je opties zijn redelijk beperkt en overzichtelijk tijdens een beurt, dus je kunt snel een keuze maken.
- Pak kaarten, pak een tegel uit de markt, plaats een tegel op je spelersbord, en voer de actie uit die daar eventueel bij hoort.
- Het spel wordt een beetje gedreven door een vergelijkbaar mechanisme als in Ticket to Ride, om dat maar als voorbeeld te nemen. Om een tegel te mogen plaatsen moet je twee kaarten in dezelfde kleur afleggen. Voor elke kart van de ene kleur kun je ook twee kaarten van 1 andere kleur afleggen. Het is dus zaak je hand kaarten goed te managen.
- Het leuke van het spel, dat zijn toch wel de verschillende tegelacties. Ik beschrijf het even in kleuren, want thematisch is het niet uit te leggen. Donkergroen, plaats een tegel direct vanuit de markt op je bord. Rood, pak een bonustegel die jouw latere actie beter maken. Je mag bijvoorbeeld meer kaarten pakken. Als je steen krijgt, dan krijg je meer. Je krijg een extra opslagplek. Erg handig. Blauw, je krijgt een blauw schijfje die je kunt inzetten als elk soort tegel. Een joker als het ware. Groen, punten per verschillende soorten landbouw in het gebied. Grijs, je krijgt steen (of marmer), die je kunt inzetten voor extra acties. Oranje, je krijgt een poppetje die je kunt inzetten als een kaart naar keuze. Geel, je trekt drie kaarten. En bruin, je pakt een oogst kaart die je een bonus geeft. Denk an punten of kaarten bijvoorbeeld. Welke tegels liggen in de markt? Welke tegels, of beter gezegd, welke eigenschappen van de tegels komen jou het beste uit? Kansen pakken en goed timen.
- De bonustegels die ik hierboven besprak zijn leuk, omdat ze er voor zorgen dat jij flink veel beter wordt, of flinkt meer voordeel haalt uit andere tegels in het spel dan tegenstanders die die tegel niet hebben. Jij mag elke keer een kaart, steen of mannetje meer pakken als je de bijbehorende tegel neerlegt. Tenminste als je 1 bonustegel van die soort hebt. Stel je hebt twee, of drie bonustegels die je een extra kaart laten pakken, dan heb je minder beurten nodig om hetzelfde aantal kaarten te trekken als je tegenstanders. Gaat dat je de winst opleveren?
- De manier van scoren in Castles of Tuscany is interessant. Leuk? Nee. Interessant. Ja. Je hebt groene en rode punten. In algemene zin score je gedurende elke ronde, er zijn er drie, groene punten. Aan het einde van een ronde worden groene punten omgezet in rode punten. In ronde één is het een direct omzetting, in ronde twee en drie worden de punten op het groene spoor opgeteld bij de rode punten die al hebt. Wordt het groen spoor weer op nul gezet? Nee, dat is dus het interessante. Jouw fiche op het groene spoor blijft staan. Punten vroeg in het spel zijn dus meer waard, dan punten laat in het spel. Het levert interessante keuzes op. Soms plaats je toch maar een tegel die je een gebied af laten sluiten. Hier krijg je punten voor. Niet omdat het nu werkelijk een goed moment is om die eigenschap van die tegel in te zetten, maar puur omdat die punten nog net meegaan in de puntentelling aan het einde van een ronde in plaats van de ronde erna.
Wat is minder aan het spel?
- De regels zijn niet altijd even duidelijk. Ik lees de Engels regels en check bij vragen vak de Duitse regels, maar hier worden zaken verschillend omschreven, of weggelaten waardoor we zelf, bij de meeste onduidelijkheden, een besluit moesten nemen.
- Hoewel Alea zich in de loop der jaren wel wat verbeterd heeft, blijft het uiterlijk van het spel achter bij wat je, kijkende naar de markt, allemaal met een spel kunt doen.
- Het spel bevat een flink dosis geluk. Voor mij te veel. ten eerste trek je kaarten. Je hebt hier het geluk nodig dat je kaarten trekt die je nodig hebt. Natuurlijk kun je meer kaarten inleveren, maar dit is niet efficiënt. Daarnaast heb je geluk nodig bij tegelmarkt. Niet alle tegels komen in de markt. Dit komt door de grote stapels tegels in de algemene en individuele voorraden. Je hebt geen enkele manier om deze voorraden te beïnvloeden. Je hebt wel invloed, en dit vind ik denk ik het minst leuke aan het spel, maar vaak niet op jouw eigen keuze. Elke keer als je een tegel pakt uit de gezamenlijke markt, omdat je dat wil of omdat je moet, moet je die tegel vervangen met een tegel uit je eigen voorraad. Je hebt geen idee welke tegel bovenop jouw stapel ligt. Je hebt dus geen idee of je daarmee je tegenstanders gigantisch helpt of niet.
- Ik zeg trouwens een keuze moeten maken, omdat je namelijk niet oneindig kunt wachten, kaarten trekken, totdat die ideale tegel voorbij komt. Je zult op een gegeven moment tegels moeten pakken. Aan de ene kant om het spel vooruit te helpen, maar ook omdat je anders te ver achter gaat lopen per ronde. Je zult wel merken dat met meer spelers de markt, of tegelvoorraad midden in de tafel, wat dynamischer wordt, het aanbod wat sneller verandert, en dit punt en het punt hierboven wat minder invloed heeft op het spel als geheel.
- Je krijgt punten als je gebieden afsluit en als je alle tegels hebt geplaatst van een kleur. Deze punten die worden elke score fase meegeteld. Een punt dat je in de eerste ronde van het spel hebt gescoord is eigenlijk drie punten waard. Dit maakt dat het geluk nog een grotere impact heeft op het spel. Gaat een speler voor het afsluiten van een gebied van, laten we een zeggen, drie tegels groot, en de ander voor het afsluiten een gebied met dezelfde grootte, drie dus, maar dan in een andere kleur. Ronde 1 is afgelopen en wat blijkt dat de tweede speler net een tegel tekort komt voor het afsluiten. Niet omdat hij of zij de tegel niet heeft neergelegd, maar omdat die specifieke kleur niet in de markt kwam. Dit terwijl de eerste speler net het geluk had dat die kleur wel in de voorraad lag. 6 Punten voor speler een, nul voor speler 2. Maar het is niet zo dat speler 1 nu die punten krijgt en straks niet. Nee, speler 1 krijgt in ronde 1 die zes punten, maar het werkt ook door naar ronde 2 en ronde 3. Door de manier van scoren stapelt het geluk zich op.
- Door het willekeurig uitkomen van tegels. Niet alleen aan het begin van een ronde, dan kun je nog plannen, maar gedurende het gehele spel, wordt het een enorme tactische exercitie. Er komt geen (langetermijn) strategie aan te pas.
Conclusie?
6/10