Helden uit het Noorden Bordspel Review
Lees hier een recensie van Helden uit het Noorden, een uitbreiding voor Rovers van de Noordzee. Het spel is ontworpen door Shem Phillips en uitgegeven door White Goblin Games.
Bordspel Info
- Shem Phillips
- Mihajlo Dimitrievski
- White Goblin Games
- 1 - 6
- 90 minuten
- 12+
Wat is leuk aan het spel?
- Rovers van de Noordzee op zichzelf vind ik al een topspel. Lees hier waarom.
- Het fijne van de Nederlandstalige de Helden uit het Noorden uitbreiding is dat alle uitbreidingen voor Rovers van de Noordzee, anders dan de Engelstalige editie, in een doos zitten. Je krijgt dus echt waar voor je geld.
- Er zitten twee uitbreidingen in de doos. De eerste uitbreiding heet Taveerne vol Avonturiers. Deze voegt een open markt van drie kaarten toe aan het spel waar je, naast een kaart, ook nog drank kunt krijgen. Drank kun je inzetten als extra kracht in het spel. Jouw bemanning drinkt zich een beetje extra moed in. Deze toevoeging is geinig, maar niet wereldschokkend.
- Wel heel leuk vind ik de toevoeging van de avonturen tegels an het spel. Elke keer als een locatie op het bord leeggeroofd wordt, dan wordt er een avonturentegel op gelegd. Er zijn drie soorten, maar elke tegels kost een bepaalde kracht. Deze tegels kun je bemachtigen door bemanningsleden af te leggen met een evenzo grote kracht. Niet je ingehuurde bemanningsleden. Nee, kaarten uit je hand. Dit voegt dus een nieuwe element toe aan het spel. Je moet elke keer de afweging maken. Wil ik op avontuur, of wil ik de persoon inhuren om op rooftocht te gaan. Erg leuk. Elke avonturentegel geeft je een bonus en, misschien nog belangrijker, hoe meer avonturentegels hoe meer punten.
- De tweede uitbreiding, de Opstand van de Jarls, voegt, zoals de titel al zegt, Jarls toe aan het spel. Hoofdmannen die je tijdens je rooftochten tegenkomt en je in een heldhaftig duel kunt doden, aan jouw crew kunt toevoegen, of, als het je dun door de broek loopt, voor moet vluchten. Deze ontmoetingen vinden plaats als je een locatie berooft waar een jarl marker ligt. Jarl zijn krachtige krijgsheren, met leuke eindespel score condities. Die wil je misschien wel toevoegen aan jouw crew? Of wil je ze doden voor roem en een leuke bonus? In beide gevallen zal de Jarl niet zonder slag of stoot zijn of haar vrijheid of leven kwijt willen raken. Jouw crew zal wonden krijgen, en daarmee minder sterk worden. Is de kracht of eigenschap van de Jarl de moeite waard? Krijg jij het voor elkaar om jouw bemanning weer te genezen, of ze van boord te gooien voor verse crew? Hoe veel roem kun je vergaren. Veel roem gaat je veel punten opleveren. Dat zijn de leuke afwegingen die je moet maken. De kracht van de Jarls komt met een prijs.
- Beide uitbreidingen zijn niet al te ingewikkeld. Je kunt ze goed met elkaar combineren en, een beetje afhankelijk met wie je het speelt, Rovers zelfs met de uitbreidingen introduceren.
- Verder voegt de uitbreiding ook nog een prima werkende solo modus toe. Leuk voor de eenzame viking.
- Helden uit het Noorden maakt van Rovers vooral voor de veelspeler van een goed spel een heel goed spel.
Wat is minder aan het spel?
- In mijn Rovers recensie vertelde ik dat ik het basisspel een familie-plus spel vind. Wellicht is het toevoegen van nog meer poespas voor de speler van familiespellen net iets te veel van het goede.
Conclusie?
8/10