Wolfgang Warsch
Dennis Lohausen
999 Games
In de Taveernen van de Oude Stad ben je kroegbaas. Je probeert geld te verdienen. Zet een mooie tent neer, tap een paar biertjes, vermaak je klanten en zij zullen aan al hun vrienden, rijk of arm, vertellen wat voor top tent jouw Taveerne is.
Wat is leuk?
- De Taveernen van de Oude Stad heeft heel wat zaken in zich die ik leuk vind. Ten eerste is het thema, het runnen van een taveerne met de bijbehorende kleurrijke mensen die je er in terug vindt, leuk en gezellig.
- De bijbehorende illustraties zijn evenzo leuk.
- Het spel bestaat verder uit twee belangrijke onderdelen. Ten eerste ben je aan het deckbuilden. Je hebt een stapeltje kaarten waarvan je elke ronde kaarten trekt. Dit stapeltje bevat niet alleen klanten die voor inkomsten zorgen, maar ook jouw personeel. Serveersters die je extra dobbelstenen geven. Afwassers die je de mogelijkheid geven om een dobbelsteenwaarde met 1 op te hogen. De bierleverancier kan jou bier leveren als je hem activeert. De bierkoopman geeft je sowieso een biertje om te verkopen. Tafels geven je extra ruimte voor klanten. Elke spel zijn er, en met de modules ook nog meer dan hierboven geschetst, kaarten die je aan kunt schaffen. Dan wel met bier, dan wel met geld. Klanten komen op bier af. Personeel op geld. Zo kun je jouw eigen stapeltje kaarten door jouw koopgedrag persoonlijk maken. Kies een strategie en koop de kaarten die daarvoor nuttig zijn. Het fijne daarbij is dat je de gekochte kaarten gelijk op jouw trekstapel mag leggen. Dit is leuk om over na te denken, want de gekochte kaart trek je gelijk in de volgende ronde, en dus ook leuk om mee te spelen.
- Je maakt dus een persoonlijk stapeltje kaarten. Dit is niet het enige wat jou anders maakt dan de andere spelers. Je hebt ook een eigen spelersbordje, wat trouwens vernuftig in elkaar steekt met verschillende puzzelstukjes, en hier zijn, net als op de kaarten van jouw klanten, plekken voor dobbelstenen afgebeeld. Deze plekken op het bord kun je upgraden naar betere plekken tegen betaling van goud. Ook kun je puzzelstukjes omdraaien om zo permanent personeel in te huren. Je hebt dan bijvoorbeeld altijd een extra tafel, of een serveerster tot je beschikking en hoeft daardoor niet meer te wachten tot het moment dat die kaart uit jouw stapel wordt getrokken. Je bouwt hiermee extra zekerheid in. Daarbij zorgt ook dit spelelement ervoor dat jij in andere aspecten van het spel beter bent dan jouw tegenstanders. Jij hebt misschien een enorme bieropslag, terwijl jouw buurvrouw juist een grote kluis voor geld heeft.
- Het tweede belangrijke spelelement is het draften van dobbelstenen. Elke klant heeft een plek voor een dobbelsteen met een bepaalde waarde en op jouw spelersbord staan dus ook dobbelsteenplekken afgebeeld. Elke speler rolt vier witte dobbelstenen en legt ze op een plateau. De spelers kiezen er een van hun plateau en geeft het plateau dan door. Je kiest een dobbelsteen en geeft de rest door. Kiest. Geeft door. Daarnaast, als je serveersters hebt, krijg je ook nog extra persoonlijke dobbelstenen. Deze dobbelstenen kun je in de plan en actiefase inzetten en gebruiken. Dit draften werkt heel leuk. Je bent aan het kijken wat je buren zouden kunnen of willen doen en wat je zelf nodig hebt en probeert dan een goede balans te vinden tussen het pesten van je tegenstanders en puur eigenbelang. Erg leuk. Soms wreed. Soms heb je geluk. Soms pech.
- Geluk is sowieso een belangrijk onderdeel van het spelletje. Je trekt aan het begin van een ronde namelijk kaarten totdat jouw taveerne vol zit met klanten. In het begin van het spel heb je drie tafels beschikbaar. Als deze tafels zijn gevuld met klanten moet je stoppen met het trekken van kaarten. Later heb je misschien wat tafelkaarten bij gekocht, of het zitgedeelte van jouw kroeg opgewaardeerd, om de kans e vergroten dat je veel kaarten kunt trekken in jouw beurt. Je moet nog steeds wel die tafels trekken voordat je klanten trekt natuurlijk, anders zou jouw kaartentrekfase alsnog snel voorbij kunnen zijn. De ene keer heb je geluk. Heel je bar zit vol en je hebt meer personeel, die je allemaal extraatjes geven, dan klanten. De andere keer heb je drie klanten, maar geen personeel om de glazen te vullen. Je trekt kaarten van een stapel, dus er komt geluk bij kijken. Het is wel zo dat het aan jou is om te zorgen, door het kopen van specifieke kaarten of het opwaarderen van bepaalde kroegonderdelen, dat de kans kleiner wordt op een slechte beurt. Plus, de kaarten die je koopt gaan bovenop jouw trekstapel, dus die ga je zeker trekken. Koop je een kaart die je de volgende beurt niet kunt gebruiken, dan ben je zelf schuldig aan het veroorzaken van een slechte beurt. Uiteindelijk denk ik ook dat elke speler wel evenveel slechte beurten heeft.
- Uiteindelijk krijg je op drie momenten in het spel ook een bargast aangeboden. Deze heeft twee zijden. De ene zijde geeft je een stap op het abdijspoor. Een spoor die je bonussen geeft. De andere zijde geeft je eenmalig de mogelijkheid om alle getrokken kaarten af te leggen en opnieuw een poging te wagen. Het is wel zo dat je vooraf moet kiezen welke zijde je kiest. Je kunt tijdens het spel, als dat even beter uitkomt, niet van zijde wisselen.
- Edelen spelen in het hele proces van het managen van jouw stapel kaarten een belangrijke rol. Deze edelen zijn ook gewoon klanten. Je krijgt ze als je onderdelen van je kroeg opwaardeert. Je kunt ze voor heel veel bier naar je kroeg lokken. Of je mag ze op jouw stapel leggen als je voorbij een bepaald niveau op het abdijspoor bent geraakt. Het voordeel van deze mensen van adel is dat ze jouw belangrijkste puntenbron zijn. Het nadeel is dat ze niet heel veel geld uitgeven en op die manier eigenlijk jouw stapel eigenlijk vervuilen. Het voordeel is wel weer dat deze mensen graag bij elkaar op schoot zitten en je alle mensen van adel die je trekt aan 1 tafel kunt zetten.
- Je hebt het basisspel en daarbij kun je een aantal spelmodules toevoegen. Ze zijn niet allemaal even leuk, maar laat ik hier even kort aanstippen wat ik leuk vind aan elke module.
- De schnapps-module is helemaal top. Het geeft je schnapps, een extra betaalmiddel om entertainers in te huren waarmee je onderdelen van het basisspel kunt beïnvloeden. Extra bier, extra geld, een gratis kroeg-upgrade.
- De reputatie-module is OK. De minste van het stel, wat mij betreft. Elke ronde mag je stapjes zitten op een reputatiespoor, afhankelijk waar je het minste inkomsten van hebt (bier of geld). Dan krijg je bonussen. Je bent dus lekker bezig om jouw bier en geldstromen goed te balanceren. Hiermee kun je veel punten en bonussen scoren. Al had ik soms het gevoel dat dit mij soms overkwam, of ik nu goed of slecht speelde, stapjes mocht ik toch wel zetten. Daarbij lijkt me het aanschaffen van een paar minstreelkaarten, die je extra reputatie geven als je ze trekt, meer een moetje dan een optie. Zeker ook omdat ze spotgoedkoop zijn.
- In module 4, module 1 is het basisspel, geef je iedereen een optie om zijn eigen startopzet te kiezen. Er worden drie startkaarten opengedraaid en elke speler mag een van die drie kiezen. Alle spelers mogen zelfs dezelfde kaart kiezen. Op die startkaarten staat wat je mag doen aan het begin van het spel. Kaarten pakken, extra stappen op het abdijspoor of een upgrade van je spelersbord, bijvoorbeeld. Deze startcondities vervangen de barvrouw-, bierleverancier- en tafelkaart die iedereen in aanvulling op zijn persoonlijke gastenkaarten krijgt. Deze module is klein, maar fijn. Elke speler kan vanaf moment 0 zijn eigen pad kiezen en dat is leuk.
- De laatste module, de vijfde, voegt een gastenboek toe aan het spel. Elke gast die je koopt met bier zet als het ware een handtekening in jouw gastenboek. Deze bestaat uit rijen en kolommen. Elke kolom is toegewezen aan gasten van een bepaalde bierwaarde. Koop je een gast voor vier bier moet je zijn of haar handtekening bovenaan de 4 bier kolom zetten. Heb je een kolom of rij vol met handtekeningen, dan krijg je een nobele. Ook krijg je op sommige plekken in het gastenboek een bonus. Deze module is wel aardig. Het zorgt ervoor dat je nog beter moet opletten welke gastenkaarten je koopt om zo slim de rijen en kolommen in je gastenboek te vullen. Hiervoor kocht je nog wel eens gasten puur om de punten alleen. Je kocht een gast voor vijf bier, omdat je nu toevallig vijf bier binnen had gekregen die ronde en niet veel opslagruimte beschikbaar had. Nu denk je daar nog wel een twee keer over na, omdat een andere, misschien mindere, gast je wel eens een toffe bonus zou kunnen geven als hij zijn handtekening in het gastenboek zet.
Wat is minder?
- Spelers hebben over het hele spel gezien misschien dan wel evenveel slechte beurten, maar het moment van het hebben van geluk, of eigenlijk pech, is extreem belangrijk. Heb je een bagger beurt in ronde twee, zul je daar wel van herstellen. Hebben die in de laatste ronde, terwijl dat misschien juist de ronde zou moeten zijn waar je heel jouw alcoholmachine laat aflopen, dan kun je er vrij zeker van zijn dat je niet gaat winnen.
- De modules zijn niet echt modules. Bij een spel met verschillende modules denk ik aan iets waarmee je, als je dat wenst, spelelementen aan het basisspel kunt toevoegen en weglaten. Hier is het zo dat als je met module 5 wilt spelen je module 1 tot en met 4 ook aan het spel moet toevoegen. Alle modules die er voor kwamen dus. Dit zorgt er een beetje voor dat als je bij de laatste module bent aangekomen het spel zo opgeblazen voelt, dat het minder elegant aanvoelt. Er zijn zoveel dingen waarmee je overwinningspunten kunt scoren als alle modules aan het spel zijn toegevoegd, dat het bijna op het punt is aangekomen dat het spel je punten geeft in plaats van dat jij punten scoort. Ik had het leuk gevonden als je er ook gewoon voor kon kiezen om alleen met een of twee modules te spelen, zonder gelijk de hele inhoud van de doos over de tafel uit te hoeven storten.
- Op zich kost het opzetten van het basisspel niet veel tijd. Zeker als je alles netjes op kleur verpakt. Al zul je dit wel op eigen initiatief moeten doen. Wel worden er per module steeds meer nieuwe kaarten en componenten op tafel geplaatst. Hierdoor wordt het soms een beetje een gepriegel bij het opzetten en afbreken van het spel. Hoe vaker je het spel op tafel legt, hoe beter dit gaat natuurlijk.
Wat maakt het spel speciaal?
- Taveernen is een goed spel. Een fijne combinaties van geluk en tactiek. In eerste instantie denk je misschien aan een veelspeler-versie van het familiespel Kwakzalvers van Kakelenburg, ook van Warsch, maar eigenlijk heeft het nauwelijks raakpunten. Het push-your-luck element waar Kwakzalvers zwaar op leunt is afwezig in Taveernen. Dit spel bestaat hoofdzakelijk uit twee lagen. Namelijk, het slim bouwen van je stapeltje kaarten, die motor dan het liefst meermaals laten aflopen, en het kiezen van de juiste dobbelstenen bij de acties die je tot je beschikking hebt. Deze combinatie werkt als een trein. Jammer dat er geen manier bestaat om de modules individueel toe te voegen aan het spel, maar dat Taveernen überhaupt al verschillende uitbreidingen in de doos heeft zitten is al heel mooi.
Conclusie
8/10