De Crew Bordspel Review
Hier kun je een recensie lezen van De Crew – Op weg naar de 9e planeet. Een slagenspel van Thomas Sing en 999 Games.
Bordspel Info
- Thomas Sing
- Marco Armbruster
- 999 Games
- 2 - 5
- 20 minuten
- 10+
Wat is leuk aan het spel?
- De Crew is een topper. Punt. OK, iets meer info dan, het basis spelconcept is voor veel mensen bekend. Het is een slagenspel (zoals hartenjagen, klaverjassen) dus in die zin kun je het vrij gemakkelijk uitleggen aan mensen die wel een beetje bekend zijn met dit concept.
- Wat het dan weer lastig(er) maakt is dat je in de Crew missies moet volbrengen. Als team. Door samen te werken. Erg leuk. De missies gaan van makkelijk naar steeds moeilijker. Het gaat er vaak om dat bepaalde spelers bepaalde kaarten moeten binnenhalen in een slag. Of dat daarbij de kaarten in een bepaalde volgorde moet worden binnengehaald. En dat is even wennen voor sommige doorgewinterde slagenspelspelers. Die extra regels, die in de loop van het spel worden toegevoegd, zorgen ervoor dat De Crew wat mij betreft een familie-plus niveau heeft. Het is niet zomaar met iedereen te spelen. Wel met heel veel type spelers, maar niet allemaal.
- Van elke kaart die in de trekstapel zit, vind je een kleinere versie in een missiekaarten stapel. Aan het begin van een missie trek je het gevraagde aantal kleine kaarten en in beurtvolgorde mogen de spelers kiezen welke kaart (soms met een extra voorwaarde) ze denken binnen te halen. Soms heb je een, soms meerder missiekaarten voor je liggen. Het aan die doelen voldoen kan soms erg lastig zijn als je bijvoorbeeld de groene twee eerder met een slag binnen moet halen dan de groene negen. Hoewel de missie makkelijk lijkt, door de weinige extra regels die het heeft bijvoorbeeld, kan door de getrokken kleinere missiekaarten de missie toch moeilijk worden.
- De Crew is een coöperatief slagenspel waar je niet met elkaar mag communiceren over de kaarten die je hebt. Nauwelijks communiceren is het eigenlijk. Je hebt een keer de mogelijkheid om te vertellen of een bepaalde kaart uit je hand de hoogste, laagste of enige kaart van die kleur is. Wanneer zet je die mogelijkheid in. Zeker bij de moeilijkere missies kan hier zo veel van afhangen.
- Het spel is door de drang om verder te komen in de missies of gewoon het als team steeds beter te doen erg verslavend. De Crew is daardoor met stip binnengekomen in de top van mijn lijst met meest gespeelde spellen.
Wat is minder aan het spel?
- Dit is niet echt een negatief punt, ook niet echt positief, maar meer iets om rekening te houden. Een tweespeler spel is anders dan een meerspelerpotje van De Crew. Je maakt hier gebruik van een soort van dummy speler die de missieleider, dus een van de twee spelers, controleert. Ook deze dummy heeft, gedeeltelijk open, handkaarten en moet meedoen met het binnenhalen van bepaalde slagen. Als team is er dus best veel informatie beschikbaar. Met drie is dat al wat minder, en met vier en vijf is dat dus nog minder. Met de hogere spelersaantallen is het lastiger om de missies te halen dan bij de lagere aantallen. De Crew met twee is eigenlijk ook een heel ander spel. Wel een heel leuk spel overigens.
- Verder kan ik weinig negatiefs melden. Het zegt veel dat ik, die vaak slecht is in en zelden staat te springen om slagenspellen, met enorm veel plezier de Crew heb gespeeld.
Conclusie?
9/10