Matthew Dunstan, Phil Walker-Harding
Maximilian Schiller
999 Games
1 - 4
180 - 270 minuten
16+
Breek in bij het bedrijf Monochrome Inc. of wordt wakker in een middeleeuwse kerker. Jij gaat het avontuur aan in de Adventure Games serie van 999 Games. Vind, combineer en gebruik verschillende voorwerpen om zo jouw doel te bereiken.
Wat is leuk?
- Hoewel je dit wellicht op het eerste gezicht in de Escape Room spellen categorie zou plaatsen is de Adventure Games serie totaal geen escape room. Hier draait hier om het verhaal. Je beweegt je relatief vrij door het verhaal en combineert verschillende voorwerpen met elkaar of met locaties om verder te komen in het avontuur. Dat zijn ook de enige momenten waar je moet nadenken en dat doe je nooit zo hard als bij de puzzels in Exit bijvoorbeeld.
- Je voelt in het spel zelden tijdsdruk, dus je kunt gezellig de avonturier uithangen en genieten van het spel.
- Wat zullen we gaan doen? Ik denk dit. Wat denk jij? Overleggen, samenwerken, goed kijken naar de plaatjes en je bevindingen noteren, want misschien geven de plaatjes van de kamers je wel meer informatie dan op het eerste gezicht lijkt. Misschien heb je wel informatie nodig die nu heel onbelangrijk lijkt, maar later in het spel van onschatbare waarde is. Het is allemaal niet zo eenvoudig als je zou denken. Soms moet je items combineren die heel logisch bij elkaar passen, soms is het wat minder logisch, soms is het, ook wel in combinatie met het deel van het verhaal dat er door wordt toegevoegd, weer erg goed bedacht.
- Het fijne is wel dat je het spel in principe niet kunt verliezen. Je kunt slecht of goed scoren, maar verliezen is er niet echt bij.
- Het spel is makkelijk op te slaan. Ze verdelen het spel in een aantal hoofdstukken. Dit zijn natuurlijke momenten in het verhaal om even een pauze te nemen, maar eigenlijk is het vrij gemakkelijk om op elk moment alles netjes op te ruimen en de volgende keer weer verder te gaan. Fotootje nemen, alles in handige stapeltjes en klaar.
- Er zitten een aantal dingen in het spel die spanning toevoegen aan de ervaringen. Een alarm, of veiligheidsniveau, of je eigen gezondheid. Zaken die goed of slecht kunnen zijn. Zaken die door jouw beslissingen in het spel worden beïnvloed en andersom. Ze beïnvloeden je keuzes. Moet ik dit wel doen, misschien zorgt dit ervoor dat het alarm afgaat? Je weet niet wat de consequenties zijn van bepaalde acties en je maakt daardoor wellicht andere keuzes.
- Aan het einde van het regelboekje staan hints die je kunt bekijken om verder te komen in het verhaal als je vastloopt. Ik heb het niet vaak moeten gebruiken, maar het is fijn dat het er is.
Wat is minder?
- Wat mij betreft is de totale speelduur net iets te lang. Dit is heel persoonlijk. Je hebt zelf ook invloed op die speelduur in sommige gevallen. Probeer je dieper te graven of ben je tevreden met wat je hebt? Op de doos staat 3x 45 minuten. Op Boardgamegeek heeft het spel de (in mijn ervaring) onrealistische tijd gekregen van 75 minuten. Ik denk dat de doos meer in de buurt komt dan Boardgamegeek. Ik denk dat ik ook meer dan tevreden was geweest met 2x45 minuten.
- Dit is geen minpunt voor dit spel, maar meer iets wat je vaker tegenkomt bij spellen die je vragen om stukjes uit een boek te lezen en daarbij NIET te kijken naar de stukjes die ook op diezelfde pagina staan. Denk ook even niet aan die roze olifant, alstublieft. Juist ja. Met al je goed bedoelingen probeer je alleen het stukje tekst te lezen waarnaar wordt verwezen, maar op het moment dat je hier aan denkt heb je al wat tekst opgevangen op die pagina. Waardevol of niet, je kunt er niets aan doen. Was er nu maar een apparaatje die dit voor je kan regelen.
- Het verhaal is niet heel vernieuwend en soms zelfs een beetje voorspelbaar.
Wat maakt het spel speciaal?
- Adventure Games is de verhalende variant van Exit. Waar Exit wat mij betreft een van de betere Escape Room spellen is, doet Adventure Games mee om de bovenste plaatsen als het gaat om verhalende 'puzzel-' spellen. De verhaallijn verandert afhankelijk van jouw keuzes en soms ook afhankelijk van wij die keuze maakt. Circa twee uur spelplezier in een doosje die je met net zoveel plezier kunt doorgeven om een ander te laten genieten van dit avontuur.
Conclusie
7/10