Trekking Through History

Trekking Through History: Een Tijdreis in Bordspelvorm van White Goblin Games

Trekking Through History is een bordspel van Charlie Bink, uitgegeven door White Goblin Games, waarin spelers de kans krijgen om door de tijd te reizen en iconische momenten in de geschiedenis te herbeleven.

In Trekking Through History stel je jouw eigen unieke reis samen door historische gebeurtenissen in de beste volgorde te verzamelen. Het spel combineert historische gebeurtenissen en feiten met toegankelijk spelmechanismen, waardoor het zowel leerzaam, als je daar de tijd voor neemt, als leuk is.

De kleurrijke spelonderdelen en gedetailleerde informatie op de kaarten helpen om de verschillende tijdperken tot leven te brengen, terwijl de eenvoudige regels het spel toegankelijk maken voor vrijwel iedereen.

Hoe werkt Trekking Through History?

Trekking Through History is een tactisch spel waarin spelers in drie dagen, drie rondes, door de tijd reizen om de beste tijdlijnen samen te stellen. Het spel is ontworpen voor 2 tot 4 spelers en duurt ongeveer 30 tot 60 minuten.

Het doel van Trekking Through History is om zoveel mogelijk punten te verdienen door historische gebeurteniskaarten te verzamelen en daarmee een opeenvolgende tijdlijn te creëren. Daarnaast verzamel je fiches om je reisplan vol te leggen en bonussen te verdienen.

Het bord toont een tijdspoor met verschillende historische gebeurteniskaarten waaruit spelers kunnen kiezen. In elke beurt reist een speler naar een historische gebeurtenis door een kaart van het tijdspoor te nemen.

Op elke kaart staat een jaar en het levert, afhankelijk van de kaart zelf en de plek waarop die op het spoor ligt, specifieke herinneringsfiches op die spelers op hun reisplan leggen.

Bij het kiezen van een kaart moet de speler ervoor zorgen dat het jaartal op de nieuwe kaart later is dan de voorgaande kaarten in hun tijdlijn. Als ze geen kaart kunnen nemen die later is, moeten ze hun tijdlijn resetten en een nieuwe beginnen, wat invloed heeft op hun puntenscore.

Elke kaart kost uren die je moet bijhouden door je persoonlijke klokje een aantal vakjes verder op het uurwerk te zetten. Als je kaarten neemt die veel uren kosten, eindigt de dag voor jou sneller.

Naast herinneringsfiches kunnen de spelers ook tijdkristallen verzamelen, waarmee ze de klok kunnen manipuleren, meer of minder uren betalen, om meer kaarten te kunnen nemen voordat de dag eindigt.

De spelers hebben twaalf uur te besteden per ronde. Als iedereen dat gedaan heeft eindigt de ronde.

Tijdens het spel krijgen spelers punten voor het plaatsen van herinneringsfiches op hun persoonlijke reisplan. Deze fiches representeren verschillende activiteiten (zoals wetenschap, cultuur, etc.) en worden in aparte kolommen op het reisplan gelegd.

Soms is het afdekken van een vakje met een fiche voldoende voor een bonus, soms moeten specifieke rijen of kolommen worden volgemaakt om de bonus te ontvangen. Aan het einde van elke ronde worden de reisplannen, of ze nu af zijn of niet, afgelegd en vervangen voor een nieuwe.

Aan het einde van het spel, na drie rondes of tijdperken, worden de punten verdeeld voor het maken van aaneengesloten tijdlijn van kaarten. Hoe langer, hoe beter.  De speler met de meeste punten wint.

Er zit trouwens ook een mini-uitbreiding in de doos, Time Warps. Deze voegt elk tijdperk een nieuwe regel, of actiemogelijkheid toe aan het spel, waar spelers gebruik van kunnen maken tegen inlevering van wat tijd.

Review van Trekking Through History

Er moet gezegd worden dat de kwaliteit van de spelcomponenten in Trekking Through History hoog is. De kaarten zijn mooi geïllustreerd, de klokken en de fiches zijn strak vormgegeven en voelen stevig in de hand en de speelmat is prettig in gebruik. Dit alles draagt bij aan een zeer uitnodigende spelervaring.

Daarnaast zijn de regels duidelijk en niet te ingewikkeld, waardoor het snel op te pakken is. Het spel is daardoor toegankelijk voor jong en oud.

De historische achtergrond informatie kan worden gezien als een leuk educatief extraatje. Doordat de beurten vrij snel gaan heb je tijdens het spel weinig tijd om deze teksten te lezen, en als ik naar mezelf kijk zal ik het spel er ook niet snel bij pakken om alleen dat te doen, maar het staat er toch maar wel. Voor de liefhebber zal ik maar zeggen.

Het centrale spelmechanisme van het spel draait om het verzamelen van historische gebeurteniskaarten en het strategisch plannen van een tijdlijn. Vaak probeer je de balans te vinden tussen goede bonussen voor je reisplan en een goede opeenvolgende tijdlijn.

De kristallen, doordat je hiermee de klok kunt manipuleren om meer acties te ondernemen, zorgen ervoor dat je wat meer controle hebt over het verloop van het spel. Daarnaast is de speler die het minste tijd heeft besteed telkens aan de beurt. Het altijd leuk om met dat spelelement te spelen.

Dat, naast het wegnemen van kaarten die een andere wellicht had willen hebben, is waar je de interactie moet zoeken in Trekking Through History. Er wordt wel eens een kaartje voor je neus weggenomen, maar dit voelt niet heel erg in-your-face, niet heel erg direct.

Je zult geen kaart wegnemen voor de ander, omdat je die ander wilt pesten, dit doe je alleen omdat jij vindt dat die kaart voor jou ook toevallig het beste is. En negen van de tien keer zul je, als die ander niet hard ‘ Ah, nee, die had ik willen hebben’  roept, niet eens helemaal door hebben dat die kaart zo ongelofelijk belangrijk voor die ander was.

Het is een redelijk zen ervaring als je het mij vraagt, en dat is ook een beetje waar het voor mij aan schort bij Trekking Through History. Je bent lekker bezig, je vult je tijdlijn aan, je krijgt wat bonussen en zo kabbel je naar het einde van het spel. De interactie is zeer minimaal. Je krijgt net die kaart niet. Soms moet een aantal beurten wachten totdat je weer bent. Dat is het dan wel. De tijdlijnen die je maakt, de reisplannen die je vult, het voelt niet als een prestatie. Ik voel weinig voldoening.  Het spel speelt lekker weg hoor, maar het mist wel een beetje pit.

Conclusie

Trekking Through History is een zeer mooie productie. Het is een visueel aantrekkelijk en toegankelijk bordspel met een interessante historische insteek. Het is vooral ideaal voor gezinnen of spelers die op zoek zijn naar een lichtere, vooral tactische spelervaring. Hoewel de interactie tussen spelers beperkt is en het spel wat pit mist, speelt het wel lekker weg. 

Deze spelbespreking is geschreven na het spelen van 4 potjes van het besproken spel.

In bovenstaande schaal is:

1 ster – Helemaal niet leuk. Het spel heeft aanzienlijke gebreken of problemen.
2 sterren – Heel weinig spelplezier. Tal van problemen beïnvloeden de algehele ervaring.
3 sterren – Ondermaats. Enig plezier, maar genoeg ruimte voor verbetering.
4 sterren – Neutraal/Matig leuk. Redelijk spel, maar het mist uitzonderlijke elementen.
5 sterren – Best leuk. Een solide spel met genoeg boeiende spelelementen.
6 sterren – Zeer leuk. Veel spelplezier, goed ontworpen en met een aantal noemenswaardige spelelementen.
7 sterren – Extreem leuk. Een must-play, een bijna perfecte ervaring!

x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
Shield Security