Je zult moeten Geven en Nemen Review
Wie, wat?
- Ulrich Blum, Jens Merkl
- Leon Schiffer​
- 999 Games, Schmidt Spiele
- 1 - 4
- 30 minuten
- 8+
Wat is leuk?
- Voor velen is het concept Roll & Write (Rollen en Schrijven) tegenwoordig wel bekend. Ook deze nieuwe telg van de familie ziet er bekend uit en voelt vertrouwd aan.
- Anders dan andere Roll & Write spellen vindt hier een groot deel van het spel in andermans beurt plaats. Je kunt herrollen, maar elke keer dat je dat doet mogen de andere spelers een van de opnieuw gerolde dobbelstenen gebruiken. In jouw beurt kun je nieuwe kaarten kopen, of kaarten in jouw 3x3 kaartenraster, in zijn geheel, afmaken door alle vakjes met getallen en/of kleuren door te strepen. Door opnieuw te rollen heb jij misschien een kans op een betere worp, maar je geeft anderen ondertussen ook kansen om hun eigen kaarten af te maken. Hoe vaak ga je rollen? In andermans beurt probeer je dus zonder verdere restricties jouw kaarten af te maken, of verder in te vullen waardoor je de kans vergroot dat je in jouw eigen beurt wel een gehele kaart af kunt maken.
- Je gebruikt de dobbelstenen, kijkend naar kleur en/ of waarde dus, om op een bingo-achtige manier kaarten af te maken en daardoor te activeren. Je hebt kaarten die jou speciale eigenschappen geven en kaarten die, als je jouw kaartenraster slim hebt ingericht, punten geven aan het einde van het spel. Je moet een balans zien te vinden tussen de juiste scorekaarten, de kaarten die jouw met hun eigenschappen gaan helpen veel punten te scoren en de kleuren die de verschillende aangekochte kaarten hebben. Dit kaartenraster leuk in elkaar puzzelen is wel het leukste van het spel.
- Rol je een aantal echt niets wenselijks, of kies je er gewoon voor om dit te laten gebeuren, dan mag je jouw gerolde dobbelstenen behandelen alsof het een worp in andermans beurt was. Je komt nooit met lege handen te staan. Nou ja, of dat moet ook weer niets bij zitten wat je kunt invullen (dan heb je gewoon vette pech).
- Je mag lekker schrijven op de kaarten. Geen papieren scorevellen. Niks weggooien. Dit werkt goed.
- Het is ook een race. Tenminste, zo kan het gespeeld worden. Als iemand zijn of haar negende kaart heeft gekocht, dan veroorzaakt dat het einde van het spel. Je kunt hier dus een beetje naar elkaar kijken en het spel eindigen op een ongunstig moment voor anderen.
Wat is minder?
- Je bent, omdat er zoveel in andermans beurt gebeurt en de restricties die je in je eigen beurt hebt, wel erg afhankelijk van de grillen van de andere speler. In combinatie met de willekeur van de dobbelstenen en de willekeur van het opendraaien van de kaarten in het aanbod vind ik Geven en Nemen daardoor wel erg afhankelijk van geluk. Je krijgt een beetje schijnkeuzes voorgeschoteld, het voelt soms alsof het spel zichzelf speelt.
- De regels zijn wat onhandig opgeschreven.
- Men wilde het doosje, en vooral de kartonnen insert, zo op die van bijvoorbeeld Clever laten lijken met een schaaltje, of in dit geval een met lint afgezette bouwplaats, op het verhoogde gedeelte, dat het kleine speelbord er niet fatsoenlijk in past.
Wat meer?
- Belangrijkste Spelmechanismen: Roll & Write, Setjes Verzamelen, Einde Spel Bonussen, Patroon bouwen
- Leuk Solo? Speelt prima. Niets bijzonders. Je probeert, afhankelijk van jouw niveau, een bepaalde score te halen.
- Leuk voor 2 spelers? Het speelt leuk, maar het spel komt het beste uit de verf met meer spelers. Met meer spelers heb je namelijk vaker de mogelijkheid om als passieve speler vakjes door te strepen. Ook de markt ververst wat vaker.
Conclusie?
6/10