Roll Player Bordspel Review
Een recensie van Roll Player, een spel van Keith Matejka en Thunderworks Games.
Bordspel Info
- Keith Matejka
- JJ Ariosa, Luis Francisco
- Thunderworks Games
- 1 - 4
- 60 - 90 minuten
- 10+
Wat is leuk aan het spel?
- Het thema is origineel en past goed bij het spel dat je speelt. Je creëert een karakter voor je rollenspel, zoals Dungeons & Dragons. Je held heeft verschillende kwaliteiten, die samen de persoonlijkheid vormen. Het gaat dan om dingen als als kracht of intelligentie. De sterkte van elke kwaliteit wordt bepaald door de waarde van dobbelstenen die je er aan toewijst. Role Playing. Dobbelstenen rollen. Roll Player. Leuk.
- Het plaatsen van dobbelstenen is een puzzel op zich. Wel een heel leuke puzzel. Om punten te scoren hebben je eigenschappen een bepaalde waarde nodig aan het einde van het spel. Dit doe je door per kwaliteit drie dobbelstenen te plaatsen (van links naar rechts) en de waarden van die dobbelstenen is de sterkte van die kwaliteit. Daarnaast heeft jouw karakter een achtergrondverhaal waarmee je punten kunt scoren als je op specifieke plekken een dobbelsteen in een bepaalde kleur hebt liggen. Dan is het ook nog zo dat per kwaliteit je na het plaatsen een speciale actie mag uitvoeren, bijvoorbeeld het verhogen of verlagen van een (andere) dobbelsteen. Deze acties zijn schaars.
- Je begrijpt wel dat om uiteindelijk te voldoen aan de opdracht om een bepaald karakter te creëren elke plaatsing van een dobbelsteen telt. Dit maakt het draften van de dobbelstenen elke beurt extra leuk om over na te denken.
- Door het kopen van kaarten (wapens, een outfit of extra vaardigheden) kun je er nog beter voor zorgen dat jouw karakter aan de opdracht voldoet, maar je kunt er ook voor zorgen dat als je veel punten misloopt bij je dobbelstenen, je op een andere manier toch veel punten kunt binnenslepen en misschien toch nog een gooi kunt doen naar de overwinning.
- Elke ronde worden er, een meer dan het aantal spelers, dobbelstenen in verschillende kleuren uit een zak getrokken en op kaartjes met een nummer gelegd. De laagste komt op een kaartje met 1 erop, de hoogste, in een drie-speler-spel, komt op de vier. Dit cijfer bepaalt de beurt volgorde in de kaart-koopfase. Dit is een leuk element, want soms neem je dan een dobbelsteen die je niet heel goed kunt gebruiken voor lief, omdat je dan als eerste een kaart kunt kopen die je wel heel erg nodig hebt voor jouw strategie.
- Sommige kaarten (skills & traits) vragen je jouw Alignment aan te passen. Hoe sta je in het leven, goed of slecht, rechtlijnig of chaotisch? En laat dit nu ook net iets zijn waar je punten, of zelf minpunten, mee kunt verdienen. Een beetje roekeloos kaarten kopen of kaart acties uitvoeren is er dus niet bij. Je zult zorgvuldig moeten plannen om uiteindelijk uit te komen op de juiste plek op je innerlijke kompas.
- Kaarten koop je met gouden munten en je krijg dit voornamelijk door het plaatsen van gouden dobbelstenen. Deze dobbelstenen scoren normaal gesproken geen punten aan het einde, maar je hebt ze dus wel nodig om kaarten te kunnen kopen. Hoe ga je hiermee om?
Wat is minder aan het spel?
- Ik vond het Roll Player, en dat is eigenlijk raar bij drafting spellen, beter spelen met 1 of 2 spelers, dan met vier. Normaal brengen de lagere spelersaantallen in drafting spelen niet het meeste speelvreugde met zich mee, door minder interactie, maar hier vond ik het spel met drie of vier te chaotisch. Omdat er zoveel op een spelersbord gebeurt kun je bijna niet goed overzien wat het effect van het kiezen van een bepaalde dobbelsteen heeft op andere spelers. Hoe meer solistisch het werd, hoe leuker ik het spelletje vond. Doordat het steeds meer een puzzel wordt waar jij bepaalt welke stukjes je krijgt en wat je daar mee doet. Je bent minder overgeleverd aan de grillen van een ander.
Conclusie?
8/10