Chih-Fan Chen
Cinyee Chiu
Jumbo
2 - 4
30 - 40 minuten
8+
Perziken, bananen, papaya’s. Je bent van alle markten thuis. Je kent de fijne kneepjes van het fruittelersvak. Fruit groet niet vanzelf. Er zit liefde in. Aandacht. En je moet ook dat zakelijke instinct hebben om de meest succesvolle fruitteler ooit te worden.
Wat is leuk?
- Een van de dingen die je opvalt is het uiterlijk van dit spel. Buiten dat het spel er goed uit ziet, is de stijl ook niet eentje die je vaak tegenkomt in bordspellen.
- De spel speelt lekker snel weg. De acties die je kunt doen zijn heel eenvoudig. De termen die ervoor gebruikt worden, merkte ik bij het uitleggen, niet altijd heel intuïtief, maar uiteindelijk valt het kwartje het bij iedereen vrij snel.
- Planten, bemesten, oogsten. Je bent fruit aan het telen in dit spel. Het komt er eigenlijk op neer dat je door de seizoenen van het jaar gaat en binnen elk seizoen zitten bepaalde soorten fruitkaarten in de stapels. Deze fruitsoorten kun je planten, op velden van verschillende grootte, en later ook oogsten. Door de juiste fruitkaarten uit het aanbod te kiezen, slim af te leggen en sets van fruitsoorten op een veld te plaatsen ga je punten scoren. Als je oogst leveren de fruitkaarten op zichzelf al punten op, maar heb de grootste set van een fruitsoort geoogst, dan krijg je een fiche van die fruitsoort. Dit fiche is aan het einde ook heel wat punten waard. Op het oog is Harvest Island een simpel setjes-verzamelspel, maar het beheersen van het fruit op je velden om meerderheden te behalen in de verschillende fruitsoorten die je oogst zorgt voor een heel dynamisch spel.
- Welke fruitsoorten zijn je tegenstanders aan het planten? Hoeveel kaarten zitten nog van die soort in het spel? Is het een soort dan maar een seizoen voorkomt, of komt deze meerdere seizoenen in het spel? Welke fruitsoorten hebben je tegenstanders op hand? Wat ligt in het aanbod? Kun je een meerderheid overnemen? Je zult elkaar niet pesten, maar er zit genoeg directe, het overnemen van meerderheden, en indirecte interactie, het wegnemen van gewilde fruitkaarten uit het aanbod, in het spel.
- Er zit ook een beetje onzekerheid in het spel. Er worden namelijk weerkaarten door de stapels geschud. Is het te droog, of juist te nat, dan wordt iedereen gedwongen om zijn veld met grootste hoeveelheid fruitkaarten te halveren. Kaarten worden afgelegd, beginnend met de fruitkaarten met de hoogste puntenwaarde. Er zit dus een spannend geluksbeproef-element in het spel. Er liggen twee zon-kaarten (bij drie moet iedereen halveren). Je hebt nog bananenkaarten op hand. Ga je die nog op je bananenveld plaatsen, of kies je toch eieren voor je geld? Dan maar niet die meerderheid, maar wel de zekerheid dat al je geoogste bananen op je puntenstapel komen te liggen. Soms kun je er niet actief iets aan doen, dan heb je gewoon pech. Als er net na jouw beurt drie regenkaarten open worden gedraaid bijvoorbeeld. Domme pech. Een andere keer beter. Weerkaarten strepen overigens wel tegen elkaar weg. Een zonkaart en een regenkaart worden tegen elkaar weggestreept en afgelegd.
Wat is minder?
- Hoewel de illustraties mooi zijn werken ze het spel een klein beetje tegen. Je ziet namelijk niet altijd in een oogopslag, zeker niet bij de meerderheidsfiches, met welk type fruit je te maken hebt.
- Bij minder dan het volle spelersaantal worden er kaarten uit het spel gehaald, dit maakt het spel iets wat onvoorspelbaarder dan je zou willen.
Wat maakt het spel speciaal?
- In de basis is Harvest Island een eenvoudig setjesverzamelspel, maar door de toevoeging van de meerderheden, vindt er een dynamische ruilhandel plaats met de fruitmarkt op tafel en zul je continu je tegenstanders in het oog moeten houden.
Conclusie
8/10