Qwixx Recensie

Het enige wat je nodig hebt zijn zes dobbelstenen en een pen, je rolt de dobbelstenen en streept de nummers door die je rolt. Dat is eigenlijk wat Qwixx, een spel van Steffen Bennedorf en White Goblin Games, is. Simpel misschien, maar het was interessant genoeg om het te nomineren voor de prestigieuze Duitse spellenprijs Spiel des Jahres in 2013. Samen met onder andere Hanabi streed het om die prijs. Hanabi won dan wel, maar Qwixx is beter dan je zou vermoeden als je het spel voor het eerst ziet.

Overzicht:

Wat krijg je voor je geld?

Je krijgt zes dobbelstenen, 1 scoreblok en de regels.

Hoe speel je het spel?

Wat is Qwixx? Qwixx is zes dobbelstenen en een scoreblok. Op dit blok zijn vier rijen in vier kleuren afgebeeld. De eerste twee, rood en geel, zijn genummerd van 2 tot 12. De laatste twee, blauw en groen, van 12 tot 2. Alle rijen eindigen met een slotje.

Het doel van het spel is om zoveel mogelijk vakjes door te kruisen voordat het spel eindigt.

In jouw beurt moet je alle dobbelstenen gooien, vier in de bovengenoemde kleuren en twee witte. Iedere speler mag de nummers op de witte dobbelsteen optellen en het bijbehorende nummer doorstrepen in een willekeurige rij. De actieve speler mag ook nog een extra nummer doorstrepen, een combinatie van een gekleurde dobbelsteen en een van de witte.

Je kunt alleen nummers doorstrepen die rechts van het laatste doorgestreepte nummer staan. Op het moment dat je een gele vijf hebt doorgestreept, kun je geen gele vier meer doorhalen. Als je minstens vijf cijfers in een rij hebt afgestreept en je kunt deze beurt een twaalf afstrepen (rood en geel) of een twee (groen en blauw), en je bent ook nog eens de eerste die dat doet, dan mag je het slotje doorstrepen. Een slotje geldt als extra kruisje bij de puntentelling. De rij is nu gesloten en de dobbelsteen in die kleur wordt uit het spel gehaald.

Als je echt niets kunt doen in je beurt, dan moet je een van de ‘mislukte ronde’ vakjes aankruisen. Bij het tellen van de punten krijg je min vijf punten voor elk ‘mislukte ronde’ vakje dat je hebt moeten afstrepen gedurende het spel.

Het spel eindigt meteen als er twee gekleurde dobbelstenen uit het spel zijn gehaald of iemand beleeft zijn vierde mislukte beurt.

Hoe meer kruisjes je in een rij hebt staan, hoe meer punten je krijgt per gekleurde rij. Tel alles bij elkaar op en diegene met de meeste punten wint het spel.

Qwixx Mixx

Er is een kleine uitbreiding verkrijgbaar voor Qwixx. Het heet Qwixx Mixx en het bevat twee nieuwe scoreblokken.

Op een van de blokken staan alle nummers niet in volgorde (linksboven) en een ander blok heeft meerdere kleuren in dezelfde rij (rechtsboven). De onderste is het blok uit het basis spel. Zoals de titel al zegt, deze uitbreiding ‘mixes it up’, het maakt het spelletje net even anders.

Recensie:

De spelmechanismen:

Het belangrijkste mechanisme in dit spel, en het enige eigenlijk, is enorm recht toe recht aan. Rol dobbelstenen en streep een nummertje af. Enorm simpel. Maar, probeer je dan snel een rij te beëindigen of ga je juist voor zoveel mogelijk doorgestreepte nummers voordat je dat doet?

Dat is nu precies waar je je geluk moet gaan beproeven. ‘Ik kan nu een groene vier doorstrepen, maar dan heb ik niets meer aan mijn groene vijf en zes. Dus wat als ik de vier nu niet doorstreep en wacht op de vijf en zes?’ Je besluit het laatste te doen, de volgende speler rolt, zij sluit de groene rij af, de groene dobbelsteen gaat uit het spel en de kansen dat jij nog een groene vijf of een zes kan afstrepen zijn plots een stuk kleiner.

Het zijn van die kleine keuzes die je moeten maken en die keuzes maak je niet alleen tijdens je eigen beurt. Tijdens een beurt van een ander heb je ook telkens de keuze om voor de witte dobbelstenen te gaan. Dit betekent dat iedere speler continu betrokken blijft bij het spel. En dat voor tien minuten lang natuurlijk, want zo lang duurt het spel maar.

Tijdens je eigen beurt moet je de keuze maken of je van de witte dobbelstenen gebruik maakt, of alleen van de combinatie tussen een witte en een gekleurde. Ga je voor de langzame aanpak of race je naar het einde van een rij, het is allemaal afhankelijk van wat de andere spelers doen. Als bij een speler het einde van de gele rij in zicht is, dan is het zoveel mogelijk afstrepen van gele nummers misschien wel het beste wat je kunt doen. Als veel spelers het langzaam aan doen, kan jij ook je tijd nemen en cijfertje voor cijfertje de rij afgaan, een hoge score in het vooruitzicht.

De kleine beslissingen die je neemt, het beproeven van je geluk, dat zijn de dingen die, alhoewel het een erg simpel spel is, het spel ook interessant maken.

De uitbreiding verandert het spel een beetje. Tenminste een van de nieuwe scoreblokken doet dat. Het blok dat je linksboven op het bovenstaande plaatje ziet speelt vrijwel hetzelfde als de basis versie. Het andere blok maakt het spel wel degelijk anders. De reden is, dat je, omdat er meerdere kleuren is een rij voorkomen, veel meer moet nadenken voordat je een rij afsluit. Als je de blauwe rij wilt afsluiten bijvoorbeeld, dan wordt de blauwe dobbelsteen uit het spel gehaald, maar dat heeft nu ook direct invloed op hoeveel punten je nog in de andere rijen kunt scoren. Daar zijn immers ook blauwe vakjes die je moet afkruisen.

Ik kan niet zeggen dat deze uitbreiding het spel enorm op zijn kop zet, maar het is genoeg om het fris te houden.

Het thema:

Je rolt dobbelstenen en zet kruisjes op een papiertje. Hoeveel thema had je verwacht?

Het uiterlijk:

Het spel is kleurrijk. Dat is eigenlijk het enige wat ik hierover kan zeggen.

De kwaliteit van de onderdelen:

De dobbelstenen zijn prima, het scoreblok ook. Gewoon prima allemaal, niks op aan te merken eigenlijk.

Het plezier:

Ik was enorm sceptisch over dit spel. Dobbelstenen rollen. Nummertjes afstrepen? Dat lijkt op Bingo, ik ga geen Bingo spelen..

Pas toen mijn vriendin het een keertje op de lokale spellendag speelde, en het daarna ook kocht, moest ik het eigenlijk wel spelen. Het goede vriendje dat ik ben. En kijk eens aan, ik vond erg leuk. Het is snel, makkelijk en het maakt je enorm hebberig, elke keer als de dobbelstenen worden geworpen. ‘Geef me een groene vier, ik wil een groene vier!’ Het is bijna zoals gokken, maar dan zonder het gokken zelf. Het is gewoon een opwindend en boeiende ervaring.

Het feit dat je het spel binnen een minuut kunt uitleggen aan veelspelers, niet-veelspelers, jong en oud, is een ander enorm voordeel van het spel.

Je weet gewoon dat iets een goed spel is als de spelers naderhand vragen om nog een potje. Het is een tussendoortje, dat is waar, maar het is wel een erg goed tussendoortje.