Windmill Valley is een kleurrijk en soepel spelend bordspel met een Nederlands sausje ontworpen door Dani Garcia en uitgegeven door Board&Dice, waarin spelers de rol van tulpenkwekers aannemen.
In Windmill Valley zijn spelers tulpenkwekers, ondernemers met als doel de meeste punten te verzamelen door slimme acties tijdens het spel en mooie tulpenvelden aan het einde van het spel. Het spel draait om het beheren van water, het draaien van de tandwielen op je molenbord en het zorgvuldig plannen van acties zoals het bouwen van molens en het planten van tulpen. Het spel eindigt wanneer één speler het vierde veld op het kalenderspoor heeft bereikt.
Hoe werkt Windmill Valley?
In Windmill Valley bestaat elke beurt uit vier stappen: het aanpassen van de sluisdeur, het aanpassen van het waterpeil, het draaien van de tandwielen en het uitvoeren van acties.
Het aanpassen van de sluisdeur, de eerste stap, is optioneel maar heeft een grote invloed op je molen. Je kunt de sluisdeur verhogen, wat meer water binnenlaat. Dit kost munten, maar levert je ook punten op. Als je besluit de sluisdeur te verlagen, stroomt er minder water binnen, wat gratis is, maar verder geen direct voordeel biedt. Dit water bepaalt hoeveel stappen je de tandwielen op je molenbord minimaal moet draaien. Hoe meer water er binnenkomt, hoe meer stappen je wielen zullen draaien.
Na het aanpassen van de sluisdeur pas je het waterpeil aan. Dit is verplicht. De stand van het sluisdeurblokje bepaalt hoeveel stappen het waterpeil stijgt. Hoe hoger de sluisdeur staat, hoe meer het water stijgt.
De derde stap is het draaien van de tandwielen. Waar het aanpassen van de sluisdeur en het waterpeil op het centrale bord gebeurt en dus effect heeft op alle spelers, gebeurt deze stap op jouw eigen molenbord. Je molenbord bevat twee tandwielen, elk met verschillende actievelden. De positie van het sluisdeurblokje bepaalt hoeveel stappen je wielen moeten draaien. Hoewel je met gereedschapsfiches het aantal stappen kunt aanpassen, moet je altijd minstens één stap vooruit draaien. Wanneer de wielen draaien, komen er twee actievelden tegenover elkaar te liggen. In het begin van het spel mag je slechts één van deze acties uitvoeren, maar later kun je, door verbetertegels te verkrijgen, beide acties tegelijk uitvoeren. Goed om te weten is dat de wielen niet even groot zijn. Dit betekent dat niet steeds dezelfde acties tegenover elkaar komen te liggen.
De laatste stap in je beurt is het uitvoeren van acties. Er zijn verschillende soorten acties die je kunt doen. Zo kun je bijvoorbeeld tulpen planten, molens bouwen, het waterpeil verlagen of de markt bezoeken. Tulpen planten is een van de belangrijkste manieren om punten te verdienen, omdat je hiermee volle rijen en kolommen kunt voltooien op je tulpenveld. Volle kolommen met verschillende kleuren leveren extra punten op, terwijl rijen van dezelfde kleur tulpen ook punten waard zijn. Het bouwen van molens op het centrale bord is een andere belangrijke actie, omdat molens je toegang geven tot nieuwe gebieden en meer mogelijkheden bieden voor het uitvoeren van nog meer acties.
Naast het planten van tulpen en het bouwen van molens zijn er nog andere acties die je kunt uitvoeren. Het verbeteren van je wielen met nieuwe verbetertegels kan bijvoorbeeld je toekomstige beurten efficiënter maken, omdat je meer acties tegelijk kunt uitvoeren, andere actiemogelijkheden hebt dan je tegenstanders, of simpelweg een bestaande actie kunt upgraden.
Je kunt ook ontwikkelingskaarten nemen, die je als helpers kunt gebruiken voor permanente persoonlijke voordelen, of als contracten die jou aan het einde van het spel extra punten opleveren.
De markt bezoeken is een andere belangrijke actie waarmee je munten of tulpenbollen kunt verzamelen door een van je spelersfiches te verplaatsen en inkomsten te ontvangen. Hoeveel dit is, hangt af van het aantal andere fiches dat er al ligt.
Je kan er ook voor kiezen om jouw tulpen te verschepen. Dan plaats je een tulp in een kleur die er nog niet ligt op het schip en krijgt daarvoor bonussen terug.
Hoe snel Windmill Valley eindigt, is afhankelijk van hoe snel de spelers het vierde veld van het kalenderspoor bereiken. Elke keer dat een van je tandwielen een volledige ronde heeft gemaakt, schuif je jouw spelersfiche vooruit op dit spoor. Dan krijg je meestal een beloning, zoals munten of gereedschap. De snelheid waarmee je over dit spoor beweegt, is dus zeer bepalend voor het spel. Het is daarom belangrijk om ieders voortgang op de kalender goed in de gaten te houden.
Tijdens het spel kun je punten krijgen door het uitvoeren van verschillende acties. Extra punten krijg je als je voldoet aan de ‘Wens van de Koning’. Dit is een bonusdoel, bijvoorbeeld een precies aantal tulpen hebben geplant in een rij, dat tijdens het spel wordt onthuld en punten oplevert voor spelers die het behalen.
Bij de eindtelling krijg je punten voor verschillende elementen van het spel. Voltooide contracten leveren punten op, afhankelijk van hoe goed je die hebt voltooid. Je krijgt ook punten voor volle rijen en kolommen in je tulpenveld. Volle kolommen met verschillende kleuren tulpen zijn meer waard, terwijl kolommen met dezelfde kleur minpunten opleveren. Daarnaast krijg je punten voor molens die je hebt gebouwd, of eigenlijk voor de lege plek die het bouwen van zo’n molen achterlaat. Voor elke lege molenplek op je boerderijbord krijg je een aantal punten per tulp van een bepaalde kleur op jouw velden.
Review van Windmill Valley
Windmill Valley heeft goede spelonderdelen, is zeer kleurrijk en, zeker in vergelijking met andere spellen van Board&Dice, een echte eyecatcher.
Een minpuntje, en dit is een algemene trend, dus niet alleen iets wat Board&Dice aangaat, is dat het bord wat aan de grote kant is. Dat had wat compacter gekund.
Verder speelt het spel eigenlijk als een trein. De beurten gaan snel en je hebt veel te doen.
Vooral het (idee van het) personaliseren van je tandwielen vind ik erg leuk. Je kunt je profileren als generalist of specialist en je tandwielen zo inrichten dat je in één of twee zaken erg goed bent. Ik zie wel dat veel mensen toch voor de tegels gaan waarbij je twee acties mag uitvoeren in plaats van één.
Het inrichten van je tulpenvelden is een leuk idee, maar ik zie vroeg in het spel weinig aansporing om je niet aan het ‘dezelfde kleur per rij en een andere kleur per kolom’-doel te houden. Dat zorgt ervoor dat elk spel, qua tulpen planten, ongeveer hetzelfde verloopt. Je probeert zo lang mogelijk dat doel te bereiken, en alleen tegen het einde van het spel, als je ziet dat je niet de ‘perfecte’ score kunt behalen, zul je gaan afwijken.
Leuk vind ik dat het waterpeil en de sluisdeur algemene tracks zijn. Als je deze aanpast, heb je dus direct invloed op de andere spelers en wat ze als bonus krijgen. Het effect is niet enorm, maar deze minieme interactie voegt wel wat toe.
Dat de spelers zelf bepalen hoe snel het spel eindigt, is ook een leuk interactief element. Maar goed, dan moet je wel iemand hebben die de tandwielen sneller laat draaien dan de rest. Speelt iedereen hetzelfde, dan valt deze interactie natuurlijk weg.
De helpers en contracten zijn geinig, al moet je wel (een beetje) geluk hebben bij het uitkomen van die kaarten. Soms krijg je een perfect contract zomaar in je schoot geworpen. Bij het ene contract krijg je soms ook punten voor iets dat toch al een doel is in het spel, of wat je al hebt liggen, terwijl je bij een ander contract veel harder moet werken voor je punten.
Ik vind Windmill Valley echt wel een leuk spel. Het is een heel positief spel; je hebt altijd wel iets leuks te doen en je krijgt er altijd wel iets leuks voor terug. Dat is over het algemeen fijn, maar het is ook de reden dat ik Windmill Valley een goed spel vind en geen topspel in mijn ogen.
Zoals ik hierboven al hintte, mist het spel soms wat aansporing om echt heel anders te spelen dan de rest, of anders dan in een voorgaand potje.
Toen ik zag dat ik mijn eigen tandwielen kon aanpassen om daarmee een unieke strategie te bepalen, had ik verwacht dat je hiermee echt een heel ander pad kon bewandelen. Dat is niet zo. Tenminste, het voelt niet zo. Je bent een beetje beter of minder goed in het een of ander dan de rest. Deze nuance zorgt er misschien voor dat de ene speler meer naar de markt gaat en de ander meer tulpen verscheept, maar de tulpenvelden van alle spelers zien er aan het einde van het spel, buiten de kleurensamenstelling van de tulpen misschien, vrijwel hetzelfde uit.
Het feit dat spelers de snelheid van het spel bepalen, is een leuk idee, maar het is afhankelijk van de spelers zelf, niet van het spel zelf dat je op een bepaalde manier uitdaagt om je tandwielen als een Formule 1-wagen te laten draaien.
Ondanks de ‘belofte’ van unieke tandwielen en telkens andere doelen en helpers, voelt elk potje toch wel redelijk hetzelfde.
Conclusie
Windmill Valley is een positief en kleurrijk spel dat, als kenner-plus of expert-min spel, gemakkelijk wegspeelt en een breed publiek kan aanspreken. De combinatie van tulpenvelden inrichten, tandwielen optimaliseren en kleine maar betekenisvolle interacties tussen de spelers zorgt voor een plezierige spelervaring.
Het zit voor mij een beetje tussen vijf en zes sterren in.
Kijkend naar een individueel potje heb ik het prima naar mijn zin gehad, maar het mist soms de variatie en de daarbij horende uitdaging die nodig is om elk potje uniek te laten aanvoelen.
Toch, als je op zoek bent naar een ontspannen spel dat elke beurt voldoening geeft, dan is Windmill Valley zeker het proberen waard.
Ik heb deze spelbespreking geschreven na het spelen van 4 potjes van het spel. Handig om te weten, toch? Zo kun je zelf inschatten of je dat genoeg vindt om er bepaalde conclusies uit te trekken.
In bovenstaande schaal is:
1 ster – Helemaal niet leuk. Het spel heeft aanzienlijke gebreken of problemen.
2 sterren – Heel weinig spelplezier. Tal van problemen beïnvloeden de algehele ervaring.
3 sterren – Ondermaats. Enig plezier, maar genoeg ruimte voor verbetering.
4 sterren – Neutraal/Matig leuk. Redelijk spel, maar het mist uitzonderlijke elementen.
5 sterren – Best leuk. Een solide spel met genoeg boeiende spelelementen.
6 sterren – Zeer leuk. Veel spelplezier, goed ontworpen en met een aantal noemenswaardige spelelementen.
7 sterren – Extreem leuk. Een must-play, een bijna perfecte ervaring!