Claim 2 Review

Dit jaar komt White Goblin Games met Claim 2, een vervolg op het slagenspel voor twee spelers; Claim. Ontworpen door Scott Almes en geïllustreerd door themico. Nieuwe rassen brengen nieuwe eigenschappen. Claim vond ik erg leuk. Wat vind ik van deel twee?

Claim 2 is niet alleen te gebruiken als uitbreiding, het is ook gewoon op zichzelf te spelen, je hebt er Claim zelf niet voor nodig, maar de nieuwe rassen die je in deel twee krijgt kun je wel combineren met die uit het origineel. Als je beide spellen hebt kun je elke keer een beetje variëren.

Het spel heeft dezelfde ‘look and feel’ als zijn oudere broer. Aan de regels is ook niets veranderd eigenlijk. Je krijgt dertien kaarten toegedeeld. Elke kaart hoort bij een ras en heeft een waarde. Er wordt een kaart vanuit de trekstapel opengedraaid. In de eerste fase probeer je slagen te winnen. Je moet volgen, een kaart spelen van hetzelfde ras als de speler die uitkomt. De winnaar van de slag krijgt de kaart die is opengedraaid. De verliezer trekt een kaart van de trekstapel. Dit doe je dertien keer en aan het einde van de eerste fase heb je dus dertien kaarten gespeeld en dertien kaarten verkregen door slagen te winnen of te verliezen.

Dan ga je met die dertien kaarten fase twee in. Ook hier probeer je weer slagen te winnen, maar nu krijgt de winnaar van de slag beide kaarten die in die slag zijn gespeeld in zijn of haar scorestapel. Uiteindelijk kijk je na dertien slagen welke kaarten je in je scorestapel hebt. Je sorteert ze per ras en de speler die de meeste kaarten heeft per ras, die controleert dat ras. De speler die de meeste rassen controleert, die wint het spel.

Dit klink heel eenvoudig, maar de lol in Claim zit hem in de eigenschappen van de rassen, die buigen en breken de regels van het spel eigenlijk. In Claim 2 heb je Draken. De speler die in een slag als laatste een draak speelt, mag de volgende slag openen, ongeacht of ze de slag wint of niet. Je hebt de Zieners. Win je een slag met een ziener in de eerste fase, dan mag je eerst de kaart bovenop de trekstapel bekijken, alvorens je kiest of je die kaart wilt hebben of de kaart die open op tafel ligt. Per slag kun je maximaal 1 Trol winnen. Dit zorgt er voor dat als je een slag wint met daarin twee trollen, je de trol met de laagste waarde apart moet leggen, voor de speler die de volgende slag wint. Gnomen en Reuzen zijn een paartje. Alle gnomen die je wint leg je niet gelijk in je scorestapel, maar voor je. Als je namelijk een slag met reuzen wint, dan verplettert elke reus een gnoom van de tegenstander met dezelfde waarde.

De zieners geven je dus een mogelijkheid om meer invloed te krijgen over de kaarten waarmee je fase twee in gaat. De draken geven je de mogelijkheid om het initiatief over te nemen, in beide fases. Soms heb je best aardige kaarten, maar kun je ze alleen niet op het juiste moment spelen. Dan bieden draken een uitkomst. De trollen zijn erg handig als je weet dat je veel slagen achter elkaar kunt winnen, zo krijg je er veel van. Ze laten zich wel lastig controleren. De reuzen en gnomen zijn een geinige combinatie, maar of je werkelijk heel erg kunt profiteren van de reuzen hangt of van welke paartjes van reuzen en gnomen er mee zijn genomen naar fase twee en wanneer de reuzenslagen en gnomenslagen plaatsvinden.  Reuzen na gnomen biedt spektakel. Gnomen na reuzen is wat minder enerverend.

Claim 2 is zeker wel enerverend. Net als Claim is deze versie weer erg leuk om met zijn tweeën te spelen. Eigenlijk zijn de punten die ik had in de recensie van deel een nog steeds van kracht. Er zit tactiek in dit spel en er zit wat willekeur in het spel. Als je wint in de eerste fase heb je veel invloed op welke kaarten je krijgt, zeker omdat nu ook de zieners aan de Claim wereld zijn toegevoegd. Als je een slag verliest, moet je een beetje hopen. Soms kan het zijn dat een blind getrokken kaart eigenlijk beter was, dan de openliggende kaart. Dat houdt het wel spannend in fase twee.

Eigenlijk is er alleen maar meer leuks bijgekomen met Claim 2. En meer is in dit geval ook echt beter. Meer variatie zorgt voor langer speelplezier. Claim en Claim 2, ik zou ze lekker allebei kopen.


x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
Shield Security