Een recensie van het spel Rovers van de Noordzee, ontworpen door Shem Phillips, met illustraties van Mihajlo Dimitrievski en uitgegeven door White Goblin Games.
Wat is het?
In Rovers van de Noordzee trek als Vikingen langs de vele plaatsen langs de Noordzeekust om die helemaal leeg te plunderen. Stel je bemanning slim samen, bereid je goed voor om zo terug te komen in je dorp met de meest waardevolle buit. Stamhoofd blij. Jij blij. Iedereen blij. OK, behalve dan de mensen die je net beroofd hebt. Maar goed, er heeft altijd wel iemand wat te zeuren…
Wat is leuk?
- De regelset van Rovers is betrekkelijk eenvoudig. Zeker als het gaat om spellen in het strategiespellen segment.
- De setting is leuk en maakt de dingen die je in het spel doet allemaal vrij logisch. Als rover heb je natuurlijk het doel om lekker veel buit te verzamelen door verschillende plekken rond de Noordzee te plunderen. (Zee)Rovers roven niet alleen, maar brengen ook offers aan hun stamhoofd en zorgen dat hun bemanning op pijl blijft. Als ze dan toch sterven op een van de vele plundertochten, dan doen ze dat het liefst eervol, zodat ze kunnen leven in het Walhalla.
- Het is een workerplacement spel. Je plaats in dit spel een rovermeeple bij een locatie in het dorp om de daarbij horende actie uit te voeren. Of je plaatst een poppetje bij een locatie op het vasteland om daar lekker te roven. Dit klinkt niet heel vernieuwend, maar Shem Phillips heeft hier twee belangrijke spelelementen aan toegevoegd waardoor het spel toch een leuke twist krijgt. In het dorp plaats je ten eerste tijdens je beurt een poppetje bij een locatie en haal je bij een andere locatie een rover weg. Beide keren voer je die actie uit. Ten tweede heb je voor sommige acties een bepaalde kleur rover nodig. Je hebt zwarte, grijze en witte rovers. De zwarte zijn in het begin van het spel gelijk onderdeel van de beschikbare rovers, maar de grijze en ook de witte komen pas in het spel als de spelers een locatie plunderen.
- Je plaats dan een rover van een bepaalde kleur bij een locatie om te plunderen en kijkt naar de vereisten om succesvol te zijn. Je moet een bemanning hebben van een bepaalde grootte, je moet een bepaalde hoeveelheid proviand in kunnen leveren en je roverscrew moet sterk genoeg zijn. Rovers, in de vorm van kaarten, hebben zelf een kracht. Maar je kunt in de loop van het spel ook een betere wapenuitrusting krijgen en soms mag je ook nog eens met een of twee dobbelstenen rollen en het resultaat bij jouw totale kracht toevoegen. Om succesvol te zijn zul je dus goed moeten plannen. Welke rovers neem je mee? Heb je genoeg proviand. Genoeg kracht? En welke locatie beroof je, want niet elke locatie geeft je hetzelfde aantal punten of dezelfde beloning in de vorm van buit (goud, vee, ijzer of walkure)? Ook wordt de buit niet bijgevuld. Eenmaal geplunderd, is er niets meer te halen. Dit alles maakt dat er je continu bezig moet zijn wat je tegenstanders nu kunnen doen, een beurt later of misschien zelf nog verder in het spel. Kun jij wachten met roven of moet je dit deze beurt doen. Voordat een ander de buit voor je neus wegkaapt. Lekker wat interactie dus.
- Ook omdat je voor de acties in het dorp ook gebruik kunt maken van leuke combo's. Eerst geld pakken met een zelf geplaatste rover en dat geld meteen uitgeven door een rover weg te halen, bijvoorbeeld. Je bent continu aan het hopen dat spelers rovers laten staan of juist wegnemen op specifieke locaties in het dorp, omdat je die nodig hebt om een bepaalde actie uit te voeren in de door jou gewenste volgorde. Dit spelelement, plus de competitie die plaatsvindt als het gaat om het plunderen, zorgt ervoor dat je elke beurt een fijne spanning voelt. Je kunt je acties plannen, maar gaat het je werkelijk lukken om in je beurt de dingen te doen die je wilde doen?
- Verder is het ook leuk om te zien dat de keuze voor het inzetten van een bepaalde kleur rover als je een locatie plundert invloed heeft op welke kleur werkers er in het spel beschikbaar zijn. In het dorp blijven de rovers circuleren. Je plaatst een rover en neemt er een weg. De volgende speler doet hetzelfde. Op het vasteland, bij het plunderen, blijven de ingezette rovers staan. Deze zijn als het ware uit het spel. Kiezen veel spelers er voor om vroeg in het spel, bijvoorbeeld, zwarte rovers te gebruiken om in te zetten bij het plunderen van de vele havens rond de Noordzee, dan betekent dit dat er voor de acties in het dorp steeds minder zwarte rovers beschikbaar zijn. Dit heeft invloed op welke actie beschikbaar zijn, of hoe goed die zijn. Dit zorgt voor een interessant speldynamiek.
- Je bemanning bestaat uit een aantal uitgespeelde roverkaarten. Deze kaarten hebben een kracht die wordt opgeteld bij je totale kracht als je aan het roven slaat. De kaarten hebben een eigenschap, die van toepassing is als de kaart onderdeel is van jouw bemanning. Deze eigenschap kan invloed hebben op jouw spel. Het kost wel een aantal munten om een rover aan je bemanning toe te voegen, maar dan heb je wel een leuke eigenschap die je kunt gebruiken gedurende het spel. Je kunt de roverskaarten ook niet aan je bemanning toevoegen, maar eenmalig uitspelen bij het activeren van de bijbehorende locatie in het dorp. Deze acties geven je ook leuke dingen, hebben soms zelfs invloed op andere spelers, maar het op deze manier gebruiken van roverkaarten heeft wel het gevolg dat ze nooit meer onderdeel kunnen worden van jouw crew. Je zult gedurende het spel je hand met kaarten goed moeten managen. Welke kaarten wil je inzetten en op welke manier? Welke kaarten kun je betalen? Hoeveel bemanning heb je nodig om een zo krachtig mogelijk roversgezelschap samen te stellen, die ook nog eens groot genoeg is? Dit is erg geinig. De kaarteigenschappen zijn niet moeilijk, alles staat er duidelijk op, maar ze zorgen wel voor wat extra variatie en vooral leuke en misschien ook moeilijke keuzemomenten.
- Dan denk je wellicht dat je gewoon de hele tafel vol kan leggen met roverkaarten. Grote crew, lekker sterk en je krijgt er nog leuke eigenschappen voor terug ook. Maar nee, zo werkt het dus niet. Je mag in totaal maar vijf bemanningsleden hebben en je hebt ook nog zoiets als walkure. Dit krijg je als buit bij het plunderen van bepaalde locaties. De buit wordt elk spel willekeurig verdeeld over de locaties op het bord, dus elke spel is dit anders. De walkuren zijn de godinnen die over het slagveld op zoek zijn naar de dapperste gestorvenen. Voor elke walkure die je krijgt moet een bemanningslid afleggen. Deze zullen dan Ragnarok afwachten in Walhalla. Vervelend denk je? Dat klopt, je moet immers de bemanning weer aanvullen, maar je krijgt er ook punten voor. Voor elk gestorven bemanningslid zet je een stapje op het walkure spoor. Helemaal bovenaan aangekomen zou je aan het einde van het spel 15 punten krijgen. Dat is lekker. Walkure is een leuk spelelement die je kunt gebruiken om bemanningsleden op een nuttige manier kwijt te raken die je toch niet meer zo goed kunt gebruiken. Een rover die je wat extra geeft bij het beroven van havens terwijl die allemaal al leeggeroofd zijn kun je dan prima dood laten gaan, hoe treurig het ook moge zijn voor zijn of haar familie.
- Als laatste zijn de illustraties ook een pluspunt. Deze zijn mooi en kleurrijk. De iconografie is ook duidelijk.
Wat is minder?
- Als ik dan toch een minpunt zou moeten noemen, en om eerlijk te zijn is het eigenlijk niet eens een minpunt, maar meer handig om te weten, denk ik dat het spel voor de liefhebber van het zware (of middelzware) strategiespel net wat diepgang mist. De regels zijn eenvoudig, het spel speelt lekker vlot, maar wellicht is het voor die doelgroep toch iets te recht toe, recht aan. Iets te veel een herhaling van zetten misschien? Goederen verzamelen en inleveren. Goederen verzamelen, inleveren. Rinse and repeat.
- Hoewel het prima speelt met twee, vind ik het met meer wat leuker. Vooral omdat je dan wat weer competitie hebt met het plunderen. En daardoor zit er meer spanning in het spel.
Wat maakt het spel speciaal?
- In de huidige staat zou ik het spel omschrijven als een vlot familie plus spel, voor het spelliefhebber-gezin. De regels zijn niet al te moeilijk, maar de concurrentie op de, ik noem het maar, plundermarkt en de combo's die je kunt maken met jouw roversacties en de roverskaarten maken het leuk. Vooral de interessante workerplacement twists die ik hierboven beschreven heb maak Rovers van de Noordzee uniek en zeer de moeite waard.
Conclusie
8/10