Pearlbrook was vermakelijk, maar blies mij niet omver. Spirecrest is een veel natuurlijkere uitbreiding op Everdell, dan zijn voorganger. De weersomstandigheden geven je een extra uitdaging. Deze vind ik eigenlijk het leukste van de uitbreiding, omdat je hierdoor je spel af en toe moet aanpassen. Bijvoorbeeld door een heel seizoen te wachten met kaarten uitspelen, omdat per kaart een goed meer moet worden betaald. De Ontdekkingskaarten geven elke speler eigen plekken om hun poppetjes op te plaatsen, extra eindespel-scorecondities of ze passen, met behulp van de grote bosdieren, de eigenschappen van een werker aan. Nog meer dan door de kaarten in je tableau heb je hierdoor het gevoel dat jouw spel (of spelervaring) anders is dan die van de jouw medespelers. Naarmate je van seizoen wisselend zullen andere weersomstandigheden voor jou gelden dan voor jouw tegenstanders, maar daar tegenover heb jij ander gereedschap om je daar tegen te wapenen. Daarnaast verzamel je gedurende je wandeling in de bergen tegels die je, mits je aan hun goederen of kaartenvraag kunt voldoen, punten geven. Al deze zaken komen in een of andere vorm al in het basisspel voor, maar door de toegevoegde spelelementen worden deze, per speler, in verschillende fases van het spel wat extra aangedikt. En dit is buitengewoon vermakelijk.
Wat is minder?
De moeilijkheidsgraad van Everdell gaat door deze uitbreiding wel omhoog. Ik vermoed dat ik het spel zelf nooit meer zonder zou willen spelen, zeker niet als ik solo speel of een potje speel met mijn partner in crime, maar om het spel te introduceren zou ik deze uitbreiding wel weg laten.