Coral

Coral

Koraalriffen zijn ongelofelijk belangrijke onderdelen van het oceaanleven. In Coral, een spel van Tangi Tabuteau en Black Box Adventures, bouwen de spelers aan een kubistische versie van zo’n koraalrif.

Het is een heel mooi en vrolijk geheel aan het einde van een potje Coral, al die grote L-vormige blokken in verschillende kleuren die op elkaar gestapeld zijn. Ieder speler heeft een klein koraalstuk en wat L-vormige blokken in een eigen kleur, en soms ook een paar van een andere kleur als je met minder dat het maximaal aantal spelers speelt. Je kunt, in je beurt, je eigen koraalstuk door het rif bewegen of een L-vormig blok aanbouwen op de plek waar jouw koraalstuk staat.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat zo veel mogelijk van jouw kleur, van bovenaf, te zien is als het spel ten einde is. Tijdens het spel probeer je dit voor elkaar te krijgen door slim koraalblokken te plaatsen. Andermans blokken overbouwen, of de bouwmogelijkheden van andere spelers te beperken is erg belangrijk.

Elke speler mag namelijk alleen tegen de denkbeeldige kubus aanbouwen waar zijn koraalstuk op staat. Zijn er geen mogelijkheden meer om aan die kubus te bouwen, dan moet die spelers het koraalstuk verplaatsen om daar later weer verder te kunnen bouwen. Het geinige is dat je niet over vlakken mag bewegen in jouw spelerskleur.

Dit betekent dat je, door je eigen fout of andermans slimmigheden, vast kan komen te zitten met je koraalstuk en daardoor twee beurten nodig hebt om dat stuk weer op een plek te zetten waar je verder kunt bouwen. Je haalt eerst het koraalstuk van het ‘bord’, en een beurt later zet je het koraalstuk er weer op een andere plek op.  Waar je normaal maar een beurt bezig bent met bewegen, om daarna weer verder te bouwen, ben je nu twee beurten kwijt. Ai.

Waarom is dit belangrijk? Nou, als iemand geen speelstukken voor zich heeft liggen dan wordt het einde van het spel geïnitieerd waardoor elke andere speler aan het eind van zijn beurt een (extra) speelstuk terug in de doos moet leggen.

Coral is een mooi abstract spel met stevige spelonderdelen, waar ruimtelijk inzicht en timing van groot belang is. Je bent elke beurt met elkaar aan het vechten voor de beste posities en het spel speelt lekker snel. Daarbij komt ook nog eens dat het Coral, kijkend naar de prijzen van vergelijkbare spellen, een zacht prijsje heeft. Zo rond de dertig euro. Al met al een aanrader.

Deze spelbespreking is geschreven na het spelen van 10 potjes van het besproken spel.