Ignacy Trzewiczek
Roman Kucharski, Tomasz Jędruszek, Grzegorz Bobrowski, Denis Martynets, Maria Pekina
Portal Games
1 - 4
30 minuten
10+
Rol de dobbelstenen en creëer jouw eigen productieve beschaving. Beschaving? Begin maar gewoon met een redelijk functionerend dorp, goed?
Wat is leuk?
- Ik heb de Imperial Settlers illustraties altijd erg schattig gevonden. Een gezellige look.
- Rol de dobbelstenen. Dan weet je welke goederen er beschikbaar zijn en hoeveel acties je mag uitvoeren. Selecteer een Favor tegel. Die tegels geven elke speler een eigen bonus, of bonusactie. En zet kuisjes. Elk kruisje dat je zet kost een actie. En dan naar de volgende ronde. Tien keer doe je dit. Dit is het spel eigenlijk. Heel eenvoudig. Snel uit te leggen dus.
- Iedere speler krijgt een Empire blaadje. Het Empire blaadje is grof gezegd in twee delen verdeeld. Bovenaan staan sporen, verdeeld in vakjes, van verschillende goederen. Wil je een vakje doorstrepen, dan heb je daarvoor een x-aantal goederen nodig. Hoe meer kruisjes je zet. hoe verder je komt op de sporen en hoe meer punten ze waard zijn. Dit een heel belangrijk onderdeel van het spel. Met deze sporen ga je een groot deel van je punten binnenhalen. Onder deze sporen staan landerijen en daarop staan rondjes met daarin goederen afgebeeld. Deze goederen kun je oogsten met een actie, het rondje doorstrepen, en dan heb je die ronde een extra steen, of stuk hout beschikbaar. Voordat je kunt oogsten dien je wel eerst deze landerijen vrij te spelen. Op deze manier kun je dus, als aanvulling op de dobbelstenen, ook aan je goederen komen. Het kost je dan wel twee acties. Oogsten en het het vakje doorstrepen op het spoor. Goedkoop is het dus niet. Ook dit gedeelte van het spel is eenvoudig te beheren.
- Iedere speler krijgt ook een Village blaadje. En hier kom ik bij het meest interessante deel van Imperial Settlers: Roll and Write. Op dit blaadje zijn een zestal gebouwen afgebeeld die je kunt bouwen. Het bouwen kost een aantal acties en een bepaald aantal goederen, maar dan krijg je een speciale eigenschap. Een extra actie in je beurt, een extra appeltje, of gewoon punten. Dat is al leuk, want de ene speler gaat voor die drie gebouwen, terwijl de ander weer denkt met een andere combinatie van gebouwde gebouwen het spel te kunnen winnen. Hoewel iedere speler gebruik moet maken van dezelfde dobbelstenen geven deze gebouwen de spelers de mogelijheid om ieder een ander pad te bewandelen. Ook maakt dit blaadje dat je niet alleen uitvoert wat het resultaat van de dobbelsteenworp je opdraagt, maar ook werkelijk keuzes hebt.
- De gevorderde variant maakt het spel (nog) leuker en die heeft ook betrekking op de gebouwen op dit Village blaadje. Bij elk gebouw staat namelijk een terisvorm, om het zo maar weer te noemen, en je mag die tetrisvorm op jouw Empire blaadje intekenen, zonder te draaien. Deze vorm wordt samengesteld uit doorgestreepte goederenvakjes. Kun een bepaalde tetrisvorm intekenen, dan mag je de bonus van het bijbehorende gebouw met waarde een ophogen. Kreeg je eerst maar een extra appel per beurt, krijg je na het intekenen van die tetrisvorm nu elke keer twee appels. Doordat je nu dus gebouwen beter kunt maken gaan de spelers nog meer hun eigen weg. Ik raad ook gewoon aan om altijd met de gevorderden-regels te spelen.
- Imperial Settlers - Roll & Write is een multiplayer solitaire roll-and-write. Buiten het kiezen van de Favor tegels bevat het normale meerspelerspel geen spelerinteractie. Wat mij betreft komt het spel ook het beste tot zijn recht in de solo modus, de adventure modus. Met deze modus komen 48 unieke Village blaadjes met allemaal andere gebouwen die je kunt activeren. Elke gebruikt een zo'n Village blaadje en elk spel is daardoor dus anders. Keer op keer kun je bekijken hoe je het spel met de gebouwen de je kunt bouwen, en de tetrisvormen die daar bij horen, het beste kunt aanvliegen. Ik vond deze solo-modus erg fijn. Bijna zen. De gebouwen uit de adventure modus zijn ook qua eigenschappen wat meer interesant, ze laten je herrollen of op andere manieren het spel beinvloeden. Je hebt ook Adventure blaadjes waar ik echt het gevoel had dat ik met het bouwen van gebouwen leuke combos kon maken. En dat is veel leuker dan het basisspel.
Wat is minder?
- Jammer wel dat van elke Adventure sheet, zoals de unieke Village blaadjes heten, er maar 1 in het spel zit. Je zult ze dus bij moeten kopen (of lamineren) als je elke avontuur vaker wilt spelen.
- Het is soms moeilijk bij te houden, of een beetje gepriegel, hoeveel acties je nu al hebt uitgevoerd. Zeker als je iets wilt corrigeren, of anders wil doen, of als jij als enige een extra goed hebt gekregen, of een extra acties mag uitvoeren. Ik raad ook aan om in de rondevakjes elke keer aan te geven hoeveel acties je hebt uitgevoerd, zodat je altijd kunt natellen of je niet per ongeluk een actie te veel hebt gedaan (of te weinig). Je wil niet valsspelen natuurlijk.
- Het basisspel, bestaand uit de normale Village en Empire blaadjes, is al heel snel veel van hetzelfde. Het is uiteindelijk een erg simpele roll-and-write, heel veel lastige beslissingen maak je niet, en dat maakt misschien ook dat dit gevoel extra snel opsteekt. Rol goederendobbelstenen en zet ze in. Elke keer weer. Natuurlijk rol je elke keer andere goederen en is er elke keer een andere combinatie van Favor tegels in het spel, maar het spel voelt elke keer een beetje hetzelfde aan.
Wat maakt het spel speciaal?
- Goed. Voelt Imperial Settlers: Roll and Write uniek. Nee. Raad ik het aan. Ja. Aan een heel specifiek publiek. De solist. Speel je graag spellen in je eentje dan denk ik dat je veel plezier kunt beleven aan Imperial Settlers: Roll and Write. Ignacy heeft door de toevoeging van al die unieke Adventure blaadjes aan het spel er namelijk wel voor gezorgd dat in de doos in ieder geval achtenveertig unieke solo potjes zitten. (Dus misschien is dit het dan wel wat het spel uniek maakt?) Ik denk ook dat, maar dan zul je in het spel moeten investeren door extra Adventure blaadjes via de Portal site aan te schaffen of deze te kopieren/lamineren, je de Adventure mode ook prima met meer spelers kunt spelen. Je zult dan wellicht iets moeten verzinnen op de gebouwen met een opnieuw-rol-actie, wellicht door deze alleen toe te staan als je de actieve speler bent, maar misschien geeft het wel een extra vorm van interactie. Wie weet. Ik heb het nog niet geprobeerd.
Conclusie
7/10