Szymon Maliński, Adrian Orzechowski, Marcin Łączyński
JocArt, Mateusz Komada, Katarzyna Kosobucka
Lucky Duck Games, 999 Games
2 - 6
30 - 60 minuten
12+
Wat is leuk?
- Er is een moord gepleegd en het slachtoffer probeert, zonder te praten, aan de paranormale detectives duidelijk te maken wie de moordenaar is, hoe die is gepleegd en waarom. Op een kaartje, die het slachtoffer bij zich houdt, staat de zaak beschreven. Er wordt wel wat van de spelers gevraagd. Het is geen Hints met een detective thema. Je moet slimme vragen bedenken die goed uit te beelden of te beschrijven zijn met de actiekaarten die je op handen hebt. Als iedereen aan tafel domweg alleen de voor de hand liggende 'Wie heeft het gedaan?', 'Waar gebeurde het?' en 'Waarom?' vragen stelt ga je niet ver komen. Begrijp je een hint niet, probeer het eens vanuit een ander perspectief te benaderen. Zet ook op een juist moment je privé aanwijzing in, het spook die iets op je rug tekent, want dan kun je voorsprong nemen op je collega paranormaal begaafden. Ze zullen latere publieke aanwijzingen misschien niet meer begrijpen.
- Van mime, tot een Ouijabord. Van tekenen, tot uitbeelden met wat draad. Zo geeft het slachtoffer antwoord. Het slachtoffer kan zijn of haar borst nat maken. Leuke kleine spelletjes binnen een groter spel.
- Doordat alle vragen, of jij ze nu stelt of niet, en vooral de antwoorden erop van belang kunnen zijn is iedereen continu bij het spel betrokken.
- De regels zijn eenvoudig, goed opgeschreven en je bent dus snel aan het spelen. Het blijft een party-spel en, als je het mij vraagt, moet je de regels zo strikt interpreteren als jouw groep dat wil.
- Het spel ziet er goed uit. De componenten zijn ook goed. Het spel heeft een vrij goed 'hoofd-omdraai-gehalte'. Wat gebeurt er aan die tafel?
- In het spel zit al een flinke stapel met zaken die je kunt oplossen, maar er bestaat ook een app die je nog meer geeft.
- Speel geheel coöperatief, of met maar een winnaar. Het kan beide. Het laatste heeft mijn voorkeur, zeker met grotere spelersaantallen.
Wat is minder?
- Hoewel de beschrijving aangeeft dat dit een deductie-party-spel is, wordt er wat mij betreft vrij weinig gededuceerd. Natuurlijk probeer je te achterhalen wie het heeft gedaan, maar dat doe je niet echt door te deduceren.
- Het spel eindigt als iemand alles goed heeft. Het eindigt ook als niemand meer gok mogelijkheden heeft, dan wint de persoon die als eerste de meeste vragen goed had. Dit wordt bijgehouden door het slachtoffer. In detective spellen, en dit is misschien heel persoonlijk, voelt het een beetje anticlimactisch als je de zaak totaal niet hebt opgelost, maar toevallig de minst slechte van het stel bent. Nou gefeliciteerd.
- De eerste ervaring met Paranormale Detectives was trouwens niet erg goed. Het spook heeft een kaart voor zich waarop alle antwoorden staan op de vragen die moeten worden beantwoord. Vaak is dit, heel recht toe recht aan, per vraag een antwoord. Wie? De butler. Waarmee? Rattengif. Waarom? Hij was stiekem verliefd op de vrouw des huizes. Zoiets. De zaak waarmee wij begonnen had meerdere antwoorden per vraag. Je had als het ware drie paden die je kon bewandelen. Sommige spelers kozen, bij een eerste gok van drie die je per speler hebt, voor een ander pad. Dit, en ik kan natuurlijk niet helemaal verklappen hoe het ging, zorgde ervoor dat de hele situatie enorm verwarrend werd. Het spook (ikzelf) moest onthouden wie welke invalshoek had gekozen en afhankelijk van welke speler de vraag stelde een bijpassend antwoord geven. De anderen, die misschien op een ander spoor zaten, moesten daar maar chocolade van zien te maken.
- Spelers moeten zelf vragen verzinnen. En de antwoorden geven. Dit vraagt creativiteit. Sommige spelers zullen stilvallen bij het bedenken van vragen of het 'uitbeelden' van de antwoorden. Je weet zelf wel of je iemand bent die het niet erg leuk vindt om als het ware voor het blok gezet te worden. Je moet NU iets (leuks) doen!
- Voortbordurend op het vorige punt. Hoewel het spel, over het algemeen, goed in elkaar steekt, wordt het succes van een potje, en dit is vaak bij party-spellen, bepaald door de spelers, of het inlevingsvermogen en de creativiteit van de spelers.
Belangrijkste Spelmechanismen
Samenwerken, Uitbeelden, Acteren, Mysterie oplossen
Leuk solo?
Nee. Dat kan niet. Of je moet zo paranormaal begaafd zijn dat je je fysiek tussen het rijk van de levenden en de doden kunnen verplaatsen. 😉
Leuk voor 2 spelers?
Funtioneel werkt het. Je mist heel veel interactie.
Conclusie:
7/10