Tekhenu Obelisk of the Sun Bordspel Review
Lees hier een recensie van Tekhenu – Obelisk of the Sun, een spel van Daniele Tascini, Dávid Turczi en Board&Dice.
Bordspel Info
- Daniele Tascini, Dávid Turczi
- Jakub Fajtanowski, Michał Długaj, Zbigniew Umgelter, Alexander Zawada
- Board&Dice
- 1 - 4
- 60 - 120 minuten
- 14+
Wat is leuk aan het spel?
- Centraal staat in Tekhenu het inzetten van dobbelstenen. Elke ronde worden er door de spelers dobbelstenen gekozen om acties mee uit te voeren. Elke ronde komen weer dobbelstenen, in vijf verschillende kleuren trouwens, op het bord te liggen. De dobbelstenen liggen in verschillende vakken rondom de obelisk en elke vak correspondeert met een god en daarmee ook een bepaalde actie die je kunt uitvoeren. Heel leuk en aardig allemaal, maar wat uniek is aan dit spel is dat elke ronde de obelisk draait. Daarmee belanden sommige vakken in de schaduw van de obelisk, juist in de volle zon, of precies ertussen. Dobbelstenen in die vakken veranderen van waarde naarmate ze meer in de schaduw of meer in de zon komen te liggen. Niet qua aantal stippen, maar hoe je die dobbelsteen kunt inzetten. Witte dobbelstenen zijn bijvoorbeeld puur in de volle zon, bedorven in de halfschaduw, en verboden te pakken in de volle schaduw. Dobbelstenen blijven als de obelisk, of eigenlijk de schaduw schijf eronder, draait in de vakken liggen, maar ze krijgen een ander stempel. Je ziet dus hoe dit stempel gaat veranderen in de loop van het spel en dit bepaalt de keuzes die je maakt. Je weet dat je een bepaalde actie, met een witte vijf, nu nog niet per se wil uitvoeren, maar de volgende 2 rondes ligt die vijf in de schaduw en kun je niet pakken want het heeft het stempel ‘verboden’.
- Als je een dobbelsteen pakt, dan moet je die ook op jouw spelersbord leggen. Op de linker of rechter arm van de weegschaal, afhankelijk van of de dobbeslteen puur of bedorven was. Dit bepaalt, om de zoveel rondes, of je in balans bent of niet. Heb je teveel dobbelstenen, of dobbelstenen met een te hoge waarde, die bedorven zijn, dan kun je punten verliezen. Daarnaast bepaalt jouw balans ten opzichte van de balans van je tegenstander de spelers volgorde voor volgende fase in het spel. Kun je dus wachten met een dobbelsteen kiezen tot dit het juiste stempel heeft, of moet je, omdat een ander er ook op zit te azen, die dobbelsteen nu kiezen, terwijl het er eigenlijk voor zorgt dat daardoor de weegschaal de verkeerde kant uitslaat.
- Als je een dobbelsteen kiest elke beurt, dan moet je dus rekening houden met uit wel vak je het haalt, of dat vak in de schaduw of in de zon ligt, welke waarde die heeft en welke kleur die eventueel heeft. Krakende hersenen gegarandeerd.
- Twee keer heb een score fase. Er zijn heel veel manieren om punten te scoren in die fase. In de rondes daarvoor probeer jij alles zo te bewegen dat het voor jouw het meeste oplevert. Je hebt jouw standbeelden op de juiste plek staan. Heb je in de tempel jouw gebouwen in dezelfde rijen en kolommen gebouwd als jouw pilaren? Heb je genoeg gebouwen gebouwd, steengroeven of werkplaatsen, die je naast het ophogen van je goederenproductie dus ook punten geven? Je hebt jouw bevolking laten groeien, en belangrijker nog tevreden gehouden. Zoveel dingen te doen. Elke actie vraagt weer een dobbelsteen van een bepaalde waarde en kost een bepaalde hoeveelheid aan goederen. Die goederen moet je ook meer ergens vandaan halen, dan wel via een productie actie met, jawel, een dobbelsteen, dan wel via een bonus van een actieplek of een bepaalde kaart die je hebt. Er wordt veel gevraagd van jouw managementvaardigheden.
- Die kaarten zijn trouwen ook een leuk element in Tekhenu. Je hebt drie soorten kaarten die je allemaal kunt verkrijgen in de markt van Thoth. Hoe groter en vooral blijer jouw bevolking is hoe meer keuze je hebt uit kaarten. Je hebt kaarten die je eenmalig kunt inzetten, krijg extra marmer als je een productie actie doet bijvoorbeeld. Je hebt kaarten die een aspect van het spel voor jou beter, anders of goedkoper maken. Denk aan een kaart waarmee je een punt krijgt elke als je een dobbelsteen pakt die puur is. Als laatste heb je ook eindespelscoreconditie kaarten, zoals bijvoorbeeld de kaart dat je 3 punten krijgt per standbeeld dat je hebt gebouwd. Deze kaarten zorgen ervoor dat jij dus bepaalde aspecten van het spel beter beheerst, of dat je de focus legt op andere onderdelen van het spel. Als je die score klaart hebt die ik hierboven noemde, dan wil je graag veel standbeelden bouwen. Dan zul je ook een manier moeten vinden om veel graniet binnen te halen, want voor standbeelden heb je graniet nodig. Let wel, aan het einde van het spel mag je maar drie score kaarten verzilveren, dus je kunt niet oneindig van die kaarten verzamelen. Kan wel, maar het levert je niets op.
- Solo kun je het spel ook spelen. Zie het plaatje hierboven. De bot werkt uitstekend en zorgt voor relatief weinig extra werk, dan het werk dat je al moet doen in je hoofd. De eerste keer, of misschien eerste twee keer, moet je vaak opzoeken wat de bot precies doet, waarom geen overzichtspagina voor de bot?, maar uiteindelijk doet het precies wat het moet doen. Je flink wat tegenstand bieden.
Wat is minder aan het spel?
- Thematisch, hoewel er een leuk Egyptisch sausje overheen is gegoten, vind ik Tekhenu niet heel sterk. Hou er rekening mee dat ik niet overloop van de kennis van de Egyptische cultuur en oude goden.
- Het spel is met twee (en solo) echt een heel ander spel dan met meer spelers. Zeker als het gaat om de Amun-Ra tempel. Als je een pilaar bouwt, met de Ra actie, dan plaats je eerst een tegel in een van de vakken in de tempel. Deze tegel hebben gekleurde randen en als die gelijk zijn aan de randen eromheen krijg je punten. Bij een spel met twee loopt de tempel minder snel vol en heb je dus minder kans om daarmee te spelen. Ook Hathor actie heeft een andere dynamiek. Je plaatst daar een huis om de tempel en krijgt dan ten eerste goederen afhankelijk van de lege plekken in de tempel in die rij of kolom. Als de tempel dus sneller volloopt, heb je daar wat minder profijt van bij een spel met twee, dan bij drie of vier.
- Bij meer spelers is er bovendien veel meer concurrentie in verschillende aspecten van het spel en daardoor is het in balans houden van jouw dobbelstenen ook een veel belangrijker en heeft het meer gevolgen als je het niet bent.
Conclusie?
8/10