De Betoverde Torens Box

De Betoverde Torens

In De Betoverde Torens, een spel van Michael Kiesling, Wolfgang Kramer en HOT Games, probeer je als tovenaarsleerling te bewijzen dat je de magie onder de knie hebt. Dit doe je door als eerste al jouw tovenaars naar de Raventoren te brengen.

Dat is het éen doel, jouw tovenaars naar de Raventoren brengen, maar daarnaast moet je ook zorgen dat al jouw flesjes gevuld zijn met toverdrank. In jouw beurt speel je een kaart uit. Op deze kaart staan twee opties. Je beweegt een tovenaar een aantal plekken of je beweegt een toren een aantal plekken. Hoeveel, dat is per kaart verschillend.

Beweeg je een toren, dan pak je een toren met alle wat erop staat op. Dit kunnen andere torens zijn, of tovenaars van jou of andere spelers. Je beweegt die toren dan een aantal plekken en zet die neer. Het kan zijn dat er op de plek waar je de toren neer moet zetten al een of meerdere tovenaars staan. Dan hebben die pech. Ze verdwijnen namelijk, hup, onder de toren die jij daar neerzet. Doe je dit, laat je andere tovenaars verdwijnen, dan mag je een flesje vullen met toverdrank.

Het bewegen met een tovenaar werkt hetzelfde. Je kiest een tovenaar die je kunt zien en zet daarmee het aantal stappen dat op het kaartje staat. Kun je een tovenaar daarmee in de Raventoren laten vallen, dan eindigt je beurt en moet de Raventoren naar een nieuwe plek langs het spoor bewegen.

Daarnaast kun je in je beurt ook gevulde toverdranken inzetten om bonusacties mee uit te voeren. Deze acties manipuleren op een bepaalde manier het bord en in elk potje zijn ze net wat anders.

Beurt na beurt verplaatsten spelers de torens of een van hun tovenaars en uiteindelijk wint diegene die als eerste hun tovenaars in de Raventoren heeft gekregen en daarbij ook al hun toverdrankflesjes heeft gevuld.

Zoals je misschien merkt is De Betoverde Torens geen moeilijk spel. Je moet wat plannen. Je hebt een hand van drie kaarten en elke beurt trek je, na het uitspelen van een kaart, een nieuwe bij. Je kunt dus inschatten welke kaarten je in de volgende beurt of beurten kunt uitspelen om een van je tovenaars de Raventoren in te krijgen. Je moet wel tegen een stootje kunnen, want andere spelers zullen deze plannen met veel liefde dwarsbomen. Dit doen ze door jouw tovenaars te laten verdwijnen onder een toren, of door de Raventoren naar een nieuwe plek te bewegen.

Het bord is in beweging en jij zult hier zo goed mogelijk mee om moeten gaan. Daarbij zul je ook een goed geheugen moeten hebben, want je mag niets stiekem onder een toren kijken of daar een van jouw tovenaars staat. Verplaats je een toren of een deel van een toren, met als doel om een van jouw tovenaars vrij te spelen, en er blijkt helemaal niemand onder die toren te staan, dan heb je pech.

De Betoverde Torens is een heel leuk en lekker luchtig spel dat er ook nog eens heel mooi uitziet op tafel. Met al die kleurrijke spelonderdelen en de 3D torens die op elkaar worden gestapeld zullen veel mensen graag een potje meespelen. Het is een interactieve race waarbij jij en je tegenstanders elkaar continu beïnvloeden. Je kunt het pesten noemen, maar zo erg is het ook weer niet. Daarnaast zal elk spel net wat anders verlopen doordat de bonusacties elk potje net wat anders zijn.

Al met al een topper. Niet voor niets heeft het de Nederlandse Spellenprijs gewonnen in de categorie familiespellen.